ساختمان های قبل از سال ۸۰ در برابر زلزله مقاوم نیستند

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کرمان با اشاره به اینکه قیمت مسکن نسبت به چهار سال قبل در کرمان دو تا چهار برابر شده، بیان کرد: کشور ما درگیر تحریم است و برای ارزیابی عملکرد دولت در این زمینه باید شاخص های کلان اقتصادی را در نظر بگیریم.
به گزارش تاسیسات نیوز، “علیرضا گلستانی”  اظهار کرد: نظام مهندسی، سازمان جوانی با عمر حدود ۲۵ ساله است که سازمان های نظام مهندسی استانی مستقل از دولت و مستقل از یکدیگر عمل می کنند.
وی افزود: یک وجه این استقلال خیلی خوب است که تصمیمات ناشی از سیاست زدگی نیست و از طرف دیگر خودگردانی و تامین بودجه سازمان یکسری مشکلات به وجود می آرود و به میزان کار سازمان و متقاضیان وابسته می شود.
گلستانی تصرح کرد: آیین نامه اجرائی قانون نظام مهندسی سال ۷۵ تصویب شده و وضعیت مربوط به عمل در ساختمان را تعریف کرده و تنها مرجع فنی که در ساخت و ساز بخش خصوی به آن استناد می شود، مباحث ملی مقررات ساختمان است که ۲۲ مبحث را شامل می شود.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کرمان بیان کرد: نه قانون نظام مهندسی، نه مباحث مقررات ملی ساختمان و … در بسیاری از قسمت های حساس به ویژه در بهینه سازی مصرف انرژی، تاسیسات ساختمان و … رعایت نمی شود.
در بحث سازه ساختمان در استان خوب پیش رفته ایم
وی افزود: در بحث سازه در سطح استان کرمان خوب پیش رفته ایم و در اجرای مقررات ملی ساختمان بعد از زلزله بم خوب عمل شد و در هفت سال اخیر در کشور دو بار رتبه اول رعایت مقررات ملی کشور را کسب کرده ایم که این وضعیت ناشی از عملکرد کلی دستگاه ها و مهندسین است.
گلستانی تصریح کرد: سازمان نظام مهندسی براساس هیئت مدیره اداره می شود و مهم ترین وظایفش که توجه ویژه ای به آن می شود، نظارت بر حسن انجام خدمات مهندسی است و این نظارت از طریق بازرسی و کنترل انجام می شود.
وی اظهار کرد: تنظیم روابط بین حرفه های مهندسی و کارفرمایان از دیگر وظایف سازمان است و در این قراردادها منافع عامه را مدنظر قرار می دهیم و اصل حاکمیت منافع عمومی بر منافع خصوصی یک اصل کلی است که منافع خصوصی در منافع عموم نهفته است.
رییس سازمان نظام مهندس ساختمان کرمان گفت: جلوگیری از مداخله اشخاص فاقد صلاحیت در امور فنی مربوط به ساختمان وظیفه دیگر نظام مهندسی است.
وی با اشاره به اینکه همه به خودشان اجازه می دهند در ساختمان سازی ورود کنند، افزود: در نظام مهندسی فرآیندهایی تعریف شده تا از مداخله افراد فاقد صلاحیت در ساختمان سازی جلوگیری کنیم.
گلستانی تصریح کرد: سازه های ساختمانی کرمان با سایر شهرها تفاوت دارد و در سازه خوب کار کرده ایم و در هشت سال اخیر مردم به این نتیجه رسیدند که معماری ساختمان نیز مهم است و معماری داخلی اخیرا مورد توجه واقع شده است.
وی با بیان اینکه هنوز به این نتیجه نرسیده ایم که تاسیسات بخش مهمی از ساختمان است، گفت: نظارت و طراحی ساختمان بخش مهمی است اما مهم ترین بخش، اجرای طرح آماده شده است و تاکنون در صنعت ساختمان به این مقوله به طور کلی توجه نمی کردیم و اکنون عنوان کرده ایم در این زمینه نیز باید به افرد صاحب صلاحیت رجوع کنیم.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کرمان بیان کرد: صلاحیت افراد توسط وزارت راه و شهرسازی داده می شود و ما اعطای صلاحیت نمی دهیم.
وی در ادامه با اشاره به اینکه بازرسی گاز از موفق ترین بخش های سازمان نظام مهندسی است، افزود: نقشه های تفکیک آپارتمان ها توسط همکاران ما انجام و به اداره ثبت ارجاع می شود که براساس آن اسناد تک برگ به تفکیک صادر و در اختیار کارفرمایان قرار می گیرد.
گلستانی اظهار کرد: بازرسی فنی فاضلاب را پیگیری می کنیم که در مسیر درست خود قرار بگیرد. بازرسی آسانسورها را هنوز نتوانسته ایم به عهده بگیریم، علی رغم اینکه دستگاه های اجرایی باید در این مقوله از مقررات ملی ساختمان تبعیت کنند.
وی تصریح کرد: در پی همه فعالیت ها، به دنبال حفظ حقوق شهروندی هستیم که حق همه است خانه زیبا و فضا زیبای شهری داشته باشند.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کرمان گفت: به جد پیگیر هستیم ضوابط مربوط به مناسب سازی فضا برای سالمنندان و کم توانان تدوین و اجرایی شود، زیرا متاسفانه ۹۰ درصد ساختمان ها ضوابط مربوط به سالمندان و کم توانان را ندارند.
وی با اشاره به اینکه خیلی از موضوعات در مدیریت کلان، اقتصادی دیده می شود و به جای منافع عام، اقتصاد و تامین هزینه دیده می شود، افزود: بحث مجری ذی صلاح چالش اساسی کنونی است که ما نمی گوییم چه کسی اجرای ساختمان را انجام بدهد و این اعضا می تواند خارج از نظام مهندسی باشند.
گلستانی اظهار کرد: باید جایی ثبت شود چه کسی ساختمان را اجرا کرده و شناسنامه برای ساختمان ثبت شود که سرمایه افراد هدر نرود و با این مسئولیت تکلیف روشن شده و کسی که خلاف کند، رسیدگی می شود.
وی تصریح کرد: وقتی فرد صاحب صلاحیت ساختمان را اجرا کند، برای اجرای تاسیسات الزام می شود از افراد دوره دیده استفاده کند که کیفیت اجرا را افزایش داده و موجب اشتغال پایدار برای هموطنان می شود.
الکترونیکی شدن فرآیندهای سازمان موجب شفافیت عملکرد می شود
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کرمان بیان کرد: الکترونیکی شدن فرآیندهای سازمانی را دنبال می کنیم که با شیوع کرونا این اتفاق سریع تر رخ داد و برنامه داشتیم در سه ماهه دوم امسال کار را اجرا کنیم که با شیوع کرونا از فروردین ماه کار را آغاز کرده ایم که با این اتفاق اعمال سلیقه حذف و موجب شفافیت عملکرد می شود.
وی اظهار کرد: در دوره جدید هیئت مدیره نظام مهندسی، فرآیندهای سازمانی مستند می شود و برای نخستین بار برای ارتقاء سطح مشارکت اعضاء که ۴۰ تا ۵۰ درصد اعضاء بانوان هستند، کمیسیون بانوان را راه اندازی کردیم و عملکرد خوبی داشته اند.
گلستانی گفت: با تشکیل کمیسیون انرژی، بحث مدیریت مصرف انرژی را دنبال می کنیم که این فعالیت ها ناشی از سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی است و در قانون برنامه ششم باید سالانه پنج درصد از هدر رفت انرژی کاسته شود که تاکنون در این زمینه تقریبا عملکردی نداشته ایم.
وی تصریح کرد: اهمیت مدیریت مصرف انرژی و محیط زیست اینقدر زیاد است که یک اصل قانون اساسی به آن اختصاص داده شده است.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کرمان در بخش دیگری از سخنانش گفت: یکی از وظایف سازمان نظام مهندسی ترویج ارزش های معماری ایرانی اسلامی است و مشکل این است که هیچ اهرم اجرائی نداریم.
وی با اشاره به اینکه قانون بد بهتر از بی قانونی است، افزود: وقتی نگاه مصلحت اندیشی بر نگاه فنی غالب شود، کار درست انجام نمی شود.
گلستانی با اشاره به اینکه عوارض ساختمان برای ساختمان های بلندمرتبه افزایش یافته، افزود: سالانه حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار مترمربع کار ساخت و ساز در کرمان انجام می شود و سالیانه رشد داریم و امسال نیز رشد خواهیم داشت.
ساختمان های قبل از سال ۸۰ در برابر زلزله مقاوم نیستند
وی درباره مقاومت ساختمان های استان کرمان بیان کرد: ساختمان های ساخته شده قبل از سال ۸۰ در برابر زلزله به ویژه با آیین نامه های امروز مقاوم نیستند زیرا سال ۸۳ به بعد آیین نامه های مربوط به زلزله تغییرات اساسی داشته است.
گلستانی گفت: در مجموع وضعیت ساخت و سازهای استان کرمان خوب است و در مقام مقایسه، از حیث رعایت مقررات ملی ساختمان وضعیت ما در کشور مطلوب است.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کرمان با اشاره به اینکه قیمت مسکن نسبت به چهار سال قبل در کرمان دو تا چهار برابر شده، بیان کرد: کشور ما درگیر تحریم است و برای ارزیابی عملکرد دولت در این زمینه باید شاخص های کلان اقتصادی را در نظر بگیریم.
وی افزود: بخشی از این مسائل سوداگری است که در کرمان وضعیت کنترل شده است و اکنون رشد قیمت زمین و مسکن با سایر اقلام تناسب پیدا کرده است.
منبع خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;