سودهای پنهان استخراج رمزارز ها کجا می رود؟

یک کارشناس حوزه کار استخراج رمز ارزها را دانش و تکنولوژی جدیدی دانست که در اقتصاد دنیا شکل گرفته و گفت: عدم اطلاع رسانی و آموزش در زمینه استخراج رمز ارزها باعث شده تا شبکه های زیرزمینی و پنهانی برای استفاده از انرژی در کشور شکل بگیرند و به کارخانه ها و شهرکهای صنعتی آسیب برسانند و سودجویان دنبال کسب سودهای پنهان از محل استخراج رمز ارز باشند.
به گزارش تاسیسات نیوز، حمید حاج اسماعیلی، درباره رواج استخراج رمزارز در کشور و دلیل ورود برخی کارخانه ها به این جریان اظهار کرد: یکی از مشکلاتی که تحریم‌ها در کشور ایجاد کرده شکل گیری کار های غیر رسمی در بخش‌های مختلف بازار و اقتصاد است که باعث ایجاد فساد و ناهنجاری در کشور می‌شود. وقتی انجام فعالیتهای رسمی در کشور با محدودیت مواجه می شود، متاسفانه شرایط مستعدی برای انجام کارهای پنهانی، غیررسمی و سیاه در اقتصاد به وجود می‌آید که دلالی و واسطه گردی از نمونه های بارز آن است.
وی ادامه داد: هنگامی که نمی‌توانیم شرایط را برای فعالیت های تولیدی در کشور فراهم کنیم قطعاً هزینه تمام شده باعث می‌شود که تولیدکنندگان و کسانی که علاقمند به کسب و کار در کشور هستند به سمت کارهایی بروند که سود بیشتر  و  هزینه کمتری دارد و نیازمند پاسخگویی به مراجع رسمی در کشور نیست.
این کارشناس حوزه کار استخراج رمز ارزها را دانش و تکنولوژی جدیدی دانست که در اقتصاد دنیا شکل گرفته و افزود: رمز ارزها باعث شده که دیگر با پول فیزیکی در دنیا ارتباط نداشته باشیم و جایگزین ارز هایی شده که سالهای سال در کشورهای مختلف از جمله ایران درگیر آن هستیم.
حاج اسماعیلی درباره مشکلاتی که به دلیل استخراج رمز ارز در کشور ایجاد شده خاطرنشان کرد: آنچه در کشور ما در ارتباط با رمز ارزها اتفاق افتاده عدم شفافیت و ابهاماتی است که در خصوص مساله رمزارزها وجود دارد. اولا بانک مرکزی و وزارت امور اقتصاد و دارایی به اندازه کافی به مردم در خصوص رمز ارزها اطلاع‌رسانی نکردند و این مسئله باعث شده تا افراد سودجو که دنبال کسب سودهای پنهانی در اقتصاد کشور هستند به سمت این کارها سوق پیدا کنند و متاسفانه از امکانات و وسایل و ابزار کشور به طور غیر قانونی در جهت کسب منافع شخصی و گروهی استفاده کنند.
وی ادامه داد:  قبل از رواج استخراج رمزارز در کشور، بانک مرکزی به جای آنکه موضوع رمزارزها را برای مردم و کسانی که علاقمند به فعالیت در این زمینه هستند تشریح کند، این کار را با ممنوعیت مواجه کرد که باعث شد یک شبکه زیرزمینی و پنهانی برای استفاده از انرژی در کشور شکل بگیرد و امروز کشور، کارخانه ها و شهرکهای صنعتی را با مشکلات اساسی روبرو کند در حالی که لازم بود به موقع به این قضیه ورود کنیم و ضمن نظارت کافی بر  درآمدهای ارزی کشور، آموزش صحیحی در این خصوص داده شود.
این کارشناس حوزه کار نبود یک شبکه شفاف، قانونی و نظام مند برای استخراج رمز ارزها در کشور را از جمله ضعف های جدی برشمرد و درباره روند استخراج رمز ارز در کشور های دیگر اظهار کرد:در کشورهای توسعه یافته که خود مبدع استخراج رمز ارز هستند این مسئله به شکل قانونی و منطقی است چون بازار کار رسمی دارند ولی در کشورهایی مثل چین که رقابت جدی را با آمریکا درباره جایگزینی دلار دارند و تلاش می‌کنند اقتصادشان را پا به پای آمریکا و جلوتر از آن پیش ببرند بعضاً کارهای غیر رسمی در آن کشورها هم برای استخراج رمز ارزها وجود دارد.
به گفته وی استخراج رمز ارزها یک پدیده نوین در اقتصاد دنیا به شمار می رود و مثل شبکه الکترونیکی است که طی یکی دو دهه گذشته در ایران در بخش سیستم بانکی شکل گرفته و پولها به صورت فیزیکی از نظام دادوستد حذف شده است.
حاج اسماعیلی با اشاره به پیامدهای استخراج رمز ارز در کشور اظهار کرد:در کشور ما به دلیل آنکه یک بانک اطلاعاتی جامع وجود ندارد و دولتها عمدتا تصدی امور اقتصادی را برعهده گرفته اند و مشارکت مردم در اقتصاد محدود نگه داشته شده زمینه های بروز فساد در بخش‌های اقتصادی کشور وجود داشته است در حالی که اگر بستر انجام این کار را از طریق قانون فراهم می کردیم استخراج رمزارز با سوء استفاده از امکانات کشور صورت نمی گرفت و امروز مشکلاتی را که در حوزه برق برای کشور به وجود آمده شاهد نبودیم.
به گفته این کارشناس حوزه کار در حال حاضر برخی گروههای خاص و نهادها و سازمان ها که نیازمند درآمدهای خاص خارج از چهارچوب سیستم بانک مرکزی هستند به استخراج رمزارز مشغولند تا بتوانند مبادلات کاری خود را انجام دهند و نمی توان با آنها برخورد کرد.
حاج اسماعیلی با اشاره به نزدیکی به فصل تابستان اظهار کرد: امروز برای انجام فعالیت های کسب و کار نیاز به انرژی داریم و به دلیل بی آبی و برخی محدودیت ها با افت فشار برق مواجه هستیم، این امر باعث شده خیلی از کارخانه ها در ساعاتی که باید کار تولیدی انجام بدهند برقشان قطع شود و تحت تأثیر آن دچار فرسودگی شده از چرخه تولید خارج شوند و با خطر از بین رفتن اشتغال روبه رو شویم.
منبع ایسنا
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;