سیستم های جذب آکوستیک برای کار

به گزارش تاسیسات نیوز، جذب صداهای با فرکانس کم کار بزرگی است. سیستم های جذب آکوستیک برای کار موثر به حفرات رزونانس بزرگ با مقادیر زیادی مواد میرای سنگین و سطح های قابل توجه نیاز دارند.




در نتیجه سیستم های کم کننده صدا که در استودیوهای موسیقی و اتاق های بدون انعکاس استفاده می شوند جای زیادی اشغال می کنند. حال دانشمندان با طراحی سطوح متای کویلی که نه تنها صداهای با فرکانس پایین را جذب می کند بلکه جزء کوچکی از اندازه سیستم های جذب صدای معمول است در صدد رفع این مشکل برآمده اند.

 

 

 

بسیاری از سیستم های جذب آکوستیک استاندارد با از بین بردن انرژی صوت با استفاده از یک دیافراگم داخلی پشت یک صفحه متخلخل که به طور موثر انرژی موج را در سر راه خود کاهش می دهد و سپس ارسال آن به یک اتاقک فرکانس رزونانس که در آنجا اجازه انتشار پیدا می کند کار می کنند. با این وجود اندازه طول موج صدا در فرکانس های پایین – حدود 200 هرتز و کمتر – در حد چند متر است و در نتیجه جاذب های معمول باید از نظر فیزیکی به قدری بزرگ باشند که بتوانند نویز این فرکانس ها را بگیرند.

 

 

 

 

برای حل این مشکل، محققانی که در مرکز ملی تحقیقات علمی فرانسه (CNRS) و دانشگاه لوران کار می کنند یک جاذب آکوستیک مینیاتوری متامتریال با یک صفحه مرکزی متخلخل طراحی کرده اد که امواج آکوستیک ورودی را به یک کانال دوار داخلی هدایت می کند. علیرغم داشتن ضخامت کلی 223/1 طول موج صوتی که جذب می شود، وسیله طوری اداره می شود که کل طول گسترش امواج صوتی ورودی را افزایش، سرعت صدا را کاهش و یک شاخص انکسار اکوستیک بالا برای پراکنش موثر انرژی صوتی ایجاد کند.

 

 

 

چنین وسیله کوچکی که می تواند این فرکانس های پایین را جذب کند ممکن می شود چون واکنش اکوستیک محفظه کویلی – لزوما برخلاف جریان صدا در یک ماده – با امپدانس سوراخ ورودی مطابقت دارد. در نتیجه همه انرژی اکوستیک بدون شکست به اتاق منتقل و انرژی موج کاملا جذب می شود.

 

 

 

مزیت اصلی، ضخامت طول موج های عمیق جاذب ماست؛ یعنی ما می توانیم فرکانس های بسیار کم را با ساختار بسیار کوچک مطابقت دهیم.

 

 

 

محققان پیشنهاد می کنند کاربردهای سطح متای آنها منجر به دامنه هماهنگ و وسایل تغییر فاز مناسب برای استفاده در مهندسی اکوستیک خاص مثل استفاده از صوت برای حرکت و دستکاری ذرات می شود.






انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;