ساخت باتری به اندازه یک زمین فوتبال

امروزه کمتر کسی است که از اهمیت انرژی‌های تجدیدپذیر به‌‌عنوان یکی از مهم‌ترین روندهای روبه‌رشد جهانی آگاهی نداشته باشد. حال استرالیا با تولید یکی از بزرگ‌ترین باتری‌های جهان، راه ذخیره‌سازی آن را هموارتر از گذشته می‌کند.
به گزارش تاسیسات نیوز، نحوه‌ی ذخیره‌سازی انرژی یکی از چالش‌های پیش روی کشورهایی است که می‌خواهند به ‌جای سوخت‌ فسیلی، از منابع انرژی تجدیدپذیر استفاده کنند. منطقه‌ی ویکتوریا در استرالیا، به استفاده از زغال سنگ در نیروگاه‌هایی متکی است که در طول روز و فصول مختلف انرژی تولید می‌کنند؛ اما دولت استرالیا در تلاش است تا سال ۲۰۳۰، حداقل ۵۰ درصد از انرژی خود را از منابع تجدیدپذیر به دست آورد و برای این منظور به زیرساخت انرژی، شامل راهی برای ذخیره انرژی خورشید، باد یا سایر منابع تجدیدپذیر نیاز دارد.
به همین دلیل ویکتوریا در حال ساخت یکی از بزرگ‌ترین باتری‌های جهان به اسم Megapack است؛ این باتری غول‌آسا که به اندازه زمین فوتبال وسعت خواهد داشت، قادر به ذخیره‌سازی ۴۵۰ مگاوات ساعت انرژی است و حداکثر ۳۰۰ مگاوات خروجی نیرو دارد که دو برابر ذخیره‌ساز انرژی Hornsdale در استرالیای جنوبی است؛ باتری غول‌پیکر دیگری که توسط شرکت تسلا در سال ۲۰۱۸ ساخته و خبرساز شد.
شرکت Neoen این باتری را با همکاری تسلا تولید خواهد کرد، شرکتی که ازطریق توسعه‌ی وسایل نقلیه الکتریکی به متخصصی برجسته در فناوری باتری تبدیل شده است. استرالیا قصد دار در صورت ناپایدار بودن شبکه برق محلی، از این باتری به‌عنوان پشتیبان خودکار استفاده کند که می‌تواند باعث جلوگیری از خاموشی شود؛ مشکلی که با اضافه بار واردشده به شبکه‌ی برق‎رسانی ویکتوریا بیشتر شده است.
یکی از مشکلات ناشی از تغییر آب‌و‌هوا در این منطقه، تابستان‌های بسیار گرم است؛ طوری که سال گذشته، استرالیا گرم‌ترین و خشک‌ترین تابستان چند سال اخیر را به ثبت رسانده است که این امر باعث ایجاد فشار بیشتر روی ژنراتورهای حرارتی می‌شود و به بی‌ثباتی در شبکه برق منجر خواهد شد. چنین باتری بزرگی می‌تواند انرژی مورد نیاز را در خود ذخیره کند تا در هنگام ناپایداری سیستم، مورد استفاده قرار گیرد؛ بنابراین مردم منطقه با اطمینان بیشتری از انرژی برق برخوردار خواهند شد.
هدف استرالیا این است که باتری را تا پایان سال میلادی آینده آماده استفاده کند و سیاست‌مداران ویکتوریا از آن به‌عنوان بخشی از برنامه‌ی دور شدن دولت از وابستگی به سوخت‌ فسیلی و به سمت آینده‌ای پایدار استقبال می‌کنند. به‌گفته‌ی آمبروسیو (Lily D’Ambrosio) نماینده‌ی وزیر انرژی استرالیا، ویکتوریا با احداث یکی از بزرگ‌ترین باتری‌های جهان گام قاطعی در مقابله با استفاده از نیروگاه‌های زغال سنگی برداشته است و از فناوری‌های جدید استقبال می‌کند تا از انرژی تجدیدپذیر بیشتری نسبت به هر زمان دیگر بهره‌مند شود.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;