دوربین تصویربرداری حرارتی جدید C1 + عکس

به گزارش تاسیسات نیوز، یکی از بزرگترین چالشهای آتش نشانان در محل های حریق زده مواجهه با شرایط عملیاتی در نقطه صفر دید(تاریکی مطلق) به دلیل وجود دود و مه و عدم وجود نور می باشد.



در این شرایط حتی استفاده از قویترین نورافکن ها تحت تاثیر شکست نور توسط دود و مه و بخار قرار می گیرد و نمیتواند کاملا موثر باشد. تا اواخر ۱۹۹۰ به صورت استاندارد آتش نشانان از تکنیک ویژه ای با استفاده از هر دو دست و حرکت پاها برای یافتن مسیر و مصدومین احتمالی در تاریکی مطلق استفاده می کردند.



اما با ایجاد تحولی شگرف در تکنولوژی اولین دوربین تصویربرداری حرارتی به بازار آمد. آن هنگام یکی از فرماندهان آتش نشانی در آلمان در تعبیر جالبی در خصوص تاثیر این محصول گفت: انگار یک نفر چراغ را روشن کرد.

 

این نوع دوربین بر اساس حرارت اجسام و تصویر سازی تفاوت های حرارتی آنها در نمایشگر کار می کرد. با این دستگاه دیگر به راحتی می شد کانون حریق و محل مصدومین احتمالی و همچنین خطرات احتمالی پشت درهای بسته را مشاهده کرد. این دوربین در ابتدا با وجود مزایای شگفت انگیز خود محدودیت هایی را برای آتش نشانان ایجاد می کرد. مثلا اینکه می بایست با هر دو دست حمل می شد که باعث بروز مشکلات عملیاتی برای آتش نشانی می گردید.

 

 

شرکت روزنباور با تکامل این دستگاه و تولید مدل C1 به دلیل ابعاد مناسب و وزن کم(۴۲۷ گرم) امکان نصب آن را روی کلاه هیروز تایتان ایجاد کرده است. به طوریکه این دوربین در محل قرار گیری چراغ قوه بر روی کلاه نصب شده و با اشاره ثابت و با فشردن یک ضامن خارج می شود.



وزن آن به صورت مساوی روی سر تقسیم شده و به دلیل اینکه کلاه TITAN از وزن بسیار کمی نسبت به کلاه های دیگر آتش نشانی بهره می برد فشاری به سر آتش نشان وارد نمی کند.



کلید مرکزی دستگاه طوری طراحی شده که می توان با دست مجهز به دستکش نیز با آن کار کرد. دمای منفی ۴۰ تا مثبت ۱۲۰۰ درجه سانتی گراد را پوشش می دهد و می تواند تصاویر را توسط یک نمایشگر ۲٫۵ اینچی با پایه انعطاف پذیر دقیقا مقابل چشمان اپراتور خود قرار دهد.



همچنین در صورت نیاز با فشردن یک کلید مثل یک چراغ قوه پرنور عمل کرده و دید عالی بدون درگیر بودن دستان آتش نشان مهیا می کند.

 

 

منبع: مجله حریق و نجات(ماهنامه مهندسی حفاظت از حریق)

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;