الزام به سدسازی چیست؟!

به گزارش تاسیسات نیوز به نقل از خبرگزاری مهر، حمید چیت چیان گفت: در شرايط تحريم، مهندسان ايراني اجازه ندادند مشکلي در روند اجرايي پروژه سد و نيروگاه سيمره ايجاد شود و تجهيزات مهندسي نيروگاه و سد در داخل کشور به دست متخصصان داخلي طراحي و ساخته شد.




وزير نيرو اظهارداشت: اين کار باعث بلوغ فکري و ظرفيت‌سازي علمي در کشور شد و توانست به بومي‌سازي تجهيزات نيروگاهي در کشور کمک شاياني کند.





وي به دو نقش اساسي نيروگاه برق‌آبي که شامل تامين برق مورد نياز کشور در زمان پيک مصرف و کنترل فرکانس برق کشور مي‌شود اشاره کرد و ادامه داد: اگر در زمان ساخت پروژه‌هاي عمراني مانند سد يا نيروگاه، باغات، ‌ منازل مسکوني يا افراد آسيب و صدمه ببينند، وزارت نيرو خود را ملزم مي‌داند تا ضمن تامين خسارت به زيان ديده ها، نسبت به اشتغال افراد آسيب ديده نيز اقدام کند.




وزير نيرو با اشاره به ديدگاه برخي افراد که با سدسازي مخالف يا موافق هستند، بيان داشت: برخي معتقد هستند سد سازي بايد متوقف شود، زيرا به کشور آسيب وارد مي کند و برخي نيز معتقدند که هرجا امکان سد سازي هست، بايد سد ساخته شود و آب منطقه ذخيره شود.




وي با بيان اينکه اين دو ديدگاه افراط و تفريط است و ما با هر دو اين ديدگاه‌ها مخالف هستيم، ادامه داد: در جايي که نياز به سدسازي است، سد مي‌سازيم تا ضمن ذخيره آب در زمان خشکسالي، از آسيب‌هاي سيلاب‌ها نيز جلو گيري کرده و به اشتغال‌زايي و رونق کشاورزي منطقه نيز کمک کنيم.




چيت‌چيان با اشاره به سدهايی که بر روي رودخانه کارون احداث شده است، گفت: بدون ترديد در سيل شهرستان لالي، اگر اين سدها وجود نداشتند، بخش عمده اي از شهر اهواز تخريب مي‌شد و وظيفه ما حکم مي‌کند تا اين اتفاقات و حوادث را مديريت کنيم.




وزیر نیرو افزود: اگر سدها اطراف تهران نبودند، ما براي تامين آب شرب پايتخت دچار بحران مي‌شديم، لذا سدسازي نياز است، زيرا باعث فعاليت اقتصادي و حيات مردم مي‌شود.




وی با اشاره به اينکه براي اولين بار در مديريت منابع آب کشور، سهم ويژه‌اي براي محيط زيست و تالاب‌ها در نظر گرفته شده که تاکنون بي‌سابقه بوده است، گفت: در طول عمر دو سال و نيم دولت يازدهم، روند فعاليت‌هاي سدسازي کشور، عالمانه و دقيق بوده است.

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;