سمینار تخصصی تشریح ویرایش چهارم استاندارد طراحی ساختمان ها در برابر زلزله 2800 با حضور 320 نفر از مهندسان و متخصصین استان در تبریز برگزار شد.

 

با توجه به تصویب ویرایش چهارم استاندارد طراحی ساختمان ها در برابر زلزله (2800) و اهمیتی که این استاندارد در طراحی سازه ها دارد و جهت آشنایی مهندسین طراح و کنترل کنندگان نقشه های ساختمانی با این تغییرات، اولین سمینار تخصصی تشریح ویرایش چهارم استاندارد 2800 توسط سازمان نظام مهندسی استان آذربایجان شرقی وشرکت دانش بنیان لرزه پایدار آذربایجان و با حضور دکترسروقد مقدم (رئیس پژوهشکده سازه پژوهشگاه زلزله ایران و از اعضای کمیته تدوین ویرایش چهارم استاندارد 2800) و دکتر حسین زاده اصل (استادیار دانشگاه تبریز) در روزهای پنج شنبه و جمعه مورخ 27 و 28 فروردین 94 در محل تالار اندیشه ائل گلی تبریز برگزار گردید. در این سمینار دو روزه اساتید حاضر به تشریح مبانی و تغییرات صورت گرفته در استاندارد 2800 و همچنین مباحث نرم افزاری و نحوه اعمال آن در نرم افزار ETABS 2013 پرداختند.
به گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان آذربایجان شرقی این سمینار دو روزه که با حضور تعدادی از اعضای شورای شهر تبریز، نجفی شهردار کلانشهر تبریز و تنی چند از شهرداران مناطق تبریزبرگزار می شد.رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان و رئیس کمسیون عمران شورای اسلامی کلانشهر تبریزبا تاکید بر خطرناک بودن گسل تبریز گفت: متاسفانه این گسل با دخالت های انسانی بیشتر تحریک می شود.
بر اساس همین گزارش مهندس ایرج شهین باهر در این سمینار تخصصی افزود: ارتقای دانش فنی از اصول مهم آیین نامه ارتقا دانش فنی از اصول مهم آئین نامه سازمان نظام مهندسی به شمار می آید به همین دلیل برگزاری چنین سمینارهایی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
وی با تاکید بر ایمن سازی ساختمان ها برای جلوگیری از اتلاف سرمایه تاکید کرد: خوشبختانه در حال حاضر اهمیت دادن به مقاوم سازی و طراحی ساختمان های مقاوم در برابر زلزله بر کسی پوشیده نیست و ضرورت پرداختن به آن در جامعه برای عموم مردم جا افتاده است.
شهین باهر ادامه داد: بعد از وقوع زلزله بوئین زهرا که در سال 1341 روی داد کلید آئین نامه استاندارد2800 سازمان نظام مهندسی ساختمان زده شد که تاکنون نیز با تغییراتی مواجه شده است ولی اهمیت رعایت این آئین نامه ها بر کسی پوشیده نیست.
مهندس باهر با اشاره به شرایط آذربایجان شرقی به عنوان یک استان زلزله خیز ؛ تاکید کرد: گسل های مختلف در این استان و کلانشهر تبریز وجود دارد ولی گسل شمال تبریز یکی از خطر ناک ترین گسل های موجود در کشور است و متاسفانه با دخالت های انسانی مانند راه سازی و ایجاد سدی مثل سد شهید مدنی و دیگر اقدامات بر روی گسل ، آن را تحریک می کنند و باسرمایه گذاریهای کلانی که در کنار و روی این گسل اتفاق می افتد ما را با مشکلات عمده ای رو به رو می سازد.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان شرقی اذعان داشت: این طرح ها و آئین نامه ها می توانند خانه ها را برای مردم ایمن سازی کنند تا از اتلاف سرمایه های انسانی و ملی ما جلوگیری شود.
شهین باهر خاطر نشان کرد: مشکلات عمده ما در دو قالب فرهنگ سازی شهر و گسترش طرح های ایمن سازی است زیرا مردم باید قانع شوند که این طرح ها و آئین نامه ها صرفا جهت سلامتی و حفظ جانشان است.
وی تاکید کرد: حوادث طبیعی هر لحظه در کمین اند و این ما هستیم که باید آمادگی لازم را داشته باشیم و سازمان نظام مهندسی و سایر ارگان های دولتی که در این زمینه مسئولیت دارند باید به این موضوع بپردازند.

 

پایان خبر/

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;