صیانت از سرمایه های ملی در گرو تعیین صلاحیت سازندگان ذیصلاح

حضور سازندگانی که توسط وزارت راه و شهرسازی تعیین صلاحیت شدند می تواند در حفاظت و صیانت از سرمایه های ملی کشور و آیندگان موثر واقع شود.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز،رئیس اداره نظام مهندسی و نظارت بر مقررات ملی و کنترل ساختمان راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: بخش اعظمی از وظایف سازندگان ساختمان به علت عدم آگاهی بر عهده ناظران قرار گرفته است. لذا از این پس حضور سازندگان ذیصلاح در کارگاه‌های ساختمانی مورد توجه است.
سیدعبدالرضا لقمانی رئیس اداره نظام مهندسی و نظارت بر مقررات ملی و کنترل ساختمان اظهار کرد: با نگاهی به شرح وظایف سازندگان می توان دریافت که بخش اعظمی از وظایف مجریان، هم اکنون بر عهده ناظران ساختمانی قرار گرفته است و متاسفانه این موضوع به علت غفلت و یا عدم آگاهی ناظران، به ضرورت حضور سازنده ذیصلاح در عملیات ساختمانی است.
 وی ادامه داد: ناظران زمانی متوجه این دسته از مسئولیت های پنهان خود می شوند که در مراجع انتظامی و قضائی مقصر وقوع حادثه و یا عدم رعایت مقررات و ضوابط شناخته می شوند. این در حالی است که سازنده ذیصلاح، تعریف و جایگاه قانونی دارد و ناظران جهت سلب این دسته از مسئولیت ها می بایست به هنگام عقد قرارداد با مالک، یک نسخه از قرارداد مالک با مجری را نیز دریافت نمایند و نزد خود نگهداری کنند.
وی به ماده ۴  قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، اشاره کرد و گفت: بهره مندی و استفاده از خدمات افراد صلاحیت دار در بخشهای مختلف صنعت ساختمان، توسط قانون گذار در این قانون پیش بینی شده و خوشبختانه طی سالهای اخیر فرهنگ سازی لازم و ایجاد انگیزه به لحاظ استفاده از خدمات مهندسان در بخشهای نظارت و طراحی ساختمان‌ها، انجام شده است.
رئیس اداره نظام مهندسی و نظارت برمقررات ملی و کنترل ساختمان این اداره کل با بیان اینکه حلقه مفقوده میان مالک و ناظر، سازنده ذیصلاح است. اذعان داشت: طبق تعریف سازنده ذیصلاح، نماینده فنی صاحبکار در اجرای ساختمان است و می بایست پاسخگوی تمامی مراحل اجرای کار به ناظر یا ناظران و دیگر مراجع کنترل ساختمان باشد.
وی در ادامه گفت: مسئولیت درستی و صحت عملیات اجرائی ساختمانها، مطابق با «مقررات ملی ساختمان- ضوابط معماری و شهرسازی – نقشه های مصوب»، از اولین لحظات عملیات اجرائی تا تهیه شناسنامه فنی و ملکی ساختمان، بر عهده مجری ذیصلاح است. او همچنین، رعایت اصول ایمنی و حفاظت کارگاه را از دیگر وظایف سازنده ذیصلاح بیان کرد و گفت: این وظیفه، از جمله مسئولیت‌های خطیر و قابل توجه در تمامی مراحل اجرای ساختمان است.
لقمانی به مباحثی که در ساخت و سازها فراموش شده و بهره برداران اصلی ساختمان از آن غافل هستند اشاره داشت و تصریح کرد: بیمه تضمین کیفیت ساختمان، به علت عدم حضور پررنگ سازنده ذیصلاح و نبود شناسنامه فنی و ملکی ساختمان، به دست فراموشی سپرده شده است. در صورتی که بر اساس مفاد شناسنامه فنی و ملکی، می بایست کلیه مصالح و فرآورده های ساختمانی در مقاطع مختلف مورد تائید و نظارت ناظران و طراحان قرار گیرد تا علاوه بر اطمینان استفاده از مصالح استاندارد در نقل و انتقالات ساختمانی تحویل خریداران شود و به این صورت خریداران از مشخصات ساختمانی که خریداری کردند مطلع می شوند.
وی ضمن اشاره به بازدید های نظارت عالیه در سطح استان تاکیید کرد: با توجه به اطلاعیه ها و ابلاغیه های قبلی، از این پس حضور سازندگان ذیصلاح در کارگاههای ساختمانی نیز مورد توجه ناظران عالی قرار گرفته و برای کارگاههایی که فاقد مجری هستند دستور توقف یا اصلاح صادر می شود. او همچنین به مهندسان ناظر توصیه کرد: چنانچه مالکان در کارگاههای ساختمانی خود، مجری ذیصلاح نداشتند و یا از پذیرش آن امتناع کردند، مهندسان ناظر می بایست با ارسال گزارش تخلف به مراجع صدور پروانه ساختمانی، توقیف عملیات را از مراجع مذکور درخواست کنند.
رئیس اداره نظام مهندسی و نظارت برمقررات ملی و کنترل ساختمان راه و شهرسازی استان اصفهان، ضمن ابراز امیدواری جهت استفاده بیش از پیش از خدمات سازندگان ذیصلاح در سراسر استان گفت: مطمئنا حضور سازندگانی که توسط وزارت راه و شهرسازی تعیین صلاحیت شدند می تواند در حفاظت و صیانت از سرمایه های ملی کشور و آیندگان موثر واقع شود.
منبع پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;