سهم نیروگاه های کوچک تجدید پذیر در کاهش آلودگی

تاسیسات نیوز – صدیقه بهزادپور:  طرح جایگزینی تجدیدپذیرها با نیروگاه های با عمر بالا ، از بسیاری هزینه های تولید انرژی در کشور کاسته و علاوه بر آن از میزان آلایندگی نیروگاه های بزرگ نیز کمتر شده است.
 در سال‌های اخیر بازار انرژی‌های تجدیدپذیر و نیز چارچوب سیاست‌های حاکم، به‌سرعت درحال‌توسعه و پیشرفت بوده  و یکی از رخدادهای مهم حوزه انرژی، تامین وجه غالب برق از منابع انرژی‌های تجدیدپذیر و پاک است؛ اگرچه نفت و به‌خصوص گاز طبیعی همچنان در فضای گسترده‌ی نیاز به انرژی حضور فعال دارند ولی نقش تبدیل آنها به کالا، همچون محصولات پتروشیمی وجه پررنگ‌تری در عرصه نفت و گاز خواهند بود.
بر اساسِ بخشنامه ابلاغی وزارت نیرو و الزام وزارتخانه ها و موسسات و شرکتهای دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی به تامین حداقل ۲۰ درصد از انرژی مصرفی خود از محل انرژی های تجدیدپذیر و پاک، استفاده از سلول های خورشیدی به منظور تولید برق از اهمیت ویژه ای برخوردار شده است.
«فروش تضمینی نیروی برقِ این نیروگاه ها»، «واگذاری تسهیلات مورد نیاز برای راه اندازی پانل های خورشیدی در پشت بام ها» از جمله اقدامات و سیاستهای تشویقی  به شمار می آید که جهت کاهش بارِ شبکه توزیع برق، و ممانعت از خروج ارز از کشور و کاهش آلایندگی زیست محیطی انجام شده است.
موقعیت جغرافیایی ایران با توجه با روزهای آفتابی خوب، ظرفیت مطلوبی برای احداث نیروگاه خورشیدی در کشور ایجاد کرده است.
بنا به اظهار نظر کارشناسان؛ «تهران»، “پایتخت کشور” نیز با توجه به پتانسیل های موجود امکان احداث نیروگاه های کوچک در بام منازل خود را داشته و می توان مطابق با قوانین جاری وزارت نیرو،  اقدام به فروش برق تولید شده توسط این نیروگاه ها را نمود.
بر اساسِ آمارِ موجود؛ نیروگاه های خورشیدی نصب شده در پایتخت، در سال ۹۸ علاوه بر اینکه باعث صرفه جویی در مصرف نفت خام شده، از تولید مقادیر زیادی گاز دی اکسید کربن نیز جلوگیری کرده است.
به این ترتیب علاوه بر استفاده از ظرفیتهای عمومی مانند؛ منازل، هایپرمارکتهای بزرگ، پایانه های اتوبوسرانی و مراکز بزرگ ساختمانی پایتخت برای ایجاد نیروگاه کوچک و تولید برق، بسیاری از شرکتهای دانش بنیان و استارتاپ نیز با استفاده از طرح های نوینی مانند؛ انواع پنل های خورشیدی، ساختمان هوشمند، ماژول هوشمندساز نیروگاه خورشیدی در صدد توسعه ظرفیت های استفاده از تجدیدپذیرها را دارند.
این گزارش حاکی است؛ طرح جایگزینی تجدیدپذیرها با نیروگاه های با عمر بالا ، از بسیاری هزینه های تولید انرژی در کشور کاسته و علاوه بر آن از میزان آلایندگی نیروگاه های بزرگ نیز کمتر شده است.
رشد «تجدیدپذیرها» در ایران و  افزایش سرمایه گذاری در این حوزه، در سال های اخیر در حالی صورت می گیرد که هنوز ظرفیتهای خالی فراوانی در کشور وجود دارد تا با وجودِ برخورداری از این منابع، در مسیرِ توسعه انرژی های پاک گام برداشته و علاوه بر صرفه جویی در راستای حمایت از محیط زیست گام برداشت.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;