رسیدن به پایین ترین دمای ثبت شده

به گزارش تاسیسات نیوز، فیزیک دانان نور در دانشگاه نیومکزیکو ادعا می کنند از لیزر برای سردکردن یک کریستال تا 296- درجه فارنهایت (91 درجه کلوین) استفاده کرده اند.

 

 

 

 

دکتر منصور شیخ بهایی – استاد فیزیک و نجوم دانشکده فیزیک و نجوم دانشگاه- همراه با گروه تحقیقاتی خود از نور لیزر برای سردکردن نوع خاصی از کریستال استفاده کرده اند که می تواند به وسیله هایی که نیازمند سرمایش ثابت و مطمئن هستند مثل آشکارسازهای مادون قرمز روی ماهواره ها وصل شود.

 

 

 

 

آنچه تکنیک آنها را متمایز می سازد، دماهایی است که می توان بدون داشتن هیچ قطعه متحرک تا آن دما سرد کرد. هرگونه لرزشی می تواند بر دقت یا رزولوشن وسیله تاثیر بگذارد.

 

 

 

 

ارام گراگوسیان – دستیار تحقیق در آزمایشگاه شیخ بهایی – توضیح داد :«وقتی شما تبرید نوری دارید، می توانید بدون هیچ لرزش و هیچ قطعه متحرکی به دماهای پایین بروید و در نتیجه این شیوه برای بسیاری کاربردها ساده می شود.

 

 

 

 

پیش از این شیخ بهایی همراه با همکارانش در UNM و آزمایشگاه های ملی لس آنجلس با استفاده از یک کرایوکولر به پایین ترین دماهای ثبت شده رسید؛ دماهایی که قبلاً تنها با استفاده از نیتروژن مایع یا هلیوم به دست آمده بود.

 

 

 

 

این آخرین دستاورد، محصول بیش از 20 سال کار محققان در UNM، دانشگاه پیزا در ایتالیا و آزمایشگاه های ملی نیومکزیکو است.

 

 

 

 

یک کارکرد کرایوکولرهای حالت جامد، خنک کردن ردیف های صفحه کانونی مادون قرمز (دوربین ها) است که می تواند برای کاربردهای مختلف استفاده شده و حتی برای تشخیص سرطان پوست در بیماران استفاده شود. آشکارسازها باید بتوانند تغییرات بسیار کوچک بین محل های سالم پوست و مناطق بیمار را بخوانند؛ بنابراین داشتن یک سیستم سرمایشی که لرزشی تولید نمی کند می تواند بسیار مفید باشد.

 

 

 

 

کاربرد دیگری که در حال حاضر با مشارکت دانشمندان موسسه ملی استاندارد و فناوری (NIST) کلرادو ارایه شده، سرکردن حفرات مرجع پیچیده و ظریف برای رسیدن به لیزرهای بسیار پایداری است که به عنوان ساعت های بسیار دقیق در کاربردهای اندازه گیری استفاده می شود.







انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;