ساخت دستگاه آب شیرین کن خورشیدی

به گزارش تاسیسات نیوز، نمک‌زدایی خورشیدی یعنی نمک‌زدایی آب شور با استفاده از انرژی خورشید. نمک‌زدایی نیاز به انرژی فراوانی دارد. اگر این انرژی از نور خورشید تامین شود به آن نمک‌زدایی خورشیدی گفته می‌شود. روش‌های نمک‌زدایی خورشیدی دو گونه هستند: مستقیم و غیر مستقیم.

 

 

 

 

تصفیه آب به فرایندهایی گفته می‌شود که طی آن مواد شیمیایی نامطلوب، آلاینده‌های بیولوژیکی، جامدات معلق و گازها از آب آلوده حذف می‌شوند، تا قابل آشامیدن یا مصرف کشاورزی گردد. به طور کلی روش‌های مورد استفاده عبارتند از فرایندهای فیزیکی مانند فیلتراسیون، ته‌نشینی، تقطیر و فرایندهای زیستی مانند فیلترهای شنی و ماسه‌ای کند، کربن اکتیو (کربن فعال) و فرایندهای شیمیایی مانند کلرزنی، ازن‌زنی، دفلوکولانت، استفاده از تابش الکترومغناطیسی مانند میکروب‌کشی با پرتو فرابنفش.





فرایند تصفیه آب ممکن است به کاهش غلظت ذرات معلق یا ذرات محلول در آب از جمله ذرات معلق، انگل‌ها باکتری‌ها، جلبک‌ها، ویروس‌ها، قارچ‌ها و طیف وسیعی از مواد محلول و ذرات معلق موجود در آب منجر شود.


 


دستگاه آب شیرین کن خورشیدی با نوآوری در طراحی صفحه جاذب در مرکز فنی و حرفه‌ای شهرستان لنجان ساخته شد.

 

 

 

مصطفی دری، مربی مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای شهرستان لنجان و مجری طرح در این باره اظهار کرد: این دستگاه آب شیرین کن خورشیدی با نوآوری در طراحی صفحه جاذب دستگاه نسبت به دستگاه‌های مشابه ساخته است.

 

 

 

 

وی خاطرنشان کرد: در طراحی این آب شیرین کن از ترکیب آب شیرین کن‌های مایل یا آبشاری استفاده شده است و جهت افزایش بازده دستگاه، پوشش مخصوصی روی صفحه جاذب ایجاد شده و تولید آب مقطر آن از آب شور مصنوعی، نزدیک به چهار lit/m2 در روز گزارش شده که با توجه به مایل بودن تابش در این فصل، مقادیر تولیدی در فصل‌های بهار و تابستان بیشتر خواهد بود.

 

 

 

 

آب شیرین‌کن‌های خورشیدی بر اساس چرخه طبیعی آب عمل می‌کنند و مزیت اصلی این دستگاه‌ها استفاده از انرژی خورشیدی است که در طول سال بدون هیچ هزینه‌ای تأمین می‌شود، این امر باعث می‌شود حتی در دور افتاده‌ترین نقاط از مراکز شهری نیز کاربرد داشته باشد. از مزیت‌های دیگر این دستگاه می‌توان به تقطیر خورشیدی، فناوری ساده ساخت و عدم نیاز به تعمیر و نگهداری خاص اشاره کرد.







انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;