شرایط ثبت نام مسکن ملی برای اعضای نظام مهندسی

رئیس کمیسیون رفاه سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان تهران جزئیات اختصاص ۲۵۰۰ واحد اقدام ملی مسکن برای اعضای این سازمان را تشریح کرد.
بیژن خطیبی، عضو هیأت‌مدیره سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان تهران در خصوص تفاهم این سازمان با وزارت راه و شهرسازی برای اختصاص ۲۵۰۰ واحد طرح اقدام ملی مسکن به اعضای نظام‌مهندسی تهران اظهار کرد: از آنجایی که طرح اقدام ملی مسکن در استان تهران در دو حوزه شهرهای جدید پردیس و پرند و همچنین درون برخی شهرها یا شهرستان‌های استان مثل رباط‌کریم یا شهریار که زمین خالی دارند، اجرا می‌شود، با محبت خواه مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران جهت اختصاص واحد مسکونی به اعضای فاقد مسکن سازمان مکاتبه کردیم که وی در پاسخ اعلام کرد متأسفانه زمین به اندازه کافی در داخل شهرهای استان تهران موجود نیست.
وی با بیان اینکه اولویت برای ما پیدا کردن پروژه‌های مناسب به ویژه در داخل شهرهای استان تهران بود که محدودیت‌های ذکرشده، اجازه نداد، افزود: ناگزیر از طاهرخانی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید پیگیر ماجرا شدیم شخص وزیر هم مساعدت کرد و بنا شد اختصاص واحدهای طرح اقدام ملی مسکن برای اعضای نظام‌مهندسی استان تهران در شهرهای جدید پیگیری شود.

عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران تصریح کرد: پیگیری‌های ما در این سازمان با امضای تفاهم‌نامه سازمان نظام‌مهندسی ساختمان کشور با وزارت راه و شهرسازی همزمان شد که آقایان خرم و طاهرخانی این تفاهم را امضا کردند. در این تفاهم نامه، اسامی ۶ شهر جدید برای اختصاص به پروژه‌های نظام‌مهندسی ساختمان سراسر کشور مشخص شده بود که شامل پرند در استان تهران، هشتگرد در استان البرز، صدرا در استان فارس، گلبهار در استان خراسان رضوی، سهند در آذربایجان شرقی و ایوان‌کی در استان سمنان است.

رئیس کمیسیون رفاه سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران یادآور شد: به این ترتیب ساخت هزار واحد در پرند، هزار واحد در ایوان‌کی و ۵۰۰ واحد در هشتگرد قطعی و احداث ۲۵۰۰ واحد برای اعضای نظام‌مهندسی ساختمان استان تهران تدارک دیده شد. البته ۱۰۰۰ واحد دیگر در پرند و ۱۰۰۰ واحد در پردیس هم رزرو شده است که در صورت استقبال اعضا آنها هم اضافه خواهند شد.
شرایط متقاضیان: تأهل + پروانه اشتغال + عدم سابقه مالکیت
خطیبی با بیان اینکه همان شرایطی که دولت برای متقاضیان ثبت نام طرح « اقدام ملی » در نظر گرفته است، برای مهندسان تهرانی هم جاری است، گفت: نخستین شرط «تأهل» یا «سرپرست خانوار» بودن است. یعنی حتی اگر متارکه کرده اند، باید به عنوان سرپرست خانواده شناخته شوند. بنابراین در مرحله نخست این طرح برای «مجردها» نیست.
وی ادامه داد: شرط سابقه ۵ سال سکونت در شهر مورد تقاضا را حذف کرده ایم و برای اعضای نظام‌مهندسی تهران داشتن «پروانه اشتغال» کافی است. همچنین اگر مهندسی ساکنان شهریار بود می‌تواند برای ثبت‌نام در ایوان‌کی و هشتگرد نیز اقدام کند.
عضو هیئت مدیره نظام مهندسی تهران گفت: شروط سوم و چهارم هم به ترتیب نداشتن ملک از سال ۱۳۸۴ تا امروز است؛ یعنی نباید «سند» به‌نامشان باشد و همچنین عدم استفاده از تسهیلات دولتی در بخش مسکن است. وام گرفتن از «بانک خصوصی» حساب نیست؛ فقط تسهیلات دولتی یا وام مسکن با بهره پایین؛ حتی اگر برای خرید «زمین» بوده باشد.
به گفته خطیبی، شرط پنجم داشتن پروانه اشتغال است. چرا که اولاً برای احراز سکونت در پروژه‌های اقدام ملی مسکن ضروری است. ثانیاً در آینده اگر قرار باشد تسهیلاتی از جانب سازمان پرداخت شود، فقط به اعضای پروانه‌دار پرداخت خواهد شد.
دو برابر ظرفیت قرعه کشی می‌شود
وی با تأکید بر اینکه در کمیسیون رفاه تصمیم گرفته شد سامانه یک هفته باز باشد گفت: اگر نام‌نویسی بیشتر از ظرفیت باشد، ناگزیر از قرعه‌کشی خواهیم بود که دو برابر ظرفیت قرعه‌کشی می‌شود و لیست ذخیره اعلام می‌کنیم تا اگر در بررسی‌ها و صحت سنجی‌های وزارت راه و شهرسازی ، برخی اعضا حذف شدند، از ذخیره‌ها جایگزین شود.
پول نداریم تا داخل شهر تهران مسکن فراهم کنیم
عضو هیئت مدیره نظام مهندسی تهران در پاسخ به این پرسش که چرا پروژه‌ها در شهر تهران تعریف نشده است؟، توضیح داد: میانگین قیمت ملک در تهران به مترمربعی ۳۰ میلیون تومان رسیده است. یعنی تصور کنید برای یک خانه ۶۰ متری نزدیک به ۲ میلیارد تومان نیاز است. در حالی که اصلاً چنین منابعی در سازمان نظام مهندسی موجود نیست.
شرایط پرداخت و تسهیلات پروژه‌ها برای مهندسان تهرانی
وی خاطرنشان کرد: ۵۰ میلیون آورده اولیه هریک از اعضاست. ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون هم وام به آنها تعلق خواهد گرفت. کمیسیون رفاه هم تلاش خواهد کرد تسهیلات مضاعفی را در نظر بگیرد. همین حالا هم وام‌های ۳۰، ۵۰ و ۶۰ میلیون‌تومانی با همکاری یک بانک قرض الحسنه برای اعضا در حال پرداخت است.
خطیبی گفت: باقی هزینه‌های پروژه به‌صورت اقساطی از مشارکت‌کنندگان دریافت خواهد شد. در حال حاضر هزینه ساخت هر واحد از طرح اقدام ملی مسکن بنا به نظر وزارت‌خانه متر مربعی ۴ میلیون‌تومان است. یعنی یک واحد ۱۰۰ متری (۸۰ متر به علاوه مشاعات) با تعرفه‌های فعلی نهایتاً ۴۰۰ میلیون تومان تمام خواهد شد؛ همچنین مشارکت‌کنندگان می‌توانند در ادامه بعد از کارشناسی «زمین» پروژه را هم خریداری کنند که به صورت ۱۵ درصد نقد و مابقی اقساط بلندمدت به آنها واگذار می‌شود.
منبع افکار نیوز
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;