۲۷ درصد معادن کشور سیستم دفع فاضلاب دارند

براساس آخرین اعلام مرکز آماری ایران، پنج هزار و ۳۵۳ معدن فعال در کشور وجود داشته که ۱۴۵۰ مورد از آنها سیستم دفع فاضلاب دارند.

به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، مرکز ملی آمار کشور با انتشار گزارشی از آمارگیری و اطلاعات محیط زیستی معادن در حال بهره‌برداری کشور در سال ١٣٩۶ با رویکرد جمع‌آوری اطلاعات محیط زیستی بخش معدن برای ارزیابی وضعیت رایج محیط زیست معادن و برنامه‌ریزی و سیاستگذاری برای دستیابی به توسعه پایدار منتشر کرد.

بر اساس نتایج آمارگیری از اطلاعات محیط زیستی معادن در حال بهره‌برداری کشور از میان معادن دارای سیستم دفع فاضلاب، معادن استخراج شن و ماسه با ۵۷۶، معادن سنگ تزئینی با ۳۶۱ مورد و معادن سنگ آهک با ٢٧۶ مورد بیشترین معادن دارای فاضلاب را به خود اختصاص داده‌اند.
همچنین توزیع استانی معادن، نشان می‌دهد که استان‌های اصفهان، فارس و کرمان به ترتیب با ١۶٨، ١۵٧ و ١۴٠ معدن، بیشترین تعداد معادن دارای فاضلاب را داشته‌اند.
براساس این گزارش مقدار کل فاضلاب تولید شده در معادن دارای فاضلاب کشور، ۳۷ میلیون و ۵۱ هزار متر مکعب است.
همچنین براساس نتایج آمارگیری از ١۴۵٠ معدن دارای فاضلاب، ٨۵٠ معدن دارای سیستم تصفیه فاضلاب بوده‎اند. از این تعداد، ٧٢١ معدن از تصفیه فیزیکی، ٣۴ معدن از تصفیه شیمیایی و ٩۴ معدن نیز از روش بیولوژیکی (زیستی) استفاده کرده‌اند.
محل دفع فاضلاب ٧٣٩ معدن در زمین‌های غیرکشاورزی، ٢٨٢ معدن در چاه، ١۶٧ معدن در رودخانه، ١٢٠ معدن در زمین‌های کشاورزی، ٢٢ معدن در شبکه فاضلاب، ١١ معدن در دریاچه/تالاب و ١۶٢ معدن در سایر محل‌هاست.
همچنین سه هزار و ۷۴۲ معدن دارای مواد باطله (۶٩,٩ درصد) بوده‎اند که از این تعداد ٣٠١ معدن از مخزن سد باطله، ٣٢٣٠ معدن از مخزن دپوی باطله و ٢١١ معدن از سایر روش‌ها برای دفع مواد باطله معدن استفاده کرده‌اند.
براساس این گزارش از ۵٣۵٣ معدن، ٧٨٩ معدن (١۴,٧درصد) در بخش محیط زیست، سرمایه‌گذاری داشته‌اند.
بررسی معادن کشور بر اساس نوع فعالیت نشان می ­دهد، گروه‎های استخراج سنگ آهک،‌ استخراج شن و ماسه و سنگ لاشه به ترتیب با ١٩٠، ١٧٠ و ١٣۶ معدن، ‌بیشترین تعداد معادن دارای سرمایه‌گذاری در بخش محیط زیست را داشته‌اند.
در مجموع ۴۷۵ هزار و ۱۴۹ میلیون ریال در بخش محیط زیست معادن در حال بهره‌برداری کشور، سرمایه‌گذاری شده است که معادن استخراج سنگ آهن با ۳۲۷ هزار و ۳۰۱ میلیون ریال، بیشترین سرمایه‌گذاری را در بخش محیط زیست انجام داده است و معادن استخراج سنگ مس و استخراج سنگ سرب و روی با ۴۷ هزار و ۵۰۹ و ۳۴ هزار و ۸۶۷ میلیون ریال سرمایه‌گذاری در رتبه‌های بعدی قرار دارند.
منبع فصل اقتصاد
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;