شرکت ملی پخش را می‌خریم

به گزارش تاسیسات نیوز، در حالی که شرکت ملی پخش اعلام کرده در حال حل مشکلات با جایگاه‌داران است، رئیس اتحادیه جایگاه‌داران سوخت در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» با تاکید بر تشکیل دو جلسه بین اتحادیه جایگاه‌داران و شرکت ملی پخش ظرف چند هفته اخیر و احتمال برگزاری جلسه دیگری تا پایان سال جاری می‌گوید: ما در این جلسات با قاطعیت مخالفت خود را با برندسازی اعلام کردیم.





به گفته بیژن حاج محمدرضا میزان کارمزد سال 95 و حق‌العمل سال آینده جزو مشکلات جایگاه‌داران بود که در این جلسات مطرح شد و شرکت ملی پخش نیز قول مساعدت داده است.





با این حال حاج‌محمدرضا مهمترین مشکل مطرح شده در دو جلسه گذشته را بحث برندسازی جایگاه‌ها می‌داند که به قوت خود باقی است و جایگاه‌داران به‌طور شفاف و قاطع به شرکت ملی پخش اعلام کرده‌اند که به هیچ‌وجه با برندسازی موافق نیستند.




حاج‌محمدرضا با بیان اینکه شرکت‌های تایید‌صلاحیت شده غالبا شرکت‌های کاغذی هستند، می‌گوید: «بین آنها نام شرکت‌هایی به چشم می‌خورد که به هیچ عنوان تجربه کاری در زمینه توزیع سوخت ندارند. به‌طور مثال نام شرکت تاکسیرانی، شرکتی متعلق به بازنشستگان شرکت ملی نفت یا یک شرکت شوینده و بهداشتی بین شرکت‌های تایید‌صلاحیت شده دیده می‌شود و از آنجا که این شرکت‌ها صلاحیت لازم را ندارند جایگاه‌داران نیز از آنها تمکین نخواهند کرد.»





وی بر این باور است که هدف دولت از برندسازی جایگاه‌ها مشخص نیست و می‌گوید که در دنیا مرسوم است که تولید بنزین برند شود نه توزیع آن. رئیس اتحادیه جایگاه‌داران سوخت با بیان اینکه این روش از برندسازی تنها به ایجاد رانت منتهی می‌شود، می‌افزاید: «روند کار کاملا مشکل حقوقی دارد و برخلاف ادعای دولت به هیچ عنوان بر اساس اصل 44 نیست.»





اما راهکار رئیس اتحادیه جایگاه‌داران برای محدود کردن تعداد طرف‌های شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی این است که آنها این شرکت را بخرند. حاج‌محمدرضا در این زمینه می‌گوید: ما چند سال پیش و پیش از روی کار آمدن دولت یازدهم طرح خرید شرکت ملی پخش را عنوان کردیم.




او در این زمینه می‌گوید: «اگر ما این شرکت را خریداری کنیم، با باقی‌گذاشتن چند نفر از مدیران کنونی شرکت ملی پخش در هیات مدیره، ساختار شرکت ملی پخش را حفظ می‌کنیم و وزارت نفت نیز با هر روشی می‌توانست بر کار شرکت پخش نظارت کند.» به گفته حاج‌محمدرضا پیشنهاد واگذاری شرکت ملی پخش به آنها، با مخالفت بیژن زنگنه همراه شد و وزیر نفت قصد انحلال این شرکت را دارد.





این طرح در حالی از سوی حاج محمدرضا مطرح می‌شود که اخیرا وی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم اعلام کرده بود درصورتی که دولت به مشکلات این صنف رسیدگی نکند آنها اقدام به قطع توزیع سوخت در کشور می‌کنند. حال مشخص نیست که در صورت واگذاری شرکت ملی پخش به این اتحادیه و گسترش دامنه اختیارات آنها چه تضمینی برای تهدید‌هایی از این دست در آینده وجود دارد.





از دیگر سو رئیس اتحادیه جایگاه‌داران در حالی ایجاد شرکت‌های برند را رانت ارزیابی می‌کند که به نظر می‌رسد این اتحادیه با هدف دستیابی به رانتی بیشتر در پی دستیابی به شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی بوده است. حال با تمام این تفاسیر باید دید وزارت نفت و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی برای حل چالش‌های طرح برندسازی جایگاه‌های سوخت چه راهکارهایی را در نظر خواهند گرفت و اتحادیه جایگاه‌داران سوخت نیز چه زمانی حاضر به عبور از جایگاه‌داری سنتی به مدرن خواهند شد؟

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;