طرح حفاظت منزل در برابر حریق با یک رشته شلنگ آب

باتوجه به پیشرفت صنعتی در جوامع شهری و استفاده از لوازم و تجهیزات متنوع در منزل و محل کار که اکثراً قابل اشتعال بوده و همچنین استفاده از آنها باعث ایجاد خطراتی مانند آتش‌ سوزی می گردد، کارشناسان همواره بدنبال بالابردن ایمنی محیط و تامین لوازم اطفایی مناسب برای مقابله با حریق‌ های احتمالی می‌باشند.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، در این زمینه پیشنهاد کارشناسان ایمنی استفاده از انواع خاموش‌ کننده و یا سیستم اعلام و اطفای اتوماتیک و تعبیه سیستم لوله‌ کشی آب با پمپ آتش‌ نشانی در محل است که اکثر مواقع بدلیل آنکه تهیه این تجهیزات و سرویس و نگهداری آنها دارای هزینه بالا می باشند و در هر مکانی نیز قابل نصب و مقرون به صرفه نیستند، به فراموشی سپرده می‌ شوند.
از طرف دیگر ساکنین برای استفاده هر کدام از این تجهیزات، باید تاحدودی توانایی راه‌اندازی و عملیات با آنرا آموخته باشند وگرنه در شرایط بحرانی کارایی کافی را نخواهند داشت. بطور مثال اگر خاموش‌ کننده شارژ نداشته باشد و یا نتوان به طور مناسب از آن استفاده کرد، نمی تواند حریق را خاموش کند. آتش هم که عموما از شعله‌ های کوچک شروع شده و کم‌ کم گسترش می‌ یابد اگر بموقع خاموش نشود، استمداد از واحدهای آتش‌ نشانی و خاموش‌ کردن آن در مواقعی که بشدت گسترش یافته باشد، هیچ سودی را برای ساکنین به‌همراه نخواهد داشت. لذا در این تحقیق یک پیشنهاد بسیار ساده بمنظور مقابله با آتش‌ سوزی در منزل، محیط کار و حتی مغازه‌ ها ارائه شده است که در ادامه در مهندسی حریق می‌ خوانید:
یک پیشنهاد بسیار ساده بمنظور مقابله با آتش‌ سوزی در منزل، محیط کار و حتی مغازه‌‌ها
برای اجرای این طرح ابتدا باید یک رشته شلنگ آب با قطر کم که می تواند از جنس لوله‌ های باد فشار قوی باشد که هم جای کمی اشغال می کند و هم پیچ یا تاب نمی خورد، تهیه نمود. طول این شلنگ باید از محل نصب تا دورترین نقطه دسترسی در محل کار یا منزل باشد که بوسیله یک عدد سه راهی و یک عدد شیر گازی در زیر روشویی، ظرفشویی و یا شیر آب نصب می‌ شود. سر شلنگ یک سرشلنگی نصب می‌ شود که قابلیت مه‌ پاش کردن آب را دارد.
درصورت بروز آتش‌ سوزی فرد حاضر در محل ابتدا حادثه را به آتش‌ نشانی اطلاع داده و سپس با خارج نمودن کلیه افراد از محل، براحتی شیر مربوطه را باز نموده و با توجه به جنس شلنگ که پیج نمی خورد، به طرف حریق رفته و با فشار اهرم سر شلنگ، آب را بصورت پودری یا جت روی حریق تخلیه می کند.
با اینکار بسیاری از آتش‌ سوزی‌ هایی که بدلیل فقدان ادوات اولیه مقابله با حریق شامل: کپسول آتش‌ نشانی، شیلنگ آتش‌ نشانی و … و یا عمل نکردن کپسول، کار نکردن فایرباکس داخل راهرو و … از کنترل خارج شده و منجر به تلفات وسیع می‌ گردد، در نطفه خاموش می‌ شوند. از طرف دیگر از این شلنگ بمنظور سایر مصارف دیگر همچون شستشوی محل نصب آن (سرویس بهداشتی، آشپزخانه، حمام و …)، آبیاری گلدان‌های بالکن، شستشوی حیاط و تراس و … نیز می‌توان استفاده کرد.
مزایا:
با‌توجه به بررسی‌ ها و تجارب بدست آمده، نصب این سیستم در منازل، ادارات و کارگاه‌ ها می‌ تواند موجب احساس امنیت ساکنین مجموعه شود. هدف از توضیحات و طرح داده شده این نیست که کارایی لوازم و تجهیزات اطفایی دیگر را کم نموده و یا خدای ناکرده آنها را بی اثر بدانیم. بلکه این طرح مکمل و کمکی آن تجهیزات می باشد. لذا این طرح با توجه به تمایل و آمادگی ذهنی افراد به اطفای آتش‌ سوزی توسط آب و همچنین راحتی نصب و قیمت مناسب آن می تواند در منازل و ادارات و کارگاه‌ ها مخصوصاً انبارها عملیاتی شود.
محدودیت‌ ها:
این طرح در مکان‌ های دارای تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی مناسب نمی باشد، مگر قبل از انجام عملیات اطفاء، برق مجموعه قطع گردد.
منبع: مجله حریق و نجات (ماهنامه مهندسی حفاظت از حریق)

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;