از آب درست استفاده کنید

به گزارش تاسیسات نیوز،  رحیم میدانی در نشست مشترک مسئولان آب هرمزگان با نمایندگان کشاورزان و بهره برداران، افزود: با توجه به افزایش میزان برداشت های بی رویه از دشت ها نسبت به ظرفیت آن ها؛ بسیاری از دشت ها در دیگر نقاط کشور با وجود نساختن سد، در حال فرونشست هستند.




وی اضافه کرد: شهر بندرعباس را نمی شود به لحاظ تامین آب شرب در تنگنا قرارداد و از سویی دیگر حقوق تضییع شده کشاورزان را نیز باید جبران کرد.




وی تأکید کرد: باید میزان استفاده از منابع آب های سطحی و زیرزمینی را به حد اعتدال برسانیم و برای حل بحران، مسئولان آب با بهره برداران به مذاکره بنشینند.




میدانی خاطرنشان کرد: چالش کم آبی هم مشکل دولت و هم بهره برداران و کشاورزان است و هیچ بخشی نمی تواند خود را از حل این مشکل کنار بکشد.




معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا تأکید کرد: برای رفع چالش کم آبی تعامل و مشارکت دولت با بهره برداران و کشاورزان یک ضرورت است.




لازم به ذکر است، امسال هرمزگان به ویژه در فصل بهار و تابستان با بحران جدی کم آبی مواجه بود و مردم این استان برای روزها و ساعت های طولانی در گرم ترین ماه های سال شاهد قطع آب آشامیدنی بودند.

 

 

 

براساس اعلام سازمان هواشناسی میزان بارندگی های هرمزگان در نیمه نخست امسال در مقایسه با سال گذشته حدود 70 درصد کاهش داشته که به طور یقین جبران این کاهش نیازمند بارندگی های بسیار است.

 

 

 

نزدیک به دو دهه خشکسالی و کم آبی در هرمزگان موجب شد که 365 حلقه چاه آب آشامیدنی، 18دهنه چشمه و قنات ، 100 حلقه چاه و کاهش آب 135حلقه چاه بین30 تا 70 درصد خشک شود و400 روستای هرمزگان بکلی از آب شرب به صورت آبرسانی سیار استفاده کنند.

 

 

 

شدت بحران در هرمزگان در ابتدای امسال به حدی بود که حمیدرضا جانباز معاون وزیر نیرو و مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در مصاحبه ای با خبرنگار ایرنا گفته بود که شهر بندرعباس مرکز استان هرمزگان به همراه دو شهر بزرگ دیگر در کشور از نظر تامین آب آشامیدنی در وضعیت قرمز قرار دارند.




در اثر بحران کم آبی ، حجم مفید سد استقلال میناب که تامین کننده آب شرب شهرهای بندرعباس و بندرخمیر و زمینهای کشاورزی میناب است به حالت اضطراری رسید که البته بارش های نیمه دوم سال اندکی از این اضطرار را کاهش داد.




اما با پر رنگ شدن چالش کم آبی ، کشاورزان میناب همواره نسبت به تامین آب بندرعباس از سد استقلال اعتراض دارند و خواهان رسیدگی مسئولان به این مساله هستند.




بحران دشت میناب به حدی است که مدیر کل دفتر بررسی مخاطرات زمین شناسی ، زیست محیطی و مهندس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور اردیبهشت ماه امسال در بازدید از فروچاله های دشت میناب گفت : وضعیت این دشت بحرانی است.



محمدجواد بلورچی افزود : علت ایجاد فروچاله ها برداشت بی رویه از منابع زیرزمینی است.




وی با بیان اینکه 15 سال است که فروچاله های کشور بررسی و آمارگیری می شود گفت : تاکنون هیچ گزارشی از هرمزگان در زمینه وضعیت دشت میناب به سازمان زمین شناسی ارسال نشده در حالیکه با اطلاع رسانی به موقع وضعیت دشت میناب بحرانی نمی شد .




مدیر کل دفتر بررسی مخاطرات زمین شناسی ، زیست محیطی و مهندس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور گفت : باید هر چه سریعتر استفاده از آب های زیرزمینی قطع شود در غیر اینصورت وضعیت این دشت بدتر می شود.





بلورچی افزود : تنها راهکار برای بحران دشتهای میناب برداشت کمتر از منابع زیرزمینی و منطقی مصرف کردن آب و پرهیز از کاشت و آبیاری هر محصولی است که ارزش افزوده مناسب ندارد. 



هم اکنون 15 روستا در دشت میناب با مشکل فرونشست زمین روبرو هستند .





چند سالی است که در اطراف شهرستان میناب خصوصا اطراف روستاهای تمبک ، گورزانگ ، نصیرایی ، باغ گلان و چلو گاو میشی ، فرو چاله های زیادی به عمق دو تا چهار متر ایجاد شده است.




تا سال 1365 حدود 20 تا 25 حلقه چاه در شهرستان میناب وجود داشت اما به علت خشکسالی تعداد چاههای عمیق تا سال 1389 به 224 حلقه چاه افزایش یافت.




شهرستان میناب در 90 کیلومتری شرق بندرعباس مرکز استان هرمزگان واقع شده و با جمیعت بیش از 300 هزار نفر ، دومین شهرستان پرجمعیت این استان پس از مرکز است.

 

منبع: میزان

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;