شایا مهر: نگاه بوتان به بازار بلندمدت و آینده‌نگرانه است

یکی از جذاب‌ترین و شلوغ‌ترین غرفه‌هایی که در هجدهمین نمایشگاه تاسیسات، سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی چشم‌نوازی می‌کرد، غرفه برند بوتان بود که در هیچ یک از ساعات نمایشگاه خالی از مشتریان و مراجعان نشد. شلوغی غرفه از یک سو و شیک بودن آن از سوی دیگر خبرنگار تاسیسات نیوز را بر آن داشت تا گفت‌وگویی دوستانه با مجید شایامهر، مدیر بازاریابی شرکت بوتان داشته باشد.
شایامهر در پاسخ به این سوال که علت حضور برند شناخته‌شده‌ای مانند بوتان در نمایشگاه چیست، گفت: بوتان یک برند ۶۸ ساله است، اما در بازار نباید صرفاً به قدمت اکتفا کرد و در نمایشگاه شرکت نکرد. ما باید ارتباط خود را با مشتریان حفظ کنیم. برای موفقیت و حفظ آن باید همواره تلاش کرد. قدیمی بودن و سابقه داشتن صرف ضامن موفقیت نخواهد بود، باید به پیش رفت و خود را توسعه داد؛ شرکت نوکیا مصداق بارز این حرف است.
مدیر بازاریابی شرکت بوتان به عدم حضور این برند در نمایشگاه سال گذشته اشاره کرد و گفت: سال گذشته در نمایشگاه شرکت نکردیم و دلیل آن این بود که در بازار ما به‌ویژه در بحث شوفاژ دیواری، یکی از تولیدکنندگان دیگری که بخشی از بازار را تامین می‌کند، سال گذشته تولید نکرد و کار ما را سخت کرد.
او ادامه داد: علی‌رغم اینکه سال گذشته بیش از سال‌های قبل تولید و توزیع می‌کردیم، اما به دلیل عدم تولید آن شرکت مذکور، تقاضا برای محصولات ما بیشتر شد و مشتری‌ها باید منتظر می‌ماندند و بعضاً از بازار با قیمت بالاتر تهیه می‌کردند. در چنین شرایطی استراتژی ما این بود که نظام توزیع محصولات خودمان را درست مدیریت کنیم، از این رو، اولویت ما حضور در نمایشگاه نبود. شرایط سال گذشته طوری بود که قیمت مصوبی که ما اعلام کرده بودیم و باید با آن قیمت فروخته می‌شد، در بازار غیرقانونی بین ۲ تا ۲٫۵ میلیون تومان بالاتر بود.
شایامهر به شرایط اقتصادی و بالا رفتن نرخ ارز و تاثیر آن در بازار محصولات بوتان اشاره و اظهار کرد: محصولات تمام شرکت‌ها گران شده، اما به میزانی که قیمت کالا افزایش پیدا کرده، قدرت خرید مردم افزایش پیدا نکرده است. در واقع، نظام تعادل به هم خورده و امروز قدرت خرید کمتر است و طبیعتاً تمامی بازارها کوچک‌تر شده است. اما الان در این شرایط چه باید کرد؟ ما باید به سمت رضایت مشتری حرکت کنیم. نیاز مشتریان در شرایط فعلی کالاهایی است که ضمن برخورداری از کیفیت بالا، با قدرت خرید آن‌ها تناسب داشته باشد. راهکار این است برای تامین کالا با قدرت خرید مشتریان، کیفیت را حفظ کرد، اما به‌عنوان مثال، باید یکی دو آپشن را از محصول حذف کرد تا قیمت کاهش پیدا کند. این اولویت امروز بوتان است.
مدیر بازاریابی شرکت بوتان در پاسخ به این سوال که آیا نوسان قیمت ارز باعث قوت گرفتن صادرات محصولات شرکت بوتان شده است، تصریح کرد: خیر. صادرات هر شرکتی بستگی به الگوی رفتاری آن صادرکننده دارد. شرکت بوتان صادرات بسیار وسیعی به اروپا دارد. در واقع، قیمت فاکتوری نیست که ما به واسطه آن به اروپا محصولات خود را صادر می‌کنیم، بلکه کیفیت محصولات صادرات را قوی کرده است. بوتان شاخصه کیفی اروپا را پاس کرده و برای مثال، سالی بیش از ۱۰۰ هزار آبگرمکن به اروپا صادر می‌کند.
شایامهر در پایان گفت: نگاه برند بوتان به بازار، نگاه بلندمدت و مدبرانه است. بوتان هیچ گاه به خاطر اینکه سود بازار خارجی بیشتر باشد، بازار داخلی را رها نمی‌کند. مشتریان داخلی امروز ما، قطعاً مشتریان ۱۰ سال آینده ما نیز هستند، از این رو، استراتژی ما حفظ مشتری و رضایت مشتری است.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;