روزانه رمز کارت خود را افشا می کنید

 

به گزارش تاسیسات نیوز به نقل از ایرنا ،رمز کارت های بانکی ما شاید برای چند بار در روز به واسطه خود ما افشا می شود.

عبارت “رمزتون چیه؟” را خیلی از ما شنیدیم.محصول بانکداری اینترنتی استفاده از دستگاههای پوز سیار در فروشگاهها،سوپر مارکتی ها،مغازه ها و … است.در کنار استفاده آسان از این دستگاه باید به خاطر داشته باشیم اگر رمز کارت ما در زمان تحویل کارت از بانک جزو اطلاعات شخصی به حساب می آید پس بعد از آن نیز مشمول اطلاعات محرمانه کارتمان خواهد بود.حال آنکه چرا باید به اجبار به فروشندگان یا سایر افراد حاضر در آن محیط اعتماد کرد مقوله ای است که قابل بحث بوده و در کنار آن با اینکه ید فرهنگ استفاده از دستگاهها در میان اقشار جامعه نهادینه شود.

اخیرا در اکثر فروشگاه ها و مغازها چندین دستگاه کارتخوان برای خرید آسان مورد استفاده قرار می گیرد اما یکی از مسایلی که در این زمینه مشاهده می شود، عدم دسترسی مستقیم خریداران به دستگاه های کارتخوان است.

در اکثر فروشگاه ها به خصوص فروشگاه های کوچک به دلیل دسترسی نداشتن مشتری به دستگاه کارتخوان، کسر هزینه خرید توسط فروشندگان انجام می شود که به ظاهر شاید عملی طبیعی به نظر برسد، اما نقص این نوع از خدمات دهی در آن است که باعث افشای رمز کارت مشتری که چیزی محرمانه و شخصی است، می شود.

نا آشنایی برخی فروشندگان با فرهنگ استفاده از دستگاه کارتخوان باعث شده تا برخی از فروشندگان، دستگاه کارتخوان را به جای قراردادن در دسترس مشتری، کنار دست خود قرار دهند.

این فروشندگان دستگاه های کارتخوان را در پستوی مغازه و یا مقابل میزفرشنده قرار می دهند به گونه ای که دسترسی به آن برای مشتری ناممکن باشد.

در برخی از فروشگاه ها بیش از سه دستگاه کارتخوان نیز مشاهده می شود اما امکان استفاده از آنها برای مشتریان امکان پذیر نیست .

در اکثر فروشگاه ها بعد از خرید، فروشنده کارت مشتری را گرفته و بعد از پرسیدن رمز ، انتقال وجه را انجام می دهد.

وقتی در مقابل این گونه فروشندگان از دادن رمز امتناع می کنی و می خواهی خودت کارت بکشی یا رمزت را وارد کنی با عذر و بهانه هایی مانند سیم دستگاه کوتاه است، مواجه می شوی.

این در حالی است که دستگاه ها کارتخوان بی سیم نیز هست و می تواند برای تسهیل در کار مشتریان از این دستگاه ها استفاده شود.

با ارائه این رمز احتمال سرقت از کارت در همان زمان در مغازه و یا احتمال اینکه جیب بر و یا دزد یا کیف قاپی شماره رمز شما را در ذهن بسپارد و کیف شما را برباید، بسیار زیاد است.

با توجه به احتمالات سوء استفاده از کارتهای بانکی، نیروی انتظامی نیز هشدارهای در این زمینه ارائه داده است.

به گزارش ایرنا، فرمانده نیروی انتظامی چهارمحال وبختیاری در این باره گفت: کارتخوان دستگاهی است که از طریق ارتباط تلفنی یا شبکه ای به سیستم بانکی متصل می شود و امکان پرداخت و انتقال وجه را برای کاربرانش فراهم می کند.

سردار نورعلی یاری افزود: این دستگاه به ظاهر کوچک امکانات بسیاری از جمله پرداخت قبض، شارژسیم کارت، پرداخت و انتقال وجه، دریافت صورت حساب و گزارش روزانه را در اختیار کاربر قرار می دهد.

وی گفت: هرچند برخی از این امکانات در کشور ما فعال نمی باشد ولی استفاده ازاین دستگاه ضریب امنیت نسبتا بالایی دارد و از انجام سفرهای غیرضروری و صرف زمان و پرداخت هزینه های اضافی جلوگیری می کند.

وی گفت: هم اکنون استفاده از دستگاه های کارتخوان در مراکز فروش و مراکز خدمات رفاهی به شدت در حال گسترش است و دلیل آن را می توان در امنیت بالا، کم هزینه بودن و کاهش اتلاف زمان دانست.

سردار یاری اظهار کرد: متاسفانه برخی افراد فرصت طلب از فرهنگ نامناسب استفاده از این دستگاه سوء استفاده کرده و اقدام به کلاهبرداری از هموطنان و برداشت از حساب های آنان می کنند.

وی گفت: آنها بیشتر سعی دارند توسط دستگاه های اسکیمر از کارتهای بانکی هموطنان کپی برداری و در نهایت این کارتها را جعل و در فرصت مناسب، رمز عبور را به دست آورند که معمولا رمز عبور نیز هنگام خرید توسط مشتریان در اختیار آنها قرار داده می شود.

وی گفت: نکته ای که در این نوع از کلاهبرداریها به چشم می خورد حس اعتماد است که معمولا باعث می شود رمز کارت بانکی به سادگی برای دیگران افشا شود و در چنین حالتی پس از سوء استفاده، انگشت اتهام مالبختگان اولین کسی را که نشانه می رود، کسی نیست غیر از آخرین فروشنده یا فروشندگانی که کارت بانکی و رمز عبور آن را دریافت کردند.

فرمانده انتظامی چهارمحال وبختیاری گفت: استفاده آسان از خدمات دستگاه کارتخوان، زمینه سهولت در پرداخت و جلوگیری از حمل پول را فراهم آورده اما عدم رعایت ملاحظات امنیتی آسیبی است که زمینه سوء استفاده افراد کلاهبردار و ایراد خسارت به صاحبان کارتهای بانکی را فراهم می سازد.

سردار یاری افزود: از این رو می توان با رعایت چند راهکار ساده زمینه سوء استفاده را حذف و یا تقلیل داد.

وی گفت: دارندگان کارتهای بانکی باید دقت کنند که حتما رمز عبور را خودشان وارد و عملیات واریز وجه را انجام دهند، رمز عبور را به هیچ وجه به دیگران ندهند و آن را به صورت دوره ای عوض کنند.

یاری اظهار کرد: در صورت مشاهده موارد مشکوک در دستگاه های کارتخوان مثل شکستگی، وجود شی اضافی در دستگاه سریعا به شعبه مورد نظر اطلاع و هنگام وارد کردن رمز عبور به اطراف توجه داشته باشند و پس از اتمام عملیات رسید کارتخوان را به دقت بررسی و نزد خود نگهدارند.

با گسترش خدمات بانکداری الکترونیکی هم اینک 509 دستگاه خودپرداز و 39 هزار و 570 دستگاه کارتخوان، برای خدمات رسانی به مردم در استان چهارمحال وبختیاری فعال است.

 

پایان خبر/

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;