راهکارهای مسئولین برای معضل آلودگی ها

به گزارش تاسیسات نیوز، نشست خبری معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد.

 

 

 

سعید متصدی، در نشست خبری با موضوع آلودگی هوا و اقدامات انجام شده گفت: بر اساس سیاست های نظام در بحث آلودگی هوا پیشرفت هایی داشته ایم.

 

 

 

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه برنامه جامعی برای کاهش آلودگی هوا تهیه و اجرایی شده است، خاطرنشان کرد: این برنامه بر دانش بومی متکی بوده است.

 

 

 

وی با اشاره به موضوع گرد و غبار ورودی به کشور از سمت عراق و عربستان اظهار داشت: در کشورهای همسایه درباره آلودگی هوا اقداماتی انجام شده که بر اساس استفاده از علم وارداتی بوده است.

 

 

 

متصدی افزود: ایران اولین برنامه کاهش آلودگی هوا را در سال 79 آغاز کرد و سالها بعد یعنی در سال 93 راهکارهای اجرایی کاهش آلودگی هوا را پیشنهاد دادیم.

 

 

 

وی با بیان اینکه امسال مصوبه دولت درباره کاهش آلودگی هوا ارایه شده است، یادآور شد: اجرای برنامه های کاهش آلودگی هوا بر اساس توان داخلی و بدون کمک از بنگاه های خارجی در پیش گرفته ایم.

 

 

 

متصدی با بیان اینکه با استفاده از توان داخلی کشور بنزین یورو4 تولید کرده ایم، اظهار داشت: خودروها به استاندارد یورو4 رسیده اند اما متاسفانه برخی بدون هیچ پایه علمی و اجرایی ادعاهایی را مطرح می کنند.

 

 

 

 

وی با بیان اینکه اخیرا فردی ادعا کرده که 441 نفر به دلیل آلودگی هوا فوت کرده اند، اظهار داشت: باید بپرسیم چه کسی می تواند در مدت یک هفته این اطلاعات را کسب کند.

 

 

 

 

وی یادآور شد: مدل های گوناگونی وجود دارد که میزان مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا را تخمین می زند اما هیچکس نمی تواند ادعا کند که این تعداد افراد طی هفته گذشته و به دلیل آلودگی هوا فوت کرده اند.

 

 

 

وی با بیان اینکه فردی ادعا می کند که شاخص 180 در آلودگی هوا به معنای بمب اتم است، ادامه داد: شاخص های آلودگی هوا دارای تقسیم بندی مشخصی است و در هر تقسیم بندی وقایع و آثاری که بر اثر آلودگی هوا ایجاد خواهد شد کاملا روشن است.

 

 

 

 

معاون سازمان محیط زیست افزود: شاخص بالای 150 برای همه گروه ها مضر است اما زمانی که شاخص آلودگی هوا بین 100 تا 150 قرار بگیرد برای گروه های حساس که شامل زنان باردار، کودکان، سالمندان، بیماران به ویژه بیماران قلبی و تنفسی و ورزشکاران حرفه ای آسیب زا و خطرناک است.

 

 

 

وی با بیان اینکه وارونگی هوا یک پدیده طبیعی است و نمی توان برای آن راهکاری ارایه کرد، یادآور شد: باید تلاش کنیم تا کمترین انتشار آلودگی در هوا وجود داشته باشد که در زمان وارونگی هوا مشکلات برای شهروندان ایجاد نشود.

 

 

 

 

متصدی با بیان اینکه از سال 1350 کشورمان دچار آلودگی هوا بوده است، گفت: شهرهایی که به کلانشهر تبدیل شده اند در زمره شهرهای آلوده قرار گرفته اند اما در این مدت اقدامات و تلاش های موثری برای مقابله با آلودگی هوا انجام نشده بود تا اینکه در سال 79 برنامه ای برای کاهش آلودگی هوا به مدت 10 سال ارایه شد.

 

 

 

 

متصدی با بیان اینکه مدیریت کنترل و کاهش آلودگی هوا جزو مصوبات دولت است، خاطرنشان کرد: 47 برنامه برای کاهش آلودگی هوا تدوین شده و برخی نیز در حال اجرا است.

 

 

 

وی حذف بنزین پتروشیمی را از جمله اقداماتی عنوان کرد که در راستای کاهش آلودگی هوا انجام نشده و افزود: پس از این اقدام میزان بنزن هوا از 600Ppm به 30 PPM رسیده است.

 

 

 

وی در ادامه با اشاره به آمار و نمودارهای مستند مربوط به روزهای سالم، پاک و ناسالم 8 کلانشهر کشور طی سال های 91 تا 95 گفت: تعداد روزهای سالم و پاک در تهران و سایر کلانشهرها در مقایسه با سال های گذشته افزایش یافته است.
وی افزود: در سال 92 تهران دارای 202 روز سالم، در سال 93 233 روز سالم و در سال گذشته نیز 233 روز سالم و 21 روز پاک داشته ایم.

 

 

 

 

متصدی خاطرنشان کرد: از ابتدای سال 95 تاکنون 205 روز پاک و سالم داشته ایم.

 

 

 

متصدی در ادامه با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه گرد و غبار اظهار داشت: موضوع گرد و غبار را در سطح بین المللی دنبال می کنیم و تاکنون 3 قطعنامه در این باره از سوی سازمان ملل صادر شده است.

 

 

 

متصدی با بیان اینکه اهواز از نظر میزان گرد و غبار موجود در هوا وضعیت نامطلوبی دارد، خاطرنشان کرد: اگر آلودگی طبیعی را از آنجا کاهش دهیم وضعیت ما در آلودگی های انسانی در این شهر بهتر خواهد بود.

 

 

 

متصدی افزود: گرد و غبار ورودی به کشور از سمت عراق و عربستان می باشد و بیشترین میزان مصوبه اعتبارات را نیز برای پدیده گرد و غبار به خوزستان اختصاص داده ایم.

 

 

 

 

وی با بیان اینکه سه چهارم بودجه اختصاص یافته در رابطه با پدیده گرد و غبار به خوزستان در شهر اهواز هزینه شده است، ادامه داد: مالچ پاشی، کاشت نهال، کاهش میزان نفت ورودی به مراکز مختلف، آبیاری حورالعظیم از جمله اقداماتی بوده است که در این راستا انجام داده ایم.

 

 

 

 

معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست از 4 هزار صنعت به عنوان صنعت آلاینده عوارض دریافت می کنیم، ادامه داد: عوارض دریافتی به حساب شهرداری ها می رود تا برای مردم هزینه شود.

 

 

 

 

وی با بیان اینکه برخوردهای مقابله با آلودگی هوا را تشدید کرده ایم، اظهار داشت: سازمان محیط زیست تولیدکننده آلودگی نیست بلکه ناظر بر کنترل آلودگی است.

 

 

 

 

وی درباره وضعیت تغییرات غلظتی آلاینده ها در سه سال متوالی 92 تا 94 گفت: در کاهش آلودگی هوا ابتدا باید آلودگی را تثبیت کنیم و سپس آلاینده های موجود در هوا را کاهش دهیم در حالی که امروز از حالت تثبیت عبور کرده ایم و کاهش آلودگی هوا روند خود را طی می کند و این در حالی است که امروز افرادی به دروغ اطلاعاتی را در اختیار مردم قرار می دهند که واقعیت ندارد.

 

 

 

 

متصدی با بیان اینکه عوامل طبیعی مانند طوفان، باد و گرد و غبار وجود دارد که باعث آلودگی هوا می شود، اظهار داشت: تثبیت زمین، مدیریت منابع آبی، مدیریت کشاورزی و خاک باید انجام شود تا در مقابله با عوامل طبیعی کمترین میزان آلودگی را داشته باشیم.

 

 

 

 

وی افزود: تکمیل و توزیع بنزین یورو4 به میزان 40 میلیون لیتر در شهرهای کشور، کاهش 2.5 برابری گوگرد، حذف حلال های صنعتی پتروشیمی، اجرای 50 درصدی طرح کنترل بخارات مخازن و تانکرها (کهاب) از دیگر اقداماتی است که در این زمینه انجام شده است.

 

 

 

 

متصدی سوخت را علت آلودگی هوا عنوان کرد و افزود: بر این اساس باید سوخت کنترل شود.

 

 

وی با بیان اینکه بنزین توزیع شده در کلانشهرها طی سال 91 حدود 2.2 درصد بنزن داشته است، اظهار داشت: امروز با استانداردسازی ای که انجام داده ایم میزان بنزن موجود در سوخت توزیعی یک درصد که مطابق استاندارد می باشد، قرار دارد.

 

 

 

 

وی با اشاره به میزان غلظت بنزن در سوخت توزیعی جایگاه های کلانشهرها را یک درصد عنوان کرد و افزود: بنزن سرطان زای اصلی است در حالی که در تهران میزان بنزن طی سال 94 حدود 394 PPB بوده است که این میزان طی امسال به 29 PPB رسیده است.

 

 

 

 

معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست خاطرنشان کرد: با اجرای طرح کهاب غلظت بنزن موجود در هوا به زیر 10 PPB خواهد رسید.

 

 

 

 

 

وی در ادامه با اشاره به اقدامات انجام شده برای بهبود کیفیت خودروها اظهار داشت: ارتقای استاندارد خودروهای تولیدی کشور از یورو2 به یورو4، جلوگیری از شماره گذاری خودروهای دیزلی فاقد فیلتر دوده تولید داخل از 94، جلوگیری از شماره گذاری خودروهای بنزینی وارداتی فاقد استاندارد یورو5، راه اندازی سیستم یکپارچه معاینه فنی خودروها، توقف تولید موتورسیکلت های کاربراتوری از مهر امسال و ارایه بسته حمایتی تولید خودروها و موتورسیکلت های هیبریدی و برقی از اقداماتی است که در راستای استانداردسازی صنعت خودرو انجام داده ایم.

 

 

 

 

وی با بیان اینکه 11 میلیون موتورسیکلت در ایران وجود دارد، اظهار داشت: با توجه به اینکه هر موتورسیکلت معادل 5 اتومبیل آلایندگی ایجاد می کند بنابراین 55 میلیون معادل خودرو در ایران موتورسیکلت داریم.

 

 

 

 

متصدی با بیان اینکه کسی منکر آلودگی هوا نیست، خاطرنشان کرد: چند روز آلودگی هوا باعث نمی شود که همه اقدامات و تلاش های چندساله در بخش کاهش آلودگی هوا نادیده گرفته شود.

 

 

 

 

متصدی گفت: کمیته اضطرار آلودگی هوا بر اساس ماده 7 زمانی تشکیل می شد که شاخص آلاینده های هوا بالای 200 باشد در حالی که از 2 سال گذشته زمانی که شاخص آلاینده های هوا از 150 عبور می کند کمیته اضطراری آلودگی هوا را تشکیل می دهیم.

 

 

 

 

متصدی یادآور شد: 440 مرکز معاینه فنی خودرو به سیستم سیم فا یعنی سیستم کنترل معاینه فنی متصل هستند.

 

 

 

وی درباره اقدامات انجام شده برای سالم سازی سوخت نیروگاه ها گفت: تمام نیروگاه های بخاری و گازی را ملزم به سیکل ترکیبی کرده ایم و بر اساس آن راندمان نیروگاهی را از 34 به 44 درصد خواهیم رساند یعنی 10 درصد کاهش مصرف سوخت خواهیم داشت.

 

 

 

 

وی درباره نوسازی ناوگان حمل و نقل اظهار داشت: 325 هزار خودروی فرسوده در سال 93 از رده خارج کرده ایم.

 

 

 

متصدی درباره پالایش آلاینده های هوا نیز اظهار داشت: تعداد ایستگاه های پالایش آلاینده های هوا را افزایش داده ایم و امروز 200 ایستگاه میزان آلاینده های هوا را در سطح کشور پایش می کنند.

 

 

 

 

 

وی افزود: حمایت از واحدهای صنعتی و مدیریت سبز، الزام خوداظهاری واحدهای صنعتی از دیگر اقداماتی بوده که برای کاهش میزان آلودگی هوا انجام داده ایم.

 

 

 

 

وی با اشاره به نظارت و مدیریت بر کاهش میزان آلودگی هوا گفت: نظارت مستمر بر انجام تست های آلایندگی خودروها در مرحله تایید نوع TA و آزمون های انطباق تولید COP و آلایندگی صوتی، برگزاری 20 جلسه کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا، برگزاری جلسات کارگروه استانی کاهش آلودگی هوا در کلانشهرها و تدوین گزارش عملکرد دستگاه ها در راستای اجرای راهکارهای کاهش آلودگی هوا از دیگر اقدامات انجام شده است.

 

 

 

 

وی با اشاره به قوانین، ضوابط و استانداردهای مربوط به کاهش میزان آلودگی هوا گفت: تصویب برنامه اقتصاد کم کربن در هیئت دولت به عنوان پیوست برنامه ششم توسعه، تهیه برنامه مشارکت داوطلبانه کشور برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای، تهیه سند ملی گرد و غبار، ابلاغ مصوبه دمای داخل اتاق ها 18 درجه و راهروها 21 درجه سانتیگراد، تدوین برنامه اقدام معاینه فنی و هوشمندسازی موتورخانه ها و همکاری در تدوین پیش نویس برنامه برش یک ساله کاهش آلودگی هوا از اقدامات انجام شده در حوزه قوانین است.

 

 

 

 

 

وی با اشاره به موضوع گرد و غبار گفت: برای کاهش میزان گرد و غبار به همکاری های منطقه ای و بین المللی نیاز داریم و این در حالی است که برخی بدون در نظر گرفتن مصالح و منافع جمهوری اسلامی ایران دست به اقدامات و حرف هایی می زنند که آب به آسیاب دشمن ریختن است.

 

 

 

 

وی با اشاره به حضور ایران در مراکش گفت: مواضع کشور در حوزه محیط زیست در مذاکرات نظیر اجلاس مراکش رقم می خورد و بیانیه مراکش تاکید زیادی بر اجلاس پاریس داشته است.

 

 

 

 

وی در ادامه با اشاره به طرح لایحه هوای پاک در صحن مجلس گفت: این طرح برای بررسی در کمیسیون ها ارجاع شده است.

 

 

 

متصدی با اشاره به طرح های مطرح شده در کمیته ارزیابی سازمان حفاظت محیط زیست طی نیمه اول سال 95 گفت: 44 طرح طی ارزیابی مطرح شده که شش طرح تایید شده، 12 طرح موافقت مشروط، 7 طرح رد شده و 15 طرح به ارزیابی مجدد نیاز دارند.







انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;