سومین همایش ملی ساختمان پایدار، مصرف بهینه انرژی

به گزارش تاسیسات نیوز، سومین همایش ملی ساختمان پایدار، مصرف بهینه انرژی صبح روز دوشنبه بیستم آذرماه در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با حضور جمعی از متولیان همایش و روسای سازمان‌ها برگزار شد.

 

دكتر محمد شكرچي زاده رئيس مركز تحقيقات راه مسكن و شهرسازی به‌عنوان اولین سخنران پشت تریبون قرار گرفت و توضیحاتی ارائه کرد.

 

ایشان گفتند که آثار تغيير اقليم در حوزه‌های مختلف ورود پيدا كرده به‌طوری‌که با افزايش يک درجه گرمای هوا، ١٦ درصد نياز آب در كشاورزی افزايش می‌یابد.

 

در كشور ما در چند دهه اخير از حيث شاخص‌های توسعه رشد مناسبی نداشتيم. در حوزه ساختمان‌ها اعم از خصوصی، عمومی و تجاری، ميزان مصرف انرژی در ساختمان ٣تا ٤ برابر مصرف جهاني است و اگر به اصلاح الگوی مصرف نپردازيم عواقب جبران‌ناپذیری در سال‌های آينده در حوزه انرژی خواهيم داشت. چالش انرژی در جهان مهم و حياتی است و يكي از شاخص‌های كارآمدی حكمرانان و جوامع توانمندی آن‌ها در مديريت انرژی است. با توجه به اينكه انرژی مصرفی تجديد ناپذير و محدود است اين سرمايه ملی به نسل‌های آينده بايد انتقال يابد.

 

وی اظهار داشت که 10 میلیارد دلار یارانه برای مصرف انرژی در ساختمان‌ها پرداخت می‌شود که با عدم بهینه‌سازی و مدیریت ناسالم این مبلغ اتلاف می‌شود.

 

در ادامه، دکتر شکرچی زاده عنوان کرد: مصرف انرژی با آلودگی محیط‌زیست همراه است و يكی از چالش‌های بزرگ در جهان آلودگي محیط‌زیست و تغيير اقليم است. آسیب‌شناسی وضع موجود نشان می‌دهد كه الگوی غلط مصرف ناشی از موارد متعددی است. یارانه‌های غيرهدفمند، عدم رعايت مبحث ١٩ مقررات ملی ساختمان و عدم آگاهی سازی عمومي از جمله عوامل تأثیرگذار است.

 

ويرايش جديد مبحث ١٩، تهيه مدارک پشتيبانی و راهنمای مبحث ١٩، اعطای گواهينامه به اقلام ساختمانی و تاسيساتي، ارائه خدمات مشاوره در پروژه‌های ملی از جمله اقداماتی است كه در دستور كار وزارت راه و شهرسازی قرار دارد.

 

دکتر علی وکیلی، مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت، پشت تریبون قرار گرفت و با انتقاد از رانت‌خواری یارانه‌ها انتقاد کرد و گفت با اینکه ما در نفت و گاز در جهان اول هستیم و یارانه‌ی هنگفتی به بخش انرژی داده می‌شود ولی اگر مدیریت مصرف نداشته باشیم باید بایستی رو به واردات انرژی بیاوریم.

 

ایشان اظهار داشتند که مردم نباید از خودروهایی که مصرف انرژی بالایی دارند حمایت بکنند. ما نتوانستیم که اقتصاد که به‌سوی توسعه پایدار ببریم. به‌عنوان‌مثال آیا می‌دانید که گاز از زیر دریا با سکوی یکی دو میلیاردی و با کلی زحمت به ساختمان‌ها می‌رسد و در همین ساختمان رایگان اتلاف می‌شود؟!

 

در ادامه دکتر وکیلی گفت که نظام‌مهندسی باید ساز و کار خود را عوض کند و مهندس باید نظارت خود را کامل کند. در کجای دنیا وزارت مسکن لایحه‌ای یا هدفی را ابلاغ می‌کند بعد باید از شهرداری خواهش بکند؟! ما باید یک میثاق ملی ببندیم.

 

در ادامه همایش، دکتر مهدی جمالی نژاد، شهردار یزد و مهندس حامد مانی‌فر، مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان وزارت راه و شهرسازی در باب این همایش و اهداف پیش رو صحبت کردند.

 

دکتر مهدی جمالی نژاد گفت: اولین اولویت در بهینه‌سازی انرژی، اقدام جهت تعریف نظام شهری پایدار و توزیع عادلانه امکانات و خدمات در شهرهاست و مهندس مانی‌فر مدیرکل مقررات ملي ساختمان وزارت راه و شهرسازی اظهار داشت: با توجه به وسعت بحران انرژی ضروری است به‌صورت جدی برای حل آن اقدام نمود که در قدم اول باور بحران است.

 

بعد از صحبت‌های مهندس رجبی، رئیس سازمان نظام‌مهندسی کشور، نشان افتخار در سومین همایش ملی ساختمان پایدار، مصرف بهینه انرژی، به مهندس قربانخانی رئیس سازمان نظام‌مهندسی تهران، مهندس مصطفوی رئیس سازمان نظام‌مهندسی مرکزی، مهندس طاهری اصل عضو هیات رئیسه سازمان نظام‌مهندسی، دكتر حيدر جهان بخش، عضو هيات مديره و رييس كميسيون انرژی سازمان نظام‌مهندسی تهران ساختمان تعلق گرفت.

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;