صرفه‌جویی برای مقابله با بحران کم‌آبی

به گزارش تاسیسات نیوز، کمبود آب در سمنان به علت کاهش بارندگی و افت سطح آب های زیرزمینی از مرز بحران عبور کرد که برای رفع این معضل فراگیر باید انتقال آب از سایر حوزه ها به استان و مهمتر فرهنگ سازی اصلاح الگوی مصرف در دستور کار قرار گیرد.


خشکسالی در سالهای اخیر به معضل تامین آب در بخش های صنعتی، معدنی، کشاورزری و آشامیدنی سمنان تبدیل شده است و پراکندگی بارش های سالانه موجب شد که برخی از منابع ذخیره آب های سطحی ذخیره چندانی نداشته باشند.


متوسط بارندگی در سال زراعی جاری حدود 75 درصد کمتر از سال گذشته بوده است و بارش هم به طور عمده در مناطق شرق سمنان باریده و مناطق مرکزی، شمال ، شمال شرق و شمال غرب استان بهره چندانی از بارش های زمستانی نبرده اند، از این رو تاکید بر صرفه جویی، مصرف بهینه و رعایت الگوی مصرف مدنظر مسوولان استان برای رفع این چالش است.


بنا بر اظهارات مسوولان، منابع زیر زمینی سمنان با کمبود 143 میلیون متر مکعبی آب مواجه است و این چالش، توسعه شهرها و رشد صنایع در این استان را با مشکل مواجه کرده و مانع اصلی در اجرای برنامه های اقتصادی و طرح های توسعه ای در این استان است.


در استان سمنان حدود یک میلیارد و 250 میلیون مترمکعب آب در سال تولید می شود که 87 درصد در بخش کشاورزی، حدود هشت درصد در بخش صنعت و خدمات و حدود پنج درصد در بخش آب آشامیدنی مصرف می شود.


میانگین سرانه مصرف آب در کشور حدود 200 لیتر در شبانه روز و در استان بیش از 700 هزار نفری سمنان 160 لیتر و کمتر از میانگین کشوری است.


استاندار سمنان روز شنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان این که مشکل کمبود آب و خشکسالی در کشور بسیار جدی است، گفت : بخش خصوصی و سازمان جهاد کشاورزی و شرکت آب منطقه ای سمنان باید با اتحاد ، راهکارهای پیشنهادی برای کاهش مشکلات بخش آب در این استان را عملیاتی کنند.


سید شهاب الدین چاوشی افزود : جلوگیری ازهدررفت آب ناشی از بارش های زمستانی راهکاری دیگر برای کاهش معضل کم‌آبی کشاورزان در استان است و با این اقدام آب پشت سدها ذخیره شده و بخشی از نیاز این بخش به آب تأمین می‌شود.


وی با بیان این که، برای تامین و رفع کمبود آب در استان سمنان در چند سال گذشته نظرات کارشناسی قابل توجهی ارایه شده، اما تاکنون این برنامه ها برای حل مشکلات خشکسالی برای درازمدت کارساز نبوده است،اظهارداشت: در بعضی از استان های کشور با تغییر الگوی مصرف و فرهنگ سازی، بخش قابل توجهی از مشکلات کم‌آبی برطرف شده، اما در سمنان اینطور نبوده است.


وی خاطرنشان کرد: حتی اگر طرح انتقال آب از خزر به زودی کلید بخورد باید مدیریت و فرهنگ سازی مصرف به دلیل خشکسالی و افت محسوس سطح آبهای زیرزمینی سمنان در دستور کار قرار گیرد.


چاوشی با بیان این که، افکارعمومی باید کمبود آب در استان سمنان را درک کنند و اصلاح الگوی مصرف را در اولویت قرار دهند، اضافه کرد: افت 50 درصدی منابع آبی در کشور در سال‌های اخیر نگران کننده بوده و این افت و در استان سمنان 67 درصد است.


وی با بیان این که، فرهنگ سازی مصرف بهینه آب باید در تمام بخش‌ها نهادینه شود، تصریح کرد : بخش کشاورزی که بیشترین سهم آب استان را به خود اختصاص داده باید با اعمال روش‌هایی نوین به کاهش مصرف منجر شود.


چاوشی گفت: تابستان امسال ، کمبود آب در استان تنش آفرین خواهد بود و نتایج بارندگی بر روی اطلاعات بارندگی از ایستگاه‌ها در سال زراعی 97 – 96 بیانگر 74 درصد کاهش بارندگی نسبت به مدت مشابه در سال آبی گذشته و 70 درصد کاهش نسبت به میانگین دراز مدت است.


استاندارسمنان ادامه داد: کم آبی در استان سمنان از مرز بحران عبور کرده و برای رفع این معضل باید انتقال آب از سایر حوزه ها به استان و همچنین فرهنگ سازی اصلاح الگوی مصرف در دستور کار قرار گیرد.


از مجموع 410 میلیارد مترمکعب نزولات جوی در کشور 280 میلیارد مترمکعب تبخیر می‌شود و 135 میلیارد مترمکعب به صورت ظرفیت تجدیدپذیر باقی می‌ماند.


75 درصد از آب آشامیدنی استان از قنات و چاه ها و حدود 40 درصد آب شهرستان سمنان از چشمه روزیه تامین می شود.
استان سمنان با هشت شهرستان بیش از 700 هزار نفر جمعیت دارد.

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;