ساخت بیش از ۹۰ درصد تجهیزات صنعت برق در کشور

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی توانیر گفت: بیش از ۹۰ درصد تجهیزات صنعت برق در داخل کشور ساخته می‌شود.
به گزارش تاسیسات نیوز،‌ مصطفی رجبی مشهدی  در نخستین روز از رویداد مجازی معرفی نیازهای فناورانه  این صنعت که به همت صندوق نوآوری و شکوفایی در حال برگزاری است، افزود: در حال حاضر ظرفیت های خوبی در بخش کلیدهای قدرت، سیستم های کنترل  و اسکادا، بخش کابل سازی ایجاد شده و فعالیت های موثری را در بین سازندگان این حوزه شاهد هستیم.
وی با بیان این که در حال حاضر سازنده توربین های بزرگ برق هستیم، یادآور شد: شرکت برق حتی در برخی موارد اگر نمونه ای از تجهیزات در کشور نداشته ایم از ساخت نمونه اولیه حمایت کرده و برای جلوگیری از خروج ارز حتی جلوی برخی از واردات کالاها در این حوزه را گرفته است.
وی ادامه داد: صنعت برق پای کار است و درصدد است که نیازهای خود را به واسطه شرکتهای دانش بنیان برطرف کند زیرا می داند که اگر این کار را نکند تریم ها می تواند بر صنعت برق تاثیر گذاشته و فشار تحریم ها موجب اختلال در برق رسانی شده و هزینه های برق را افزایش می دهد..
رجبی مشهدی گفت: تجهیزات ساخت داخل نیزباید استاندارد هایی را برای ارایه سرویس رسانی در این صنعت داشته باشند و این موضوعی است که باید شرکت های دانش بنیان مورد توجه قرار دهند .
آمادگی شرکت توانیر برای حمایت از ورود به  به حوزه های صنعت برق که ساخت داخل انجام نشده
سخنگوی صنعت برق افزود: ما این آمادگی را داریم در حوزه ای که ساخت داخل صورت نگرفته  مانند سیستم های کنترل و دیس پچنگ های هوشمند حمایت کنیم.
رجبی مشهدی خاطرنشان کرد: برخی تجهیزاتی که اکنون در این صنعت برق مورد استفاده قرار می گیرد کیفیت کافی را ندارند و متناسب با رشد مصرف و افزایش مشتری نیست که امادگی داریم از محصولات دانش بنیان این حوزه در چنین بخش هایی بهره ببریم.
وی با بیان این که ما نیازهای این صنعت را با معاون علمی و فناوری مطرح کرده ایم، تصریح کرد: ما علاقمند هستیم از کنتورهای هوشمند استفاده کنیم؛ این کنتورها قیمت های بالایی دارند با وجود این که ساخت داخل هستند؛ به نظر می رسد که شرکت های فناورانه برای این منظور وارد عرصه تولید شوند و با قیمت پایین تری این محصول را عرضه کنند.
معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی توانیر تصریح کرد: همچنین محصولاتی برای کاهش تلفات از کابلهای خودنگهداری در صنعت برق نیاز داریم، از سوی دیگر برخی تجهیزات برای مانیتورینگ در صنعت برق  فرسوده  هستند  که ما از شرکت ها حمایت می کنیم اگر وارد عرصه تولید شوند.
رجبی مشهدی با یادآوری این که ما لیستی از نیازهای صنعت برق بر اساس استراتژی ها را تهیه کردیم و کاملا نیازهای کشور مشخص است، تاکید کرد: ما به شرکت های دانش بنیان اعتماد می کنیم؛ همچنین برای اینکه امتیازات لازم در مناقصات را داشته باشیم حتی برای تجهیزاتی که برای اولین بار تولید می شوند برنامه ریزی هایی انجام داده ایم.
وی با بیان این که کمتر از ۱۰ درصد شبکه برق طول عمر بالایی دارند که می توانیم با توانایی شرکت های دانش بنیان این مشکل را برطرف کنیم، خاطرنشان کرد:  به هر حال آمادگی استفاده حداکثری از توانمندی داخل و انتقال دانش فنی در صنعت برق را داریم
سخنگوی صنعت برق ادامه داد: در سال گذشته  ۱۵۰ مگاوات برای کاهش مصرف انرژی ایجاد شد، آمادگی این را داریم که  برای استفاده  حداکثری  از  توانایی ساخت  داخل و انتقال  دانش  فنی روز  حمایت می کنیم ، همچنی از صادارن خدمات مهندسی برق  به کشورهای دیگر نیز شرکت توانیر حمایت می کند.
رویداد مجازی معرفی نیازهای فناورانه صنعت برق کشور از ۱۵ تا ۱۷ تیرماه در محل صندوق نوآوری و شکوفایی با هدف بازارسازی برای شرکت های دانش بنیان و فناور برگزار می شود.
در این رویداد مجازی سه روزه  ۳۹۰ کارشناس و متخصص شرکت کرده اند که از این تعداد  ۱۳۱ نفر از ۱۰۸ شرکت دانش بنیان، ۱۱۰ نفر از ۸۲ شرکت غیر دانش بنیان و ۱۳۸ نفر نیز از سایر نهادها و موسسات هستند.
منبع توانیر
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;