راهکار جدید نجات از بی‌آبی

به گزارش تاسیسات نیوز، کمبود آب یکی از چالش‌های مهم و بزرگ پیش روی کشور است لذا در آخرین جلسه شورای عالی آب به موضوع باروری ابرها و نیز استفاده از منابع آب ژرف توجه و قرار شد که این دو موضوع در دستور کار جلسات کمیته تخصصی شوراها قرار گرفته شود تا امکان تأمین آب از اینگونه روش‌ها نیز مورد بررسی قرار گیرد.


اخیراً یک پروژه در حوزه آب با نظارت و راهبری مرکز بررسی‌های استراتژیک نهاد ریاست جمهوری انجام شده که بر اساس آن بحران تأمین آب رتبه دوم را در بین 100 مسأله اصلی کشور به خود اختصاص داده همچنین مسأله تأمین آب و پیامدهای بحران آب در میان نخبگان پنج حوزه؛ اقتصادی، محیط زیستی، سلامت، علم و فناوری و اجتماعی جزو هفت مسأله اول و اساسی کشور است، این در حالی است که این امر همچنان نتوانسته در زمره هفت مسئله اساسی و دغدغه نخبگان حوزه فرهنگ و سیاست قرار گیرد.


از سوی دیگر باتوجه به اعلام سازمان هواشناسی کشور مبنی بر کاهش 58 درصدی بارش‌ها در بلند مدت و کاهش 35 درصدی این شاخص نسبت به سال گذشته، باید برای مدیریت عرضه و تقاضای آب تصمیمات جدی اتخاذ شود و تدابیر ویژه‌ای نیز برای مدیریت مصرف آب در بخش‌های مختلف شرب، کشاورزی و صنعت اندیشیده شود.


پر رنگ شدن چالش آب در سطح جهان از آغاز قرن 21، چالش‌های متعددی را به‌وجود آورده تا جایی که به گفته رضا اردکانیان وزیر نیرو برای مدیریت مصرف و کیفیت آب لازم است سازوکاری ایجاد شود تا پیوستگی و همبستگی دستگاه‌های اجرایی افزایش پیدا کند و همه دستگاه‌های مرتبط، مشارکت و همراهی خود را با وزارت نیرو بالا ببرند.


به‌گفته وی، مدیریت منابع و کیفیت آب از موضوعات پراهمیت جهانی است و عملکرد دولت‌ها در این زمینه معرف سطح توسعه یافتگی کشورها قلمداد می‌شود.


همچنین اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری از وزارت نیرو و سازمان هواشناسی کشور خواست با توجه به اینکه خشکسالی تقریباً به وضعیت ثابت کشور در چند سال اخیر تبدیل شده است، با اطلاع رسانی دقیق به مردم در خصوص کاهش بارش‌ها، آحاد جامعه را به مشارکت جدی در مدیریت مصرف آب و همکاری با دولت دعوت کنند.


وی با بیان اینکه دولت نیز از تمام ابزارها و راهکارهای موجود برای تأمین آب استفاده خواهد کرد و دانش و تجربیات جهانی در این زمینه را نیز به‌کار خواهد گرفت تا آب شرب مناسب همواره در اختیار مردم قرار گیرد،اظهار کرد:لازم است وزارت نیرو تمام پیش بینی‌های لازم را برای تأمین آب شرب شهرهایی که با تنش آبی مواجه هستند انجام دهد و سازمان برنامه و بودجه نیز مکلف است اعتبارات مورد نیاز در این زمینه فراهم کند.


بر اساس آمار و ارقام موجود، در حال حاضر ۲۵ درصد منابع آبی کشور بدون منبع درآمدی بوده و این در حالی است که باید این عدد زیر ۱۵ درصد باشد؛ به همین دلیل بسیاری از کارشناسان معتقدند که مصرف آب کشور باید از ۱۰۰ میلیارد مترمکعب به ۷۰ میلیارد مترمکعب کاهش یابد.


همچنین میزان هدررفت ضایعات آب در سطح کشور بین ۳۰ تا ۳۵ درصد بوده و این بدان ‌معنا است که بالغ بر ۲۴ میلیارد مترمکعب آب آن هم در شرایطی که با بحران و تنش آبی مواجه هستیم دور ریخته می‌شود، از سوی دیگر ۱۰ درصد بارش مستمر در طول سال منجر به تامین ۲۰ تا ۲۵ درصد آب و منابع آبی مورد نیاز کشور می‌شود و میزان آب تجدیدپذیر در سطح کشور ۱۱۴ میلیارد مترمکعب بوده و از مجموع آب مصرفی در کشور ۹۰ درصد آن در روستاها مصرف می‌شود و ۹۴ درصد از اشتغال‌های مستقیم و غیرمستقیم کشور هم مرتبط با بخش کشاورزی بوده است.


بحران آب در کشور از دیرباز یکی از دغدغه‌های مهم بوده که دلایل متعددی در ایجاد آن نقش داشته و با وجود اینکه تاکنون برای رفع این مساله راهکارهای متعددی ایجاد و اجرایی شده، اما همچنان این بحران در کشور حکم فرمایی می‌کند به همین دلیل برای آینده آب کشور بایستی ابتدا، تجدید نظر در حکمرانی آب با رویکرد حکمرانی پایدار در دستور کار قرار گیرد.


سپس با تعیین آستانه تاب آوری منابع آب کشور و کاهش میزان مصارف غیر ضروری و غیر اقتصادی با روش‌های سازه ای و غیر سازه ای و مدیریت توامان عرضه و تقاضا، مدیریت آب کشور سامان بخشد.

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;