سردرگمی ناظران مکانیک در دریافت حق الزحمه

با توجه به اینکه شهرداری تهران ۴ ناظره بودن پروژه های زیر ۱۵۰۰ متر را به رسمیت نمی شناسد و پروژه ها از دید شهرداری تک ناظره است با امضای ناظر عمران پایان کار صادر می شود، در بسیاری از مواقع حق الزحمه ناظران مکانیک که دراین پروژه ها بعنوان ناظر آبفا شناخته میشوند،  نادیده گرفته می شود. چون مالک تایید کارش را در گرو مهندس عمران میداند و رضایت ایشان برایش کفایت می کند، لزومی نمی بیند که حق الزحمه تمدید واضافه بنا را به ناظران آبفا پرداخت کند.
تاسیسات نیوز، نادره مرادی عضو نظام مهندسی: می توان گفت یک علت این حق کشی، بی مهری و بی توجهی همکاران عمران می باشد و بدون اخذ تاییدیه از مهندسان برق و مکانیک پایان کار را صادر می کنند، چون طبق قانون نظام مهندسی، این عزیزان قبل ازتایید پایان کار، باید از مهندسان آبفا و برق  تاییدیه دریافت کنند سپس پایان کار را صادر کنند، که این کارچند حسن دارد: هم خیال خودشان از باب تکمیل تاسیسات و کیفیت ساختمان راحت می شود، هم تقسیم مسئولیت می شود، وهم مهندسان برق و آبفا به حق قانونی شان می رسند.
 علت دیگر و شاید علت اصلی این مشکل  ضعف سیستمی است که باید طرح و برنامه ای ریخته شود که تاییدیه ناظران آبفا و برق برای مالک مهم شود و پرداخت حق قانونی مهندسان برق و آبفا در گرو مهر و توجه مالک و مهندسان عمران نباشد.
متاسفانه از جانب نظام مهندسی همتی براصلاح این حق کشی دیده نمی شود، تنها کاری که کرده اند این است که پیامکی به مهندسان عمران داده شده که در پایان کار باید تاییدیه ناظر برق و آبفا گرفته شود در غیر اینصورت عواقب انتظامی دارد؛ و به مهندسان برق و آبفا گفته می شود در صورتیکه پرونده ای داشتید که بدون اخذ تاییدیه شما، پایان کارتوسط ناظر عمران صادر شد می توانید از مهندس عمران به شورای انتظامی شکایت کنید… .
آیا این شکایت و دوندگی برای ما مهندسان حق و حقوق می شود؟!! بجای اصلاح سیستم، مهندسان را به جان هم انداخته اند!!!!
پیام ارسالی به مهندسان عمران:
به اطلاع می رساند در پروژه های تک ناظره، ناظر پروانه موظف است درصورت ارائه گزارش ناظران تاسیسات آبفا و برق اماکن، نسبت به دریافت و ثبت موارد در گزارش مرحله ای اقدام نمایند. عدم اقدام لازم، تبعات انتظامی وحرفه ای در برخواهد داشت.
پیام ارسالی در کارتابل مهندسان مکانیک:
به اطلاع کلیه همکاران و‌ مهندسان مکانیک عرض می کنم نحوه شکایت در شورای انتظامی برای کلیه پرونده هایی که ناظر اصلی اتمام را ثبت کرده و ناظر مکانیک تایید نهایی نکرده است به شرح ذیل می باشد:
ثبت نامه در دبیرخانه و ارایه مستندات(شامل مکاتبات با ناظر اصلی)
ارایه گزارش تکمیلی توسط واحد آبفا و ارسال به واحد بازرسی سازمان
بررسی پرونده و جمع اوری ادله های مهندس اصلی پرونده توسط واحد بازرسی سازمان
ارجاع پرونده به شورای انتظامی توسط واحد بازرسی
این مشکل عدم پرداخت حق الزحمه مابه التفاوت و اضافه بنا و تمدید سالانه، اخیرا درپروژه های ۴ ناظره شهرهای اطراف تهران هم دیده می شود و با اینکه پروژه در ابتدا ۴ ناظره است ولی در پایان، فقط با تایید مهندس هماهنگ کننده پایان کار صادر می شود؛ و به همین علت در حین پروژه مهندسان دیگر را از روند پیشرفت پروژه خبرنمی کنند و گاهاً از ورود مهندسان پیگیر به محل پروژه هم جلوگیری می شود.
منبع تاسیسات نیوز
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;