صنایع در تابستان ۱۴۰۲ خاموش می شوند

تاسیسات نیوز – صدیقه بهزادپور: وعده پایان خاموشی ها حتی در بخش خانگی در سال گذشته نیز تقریباً اعلام شد اما قطعی برق واحدهای صنعتی – تولیدی در همان ایام باعث اعتراض و کاهش نرخ تولید و توسعه در کشور شد که به گفته کارشناسان ضرر و زیان آن بیشتر از قطع برق خانگی است.
تابستان باز هم خاموشی خواهیم داشت
پرویز غیاث الدین دبیر سندیکای تولیدکنندگان صنعت برق با بیان این مطلب گفت: مشکل کمبود و ناترازی برق از جمله چالش هایی به شمار می آید که به زودی حل نخواهد شد و در کوتاه مدت حل نخواهد شد چرا که نیروگاه های فعلی از وضعیت مطلوبی برخوردار نیستند و به نظر نمی رسد تغییری نیز در ظرفیت های موجود ایجاد شود و بهبود دراین حوزه نیازمند گذر چندین ساله است از این رو باید گفت که باز هم در سال جاری به ویژه در تابستان امسال خاموشی خواهیم داشت.
او در باره وضعیت بارش ها در حل مشکل کم آبی و در نتیجه کمبود برق گفت:هر چند زمستان سال گذشته روزهای نخست سال جاری از بارش خوبی برخوردار بودیم اما ترسالی امسال یا حتی سال های آینده نخواهد توانست مشکل موجود در خصوص تامین انرژی را حل کند، شاید بتوان امیدوار بود که کمی از مشکلات موجود در این زمینه کاهش یابد اما حل بحران تامین انرژی ( آب و برق) امکان پذیر نخواهد بود.
غیاث الدین ادامه داد: تداوم خاموشی ها در تابستان امسال به دلیل ناترازی برق فرآیندی است که هر ساله باید در انتظار آن باشیم، و مسلماً با قطعی برق برنامه ریزی روبرو خواهیم شد، البته پیش بینی می شود به منظور تامین برق خانگی، دولت نسبت به سهمیه بندی برق واحدهای صنعتی مانند سال های گذشته اقدام کند.
هیچ امیدی به بهبود ظرفیت نیروگاه ها نیست
این کارشناس مسئول معتقد است: بهینه سازی نیروگاه ها نیازمند سرمایه گذاری بخش خصوصی یا خارجی است که به دلیل سنگین و طولانی بودن سوددهی این سرمایه گذاری و همچنین فقدان سرمایه گذار خارجی به دلیل تحریم ها بعید است در آینده نزدیک اقدامی جدی صورت گیرد، هرچند صنعت برق به شدت نیازمند سرمایه گذاری در این زمینه است این در حالی است که حتی به واگذاری تسهیلات به این حوزه نیز هیچ امیدی نیست.
غیاث الدین در باره تامین برق از طریق تجدیدپذیرها گفت: تجدیدپذیرها راهکاری دائمی و پایدار تلقی نمی شوند چرا که نیاز به بستر مناسب دائمی ( هوای آفتابی و خورشید و …) در کشور است بنابراین نمی توان به آن به عنوان طرحی پاسخگو برای تامین نیاز برق کشور روی آن حساب کرد، از سوی دیگر تجهیزات مناسب تولید برق از تجدیدپذیرها نیز با توجه به شرایط تحریم و …. در حال حاضر برای ایران امکان پذیر و مقرون به صرفه نیست.
دبیر سندیکای تولیدکنندگان صنعت برق بیان کرد: فقدان منابع مالی کافی برای تعمیرات نیروگاه ها، از جمله دلایل اصلی جهت تامین برق مورد نیاز اعلام شده است و بر اساس پیش بینی های صورت گرفته از اردیبهشت ماه سالجاری میزان مصرف برق به دلیل گرمای هوا افزایش می یابد در نتیجه پیش‌بینی ما این است که تمام ظرفیت‌های نیروگاه‌ها در تابستان در مدار نخواهد بود و احتمال اینکه با هر مشکلی نیروگاه از مدار خارج شود، وجود دارد. این در حالی است که هیچ طرح عمرانی در بخش نیروگاهی نیز نداشتیم. تعدادی از نیروگاه‌های گازی، راه‌اندازی بخش بخارشان را شروع کرده‌اند که واحدها به تدریج وارد مدار می‌شوند. حتی اگر ۱۰ تا از این واحدهای بخار هم وارد مدار شوند، نهایتا ۱۶۰۰ مگاوات افزایش ظرفیت را شاهد خواهیم بود. بنابراین عدد ۷ هزار مگاواتی که می‌گویند به نظر من دقیق نیست. افزایش ظرفیت نیروگاه‌هایی در مقیاس کوچک و نیروگاه تجدید‌پذیر هم در واقع عدد چشمگیری نیستند. همین الان ظرفیت این نیروگاه‌ها به هزار مگاوات هم نمی‌رسد.
سهم انرژی هسته ای در تامین برق
او در باره نقش انرژی هسته ای و سهم آن در تامین برق تاکنون در کشور گفت: تنها نیروگاه هسته ای کشور در بوشهر وجود دارد، البته تامین برق از طریق نیروگاه های هسته ای در بسیای از کشورها به دلیل احتمال خطرات جانی و مالی منتفی شده است، به عنوان مثال نیروگاه هسته ای فوکوشیما، سه نیروگاه هسته ای در آلمان به دلیل ریسک بالا تعطیل شده اند.
او اضافه کرد: برخی از نیروگاه ها به دلیل هزینه های بالای نگهداری و …. حتی موفق نشده اند حقوق پرسنل خود را تا دو، سه ماه پرداخت کنند، در حالی که هزینه‌ها نسبت سال گذشته بیش از دو برابر شده است. فقط طبق قانون حقوق و دستمزد، نیروگاه‌ها با افزایش ۵۰ درصد دستمزد روبه‌‎رو بود‌ه‌اند. نیروگاه‌ها مجبور هستند این پرداخت را انجام بدهند. با وجود اینکه هزینه بسیار بیشتر شده است که بیشتر این هزینه‌ها ارزی است، اما دریافتی نیروگاه‌ها نسبت به سال گذشته کمتر بوده است. انباشت مطالبات روزانه اضافه می‌شود.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;