مصاحبه با مدیرعامل یک مجموعه بزرگ – 1

به گزارش تاسیسات نیوز به نقل از خانه خبر گيتي پسند، ،در زیر گفت و گویی با مهندس مصطفي وعيدي مديرعامل گروه صنايع گيتي پسند، را میخوانید.



كشور ما به تسلط بخش دولتي در اقتصاد شناخته شده است، بنابراين فضاي كسب و كار بخش خصوصي اغلب محدود و وابسته به اراده دولت است. به ويژه در زمينه تحقيق و توسعه و كسب فناوريها و بومي سازي آن ها، توان بخش خصوصي اندك بوده و چشم به پژوهشكده هاي دولتي دوخته مي شود.





اما عليرغم اين واقعيت، در اغلب موارد تحول در صنعت و اقتصاد در آنجاهايي رخ داده كه شركتها و گروههاي پيشرو، با انگيزه و سختكوش در بخش خصوصي پا پيش گذاشته اند و چه بسا در اين چالش دشوار، ناچار بوده اند بندهايي را كه دولت به دست و پايشان بسته، باز كنند. گروه صنايع گيتي پسند، نمونه اي مثال زدني در اين زمينه است.

 

 

 

گروه صنايع گيتي پسند با شناخت اولويتها و نيازهاي صنعت ساختمان و تأسيسات و تمركز بر صرفه جويي در مصرف انرژي، با تشكيل تيمهاي پژوهشي به كسب دانش فني و شناخت راهكارهاي مبتني بر توسعه پايدار همت گماشت و سپس در صدد تأمين تجهيزات مناسب و محصولاتي با فناوري بالا برآمد.





مهندس مصطفي وعيدي مديرعامل گروه گيتي پسند ضمن بيان ديدگاههاي خود درباره مسائل اساسي انرژي و ساختمان، از كوشش متخصصان و كاركنان گيتي پسند و دستاوردهايشان در زمينه ساختمان سبز و فناوريهاي نوين صنعت تأسيسات سخن ميگويد:




با توجه به سابقه و تجربه شما در شاخه هاي مختلف مرتبط با ساختمان و تاسيسات، به نظرتان بزرگترين مشكل صنعت ساختمان و تاسيسات در كشور ما كدام است؟

 

بيشترين مصرف انرژي و هدررفت آن در بخش ساختمان اتفاق مي افتد كه متأسفانه به دلايلي چند – از جمله قيمت پايين انرژي – در مقياس كل كشور، اقدامي مؤثر براي اصلاح روشهاي ساخت و صرفه جويي در مصرف انرژي به عمل نمي آيد. درنتيجه علاوه بر تحميل ميلياردها دلار هزينه به اقتصاد كشور، شاهد مصرف بي رويه گاز و سوختهاي فسيلي و به همان نسبت، انتشار كربن، توليد گازهاي گلخانه اي و آلودگي هوا در شهرهايمان هستيم.




چند سالي است كه اين موضوع دغدغه دولت و مجلس و همه بخش هاي اقتصادي است، آيا مي توان نشانه هايي از كاهش چشمگير مصرف انرژِي مشاهده كرد؟

 

به نظر ميرسد عزمي جدي براي پايان دادن به اين روند مخرب اقتصاد و محيطزيست كشور وجود ندارد. به همين دليل است كه قوانين و مقرراتي كه ميتوانند، موجب كاهش مصرف انرژي شوند، در عمل جدي گرفته نميشوند.

 

 

براي نمونه مبحث ۱۹ مقررات ملي ساختمان اغلب رعايت نمي شود، درحاليكه سازمان نظام مهندسي، شهرداري ها و وزارت راه و شهرسازي در اين ميان دخالت و نظارت دارند.



همچنين است طرحهاي بهينه سازي مصرف سوخت و مصرف انرژي عليرغم تخصيص رديف هاي معين در بودجه كشور، به اجرا درنمي آيند! بنابراين ما به عزم ملي، باور به توان كارشناسي و مسووليت اجتماعي نياز داريم.



تفاوت مسؤولان دولتي با بخش خصوصي در اين زمينه چيست؟

 

متأسفانه در بسياري موارد شاهد بيان حرفه اي كلي و وعده هاي بزرگ از سوي مسوولان در سطوح مختلف دولت و مجلس هستيم كه البته هيچ تعهدي براي آنها ايجاد نميكند. همچنين در مراكز دانشگاهي و پژوهشگاه ها مطالعاتي صورت مي گيرد كه گرچه به جاي خود بسيار ارزشمند و راه گشا هستند، در عمل پاسخگوي مشتري يا سفارش دهنده اي نيستند كه در عمل محك بخورند.

 

 

 

آنها اغلب رهنمود ميدهند و از وضع موجود انتقاد كرده و خواستار اصلاح رويه ها و كاهش مصرف انرژي ميشوند. اما اين كافي نيست. براي تحقق چنين خواسته ايي لازم است راهكارها شناسايي شوند و تجهيزات مناسب براي اجراي آنها فراهم آيد.

 

 

تجربه نيم قرن گذشته روند صنعتي شدن كشور نشان مي دهد كه براي نوجويي، پيدا كردن راه حل و اجراي طرحهاي توسعه نبايد تنها به اميد دولت نشست، بخش خصوصي و صاحبان صنايع كه به دوام فعاليت و اعتبار حرف هايشان مي انديشند، انگيزه بيشتري براي كشف بهترين راهكارها دارند.

 

 

 

گيتي پسند طي ۱۷ سال اخير با تمركز بر تحقيق و توسعه و جلب همكاري مهندسان و متخصصان پرانگيزه و خوش فكر، كوششي پيگير در كسب دانش فني و راهكارهاي مختلف در صنعت ساختمان و تأسيسات براي كاهش مصرف انرژي داشته و گام به گام به موفقيت هايي دست يافته است. به بركت اين پيشرفت ها امروز گيتي پسند راهكارهاي متنوعي متناسب با شرايط اقليمي در سراسر كشور براي ساختمان سبز و سيستم هاي تهويه و موتورخانه ها دارد. همچنين تجهيزات مناسب براي اجراي آن راهكارها را با استفاده از آخرين فناوريها ارائه ميدهد.



از نقطه نظر بهينه سازي مصرف انرژي، نقطه ضعف اساسي ساختمان ها در كشور ما كدام است؟

 

ما براي ارايه راهكارهاي مناسب، ابتدا مشكلات اساسي ساختمان سازي در كشور را شناسايي كرده ايم. در يك جمع بندي كلي ميتوانم بگويم كه مهم ترين مشكلات ساخت و ساز، رعايت نكردن روشهاي بهينه سازي مصرف انرژي و رفتارهاي سوداگرانه و بي مسووليتي نسبت به مقررات ملي ساختمان و… است.

 

 

شما ببينيد تا همين چند دهه پيش ساختمان هاي كاه گلي از نظر گرمايش و سرمايش چطور ساخته مي شدند، حتي در خانه هاي شهري تا قبل از لوله كشي گاز مردم با يك بخاري و در مناطق سردسير با كرسي زمستان را مي گذراندند. تابستانها هم خبري از اين همه كولرهاي اسپيلت در همه جاي ايران نبود.

 

 

متأسفانه هم مهندسان، هم سرمايه گذاران و هم بخشهاي نظارتي و حاكميتي نسبت به مصرف انرژي در ساختمان حساسيت به خرج نداده اند. با استفاده از اسكلت فلزي، روز به روز ديوارها نازكتر شد. در غياب ديوارهاي پهن قديمي مي بايست از لايه هاي عايق در ديوارها استفاده ميشد، كه متأسفانه اغلب به آن بي اعتنا بوده اند. درنتيجه ديوارها محل تبادل حرارتي داخل و بيرون ساختمان هستند كه در زمستان و تابستان، مصرف بيشتر انرژي را موجب ميشوند.

 

 

اگر مميزي انرژي انجام ميشد، بسياري از ساختمانها نمي توانستند تأييد بگيرند. متأسفانه عليرغم پيشرفت فناوريها، ساختمانسازي در ايران روز به روز بدتر شده و ضريب عايقي كه امروزه در پوسته ساختمانها بكار مي رود بسيار پايين تر از ده سال پيش است. حتي در مواردي كه به اصطلاح از فناوريها و مصالح جديد استفاده ميشود هم، كارايي مناسب را ندارند.




مثلاً تري دي پانل كه بايد عايق مطمئني باشد، در بعضي انواع آن، كه مش دو طرف فوم، با همديگر ارتباط دارند، به جاي عايق، تبديل به پل حرارتي ميشود و خود باعث تبادل حرارتي داخل و خارج ساختمان شده، در زمستان و تابستان مصرف انرژي (گاز و برق) را با بيشتر كار كردن سيستم گرمايش و خنك كننده ها بسيار بالا ميبرد. اين ساختمانها در زمستان پيك مصرف گاز و در تابستان پيك مصرف برق را از توان شبكه فراتر مي برند.



مگر عايق سازي ساختمان چقدر هزينه برميدارد؟

 

بسته به نوع ساخت وساز و متناسب با شرايط و عرف محل، هزينه عايق سازي و حتي به كارگيري روشهاي ساختمان انرژي صفر و ساختمان سبز بين ۱۰ تا ۲۰ درصد هزينه هاي ساخت را بالا ميبرد، درحالي كه طي ساليان، هزينه هاي بهره برداري و مصرف انرژي را به حد چشمگيري كاهش ميدهد.

 

 

 

در دولت گذشته پيگيري كرديم و دولت مصوبه اي صادر كرد كه در صورت رعايت مبحث ۱۹ براي ساختمان هاي درحال ساخت متري ۱۰ هزار تومان و براي ساختمانهاي ساخته شده متري ۱۵ هزار تومان پرداخت شود، ولي با مطرح شدن پرداخت يارانه نقدي، بودجه اي به اين طرح اختصاص داده نشد.



براي جلوگيري از اين زيان ها وزارت نيرو و وزارت نفت طرح هايي ارايه داده اند

 

به هرحال وزارت نيرو و وزارت نفت در مصرف انرژي در ساختمان نقش اساسي دارند، تاكنون مقررات ملي ساختمان و آيين نام ههاي وزارت راه و شهرسازي و نظارت شهرداري ها، نتوانسته اند الگوي ساخت وساز را به سمت كاهش مصرف انرژي ببرند، شايد واقعي كردن قيمت انرژي انگيزه قويتري ايجاد كند.





پرداخت يارانه به صورتي كه تاكنون انجام شده هم موجب تعديل مصرف نشده، بنابراين بايد يارانه از محل صرفه جويي به مردم داده شود، درحاليكه اكنون دولت روي گاز طبيعي يارانه ميدهد. بايد مردم بدانند كه اگر مصرف را مثلاً از ۳۰۰۰ مترمكعب به ۲۰۰۰ مترمكعب رساندند، به ازاي هر مترمكعب آن چه مبلغي را به آنها برميگردانند.



چرا طرح هاي بهينه سازي موفق نبوده اند؟

 

طرحهاي بهينه سازي در وزارت نفت و وزارت نيرو برنامه ريزي شده و در قالب بند ق بودجه ۱۳۹۳ نيز شكل قانوني گرفته، كه حالا به نام قانون رفع موانع توليد جزو قوانين دايمي كشور شده ولي تاكنون موفق نبوده اند. چون راهكارهاي اجرايي مناسبي براي آنها ارائه نشده است. مردم را هم به گرفتن يارانه مستقيم عادت داده اند و انگيزه براي كارهاي مشاركتي بسيار پايين است.

 

 

 

اطلاعرساني خوبي هم صورت نمي گيرد، درنتيجه طرح هايي مثل اصلاح ۶۰۰ هزار موتورخانه و نيز حمايت از توليد انرژي هاي تجديدپذير، همچنين اتومبيل هاي هيبريدي و… در عمل پاسخ مثبتي از سوي مردم و سرمايه گذاران و بهره برداران دريافت نمي كنند.

 

 

در مواردي دولت خود مانع بعضي راهكارهاست. براي مثال گرفتن كنتور و انشعاب جداگانه گاز و آب براي واحدهاي جداگانه در مجتمع هاي آپارتماني كه مي تواند موجب صرفه جويي شود كار آساني نيست.



شما منتظر دولت نمانده ايد؟

 

ما با درك اهميت كاهش مصرف انرژي در ساختمان، مطالعات خود را در داخل و خارج كشور دنبال كرديم و با شناخت گلوگاه هاي اصلي، راه حلها و تجهيزات متنوعي را ارائه داديم. خوشبختانه اكنون كادرهاي تخصصي كارآمدي در گيتي پسند داريم، ده ها محصول و سيستم تأسيساتي و كارخانه هاي خانه سازي داريم و ملزومات مناسبي را با فناوري پيشرفته توليد ميكنيم. همچنين تعدادي ساختمان سبز و انرژي صفر را ساخته ايم…

منبع مصاحبه:  نشريه جهان سبز

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;