سیستم تخلیه دود پارکینگ به وسیله جت فن

به گزارش تاسیسات نیوز، در پارکینگ‌های بسته یا نیمه‌باز امکان تخلیه هوا به‌صورت طبیعی وجود ندارد و می‌بایست عملیات تزریق هوای تازه، خروج هوای آلوده و ایجاد جریان مابین این دو نقطه به‌صورت مکانیکی انجام شود.


در همین راستا سازمان محترم آتش‌نشانی اقدام به تدوین ضوابطی تحت عنوان (ضوابط ملاک عمل سامانه‌های تهویه، تخلیه و کنترل دود) نموده است که طبق بند 2-2 آن، کلیه ساختمان‌هایی که تعداد زیرزمین‌های آن‌ها پیش از 500 مترمربع باشد، ملزم به اجرای این شرایط هستند.


از آنجا که سیستم کانال‌کشی در پارکینگ‌ها همیشه به‌عنوان سیستمی جاگیر و به عقیده بسیاری نازیبا مطرح بوده است (و حتی در بسیاری از پارکینگ‌ها به دلیل حجم زیاد کانال‌های تخلیه، طراح ناچار به افزایش ارتفاع سقف پارکینگ برای ایجاد فضای قرار گرفتن کانال‌ها می‌شود)، اما سیستم نوین تهویه پارکینگ، با استفاده از فن‌های تأمین و تخلیه هوا و با کمک جت فن‌های پارکینگی، به‌عنوان سیستمی مناسب در تهویه پارکینگ‌ها مطرح‌شده است که با استفاده از آن علاوه بر حذف کانال‌کشی تخلیه هوای پارکینگ، تهویه پارکینگ را با دقت واقع‌گرایانه‌تری انجام می‌دهد و تا حد زیادی صرف جویی در مصرف برق را با خود به ارمغان می‌آورد.


در این سیستم با حذف کامل کانال‌کشی، فضای پارکینگ برای سایر تجهیزات باز شده و می‌تواند در کل این مکان را فراهم آورد تا در سطح و همچنین در طبقات، امکان جاگذاری تعداد بیشتری از خودرو میسر شود و تبعات و هزینه‌های مربوط به سقف کاذب در نقاط کانال‌کشی کاهش محسوسی یابد.


جت فن‌ها در ابعاد کوچک و با صدای کم، با عملکرد هماهنگ خود می‌توانند باعث ایجاد جریان هوا در فضای پارکینگ شده و وظیفه انتقال هوا از منبع تغذیه به منبع تخلیه را به نحو احسن به انجام برساند.


از آنجا که سیستم تخلیه پارکینگ‌ها با اهداف زیر انجام می‌شود، طراحی درست و دقیق این سیستم برای دستیابی به این اهداف، از اهمیت زیادی برخوردار خواهد بود.


-عاری نگهداشتن مسیرهای فرار از دود


-کمک به نیروهای آتش‌نشانی با ایجاد یک مسیر بدود دود


-کاهش آسیب ناشی از حریق اجزای سازه در زمان حریق


-کاهش آسیب ناشی از دود، حرارت و گازهای سمی ناشی از حریق


-ایجاد تأخیر و جلوگیری از گسترش کامل حریق


جت فن و اجزای آن


جت فن نوعی از فن است که به کمک آن هوای تازه تزریق شده به داخل پارکینگ به‌صورت کامل به تمامی نقاط و زوایای پارکینگ رسیده و جریانی هارمونیک را به وجود می‌آورد تا در نهایت هوای آلوده به منواکسید کربن به وسیله فن‌های تخلیه دود که به‌اختصار فن‌های تخلیه نامیده می‌شوند، به خارج از پارکینگ هدایت و تخلیه شود.


جت فن‌ها به دلیل استفاده از پروفیل ویژه در پروانه‌ها و فرم خواص بدنه، قادر هستند به سرعت‌های دورانی بالا رسیده و حجم زیادی از هوا را در فشار بالا جابه‌جا کنند. این ویژگی جت فن‌ها موجب شده است در شرایطی که نیاز به هوادهی زیاد در فضای کم باشد (مانند پارکینگ‌ها و تونل‌ها) بتوان از آن‌ها نهایت استفاده و بهره بری را به انجام برساند.


یکی دیگر از قابلیت‌های ویژه‌ی جت فن‌ها، پرتاب هوا و ایجاد یک فضای حرکتی برای جریان هوا است. دلیل این امر سرعت بالای خروج هوا از جت فن‌ها است.


این خاصیت کمک می‌کند در مواردی که نیاز به صرعت بالای جریان هوا باشد بتوان با استفاده از جت فن به این خواسته رسید. شرکت … با تولید انواع جت فن با گستره‌ی وسیعی از پرتاب هوا (تراست)، امکان استفاده از این جت فن‌ها در پروژه‌های با بعد مختلف را فراهم آورده است.

 

نوشته: مهدی بستانچی – قائم‌مقام مدیر عامل شرکت دمنده (نشریه مهندسی ایمنی)

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;