ضرورت ايجاد سردخانه در رونق کشاورزي کهگيلويه و بويراحمد

احداث سردخانه برای باغداران کهگیلویه و بویراحمد به یک رویا تبدیل شده است.

 

 

 

 

به گزارش تاسیسات نیوز  استانی که در تولید سه محصول گردو، سیب و مرکبات رتبه زیر 10 را در کشور در اختیار دارد هنوز از زیرساختهای لازم از جمله سردخانه و صنایع تبدیلی در این بخش برخوردار نیست.

مدیرکل پیشین جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمدگفت: پارسال بیش از یک میلیون تن انواع محصولات باغی ، زراعی و گلخانه ای در این استان تولید شد.

جعفر گرجی پور سطح کشت محصولات باغی و زراعی دراین استان را 270 هزار هکتار بیان کرد و گفت: از این میزان حدود 50هزار هکتار باغی که شامل 25 نوع محصول است که انواع سیب، گردو، انواع مرکبات، هسته دارها و انار از جمله آنهاست.

باغدار چرامی می گوید:مرکبات ما هم اکنون سبز و خرم هستند اما این باعث خوشحالی ما نمی شود تنها عده ای سودجو را خوشحال می کند و آنها هم اکنون با تماس تلفنی یا حضوری در باره پیش خرید محصول با ما صحبت می کنند و می گویند : محصولتان چون سردخانه ای در این شهرستان نیست خراب می شود و متضرر می شوید و ممکن است هزینه های خود باغ را نیز تأمین نکند.

دیگر باغدار هم می گوید‌: ما حتی قدرت چانه زنی نداریم چون آنها سریع نبود سردخانه یا انبار مناسب را به رخ ما می کشند یا هزینه های زیاد صادر کردن محصول به سایر شهرستان های استان های همجوار رابیان می کنند.

باغداران کهگیلویه ای هم می گویند‌: میوه های ما توسط دلال ها به استان های فارس ، خوزستان ، بوشهر و اصفهان صادر می شود و میوه فروشهای این شهرستان هم میوه را از بازارهای این استانها به ویژه استان فارس وارد شهرستان می کنند .

سایر باغداران هم قیمت گران نهاده های کشاورزی از جمله کود ، سم ، هزینه های زیاد حمل ونقل ، هزینه کارگر ، هزینه آب را از جمله مشکلاتشان بیان کردند.

چون زیرساختهای انبار کردن محصول در استان وجود ندارد دلال ها از این فرصت استفاده می کنند و باغداران هم همچون سالهای گذشته به دلیل کمبود سردخانه در استان مجبور می شوند محصولاتشان را به بهای اندکی به دلالان بفروشند تا بازهم دسترنج یکساله آنها یک شبه در جیب دلالان برود به گونه ای که برخی از این باغداران از شغل خود ناامید شده و می گویند چندین بار قصد فروش باغ و عزیمت به شهر را داشته اند.

رئیس سازمان تعاون روستایی کهگیلویه و بویراحمد در این خصوص می گوید: متاسفانه به پیشنهادات این سازمان در هر چهار سفر هیئت دولت به این استان بی‌توجهی شد.

جهان رستمی می افزاید: در یکی از پیشنهادات ما در نظر گرفتن ردیف استانی برای ورود این سازمان به مسائل عمرانی مطرح شد که اگر به آن توجه می‌شد، بسیاری از مشکلات این بخش کاهش پیدا می‌کرد.

وی می گوید: سردخانه یکی از نیازهای مبرم این استان است که علت برخی گرانی‌ها نیز به همین کمبود بر می‌گردد و این استان حداقل به سه سردخانه نیازمند است که امیدوارم سازمان صنعت، معدن و تجارت به این امر اهتمام ورزد.

رستمی می افزاید: هم اکنون فقط یک سردخانه 2 هزار تنی در یاسوج فعال است و2 سردخانه 2 هزار تنی در کاکان بویراحمد و گچساران که هر 2 در حال ساخت است و علت کندی روند کار را کمبود اعتبار عنوان می کنند و فقط یک کارخانه تبدیلی شهدناب در یاسوج با ظرفیت ناچیز فعال است .

با این حال مدیرکل سابق جهادکشاورزی استان در این خصوص می گوید: میزان تولید میوه متناسب با ظرفیت سردخانه های این استان نیست.

جعفر گرجی پور می افزاید: در نبود سردخانه، همه محصولات وارد بازار می شود و چون قدرت جذب در بازار وجود ندارد، شاهد افت قیمت و ضرر باغدار هستیم، با توجه به کمبود شدید سردخانه در استان، ایجاد سردخانه می تواند درآمدزا باشد و لازم است بخش خصوصی در این زمینه اقدام کند.

وی می گوید: بسیاری از محصولات استان به استان‌های همجوار فرستاده می شود و در آنجا بسته‌بندی شده و به اسم آن استان به کشورهای حوزه خلیج فارس صادر می‌شود.

این تنها باغدران نیستند که در نبود سردخانه، صنایع تبدیلی و بازار میوه و تره بار ضرر می کنند بلکه مصرف کنندگان هم از این زیان بی نصیب نیستند.

ابوذر محمدی کارشناس ارشد باغبانی می گوید : امسال سال حماسه اقتصادی است و می توان در بخش کشاورزی به ویژه باغداری حماسه خلق کرد چرا که با ایجاد زیرساخت ها می توان مهاجرت معکوس از شهر به روستا ، ترغیب کشاورز ، ایجاد اشتغال ، تأمین بازارهای داخلی و ایجاد طبیعت بکر را بوجود آورد .

استاندار کهگیلویه و بویراحمد می گوید: به یقین می‌گویم که بهترین نوع سیب درختی ایران متعلق به این استان است که متأسفانه به هر دلیل هیچ کس در کشور به این محصول درجه یک و کیفیت بالای آن پی نبرده است؛ چراکه عزم جدی برای معرفی آن نداشته‌ایم.

حسین صابری می افزاید: چرا با داشتن بهترین محصول باغی در این استان نباید سردخانه های مناسب وجود داشته باشد و این نعمت بزرگ الهی به دلیل نبود این زیرساخت معمولی بی‌خود و بی‌جهت به هدر برود.

صابری می گوید: همه این‌ها به دلیل نبود عزم جدی برای کار در این استان است ،سیب درختی مرغوب و با کیفیت این‌جا را با نام سیب سمیرم می‌شناسند؛ در حالی که محصول استان ما در کشور از هر جهت نمونه است و باید نام کهگیلویه و بویراحمد روی آن باشد؛ نه استان و منطقه‌ای دیگر.

این مسئول با طرح این سئوال که چرا باید سیب مرغوب و درجه یک کشور را از باغدار کیلویی 500 تومان بخرند و با بردن آن به شیراز و سایر جاهای دیگر دوباره با قیمت هزار و 500 تا 2 هزار تومان آن را به این استان برگردانند و به خورد مردم بدهند، افزود: باز هم من دلیل این اجحاف را نبود اراده جدی برای کار در استان می‌دانم.

صابری می گوید: در برابر هرکار انجام شده و نشده‌ای خود را مکلف به انجام وظیفه می‌دانم و امروز هم با صراحت می‌گویم که کم‌کاری و تساهل موجب برخی محرومیت‌ها در استان شده که باید نسبت به رفع آن‌ها از خود همت به خرج دهیم و مشکل باغداران را در این زمینه حل کنیم.

 

این دور تسلسل سالهاست که ادامه دارد و در این دایره پر از واسطه، باغداران و مصرف کنندگان این استان قربانی کمبود زیرساختها می شوند و تا زیرساختها مهیا نشوند این قصه را پایانی نیست.

منبع: واحد مرکزی خبر

پایان پیام/.

 

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;