موفقیت طرح ملی مسکن در گرو انجام اصلاحات

طرح ملی مسکن در صورت انجام نشدن اصلاحاتی در بخش اقساط تسهیلات واگذاری و … در نیمه راه به مشکلاتی برخواهد خورد که نتیجه این طرح به عنوان یک نیاز اساسی قشر کم درآمد را با اخلال مواجه خواهد ساخت.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، سید محمود فاطمی عقدا، رئیس اسبق مرکز تحقیقات مسکن وزارت راه و شهرسازی در گفت و گو با خبرنگار ما با بیان این مطلب گفت:‌ اعمال سلیقه در طرح‌ها و لوایح دولتی باعث عقیم ماندن بسیاری از پروژه‌های در اجرای طولانی مدت و رسیدن به نتیجه نهایی آن می‌شود.
وی طرح مسکن مهر را یکی از طرح‌هایی ذکر کرد که با وجود مزایا و معایب خود موفق به پر کردن خلاء‌های این حوزه در بین مردم شده بود.
رفع نیاز مسکن از وظایف اصلی دولت‌هاست
به گفته فاطمی اختلاف سلیقه و مخالفت دولت‌ها با یکدیگر در بسیار از مواقع باعث می‌شود طرحی در نطفه خاموش شود و یا در بین راه از اجرا بازماند.
او با بیان اینکه رفع نیاز مسکن یکی از وظیفه‌های دولت است که در هر قالبی باید به آن توجه شود و گام‌های اجرایی جدی برداشته شود گفت: طرح مسکن ملی بعد از طرح مسکن مهر و وقفه‌ای که در اجرا داشت،‌ می‌تواند خلاءهای موجود جامعه در حوزه مسکن را رفع کند، هرچند که این طرح نیز با مشکلاتی همراه است.
رئیس اسبق مرکز تحقیقات مسکن وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اینکه هر طرحی قبل از ارائه و اجرا مورد بازبینی، مشورت و بررسی‌های کارشناسانه در کارگروه مربوطه خود می‌شود و طرح ملی مسکن نیز حتماً از این قاعده مستثنی نبوده است گفت: طرح ملی مسکن در این بعد که به مساله تامین مسکن مردم توجه و اقدام شده است قابل ارزیابی مثبت است، اما در بخش پرداخت اقساط و پیش پرداخت اعلام شده، هماهنگی با قشر کم درآمد جامعه و توان پرداخت آنها وجود ندارد و بهتر است در این بخش نیز مورد بازبینی قرار گیرد.
طرح ملی مسکن موفق در اجرا اما به شرط و شروط‌ها!
فاطمی عقدا در ادامه ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی را هد‌ف‌گذاری این طرح اعلام و تصریح کرد: چنانچه این طرح به شکل مناسب برنامه‌ریزی و اجرا شود و به‌ویژه اگر جامعه انبوه‌ساز کشور به نحوی مدیریت‌شده به این طرح ورود کند و تسهیلات واگذار شده به سمت تولید هدایت شود می‌تواند چشم‌انداز این طرح را مطلوب کند.
رئیس اسبق مرکز تحقیقات مسکن وزارت راه و شهرسازی در ادامه، مخالفت وزیر سابق راه و شهرسازی با طرح مسکن مهر را دلیل اجرای ناقص و کند آن بیان و خاطرنشان کرد: وزیر جدید راه و شهرسازی با تعریف طرح مسکن ملی، نشان داد که نگرشی مثبت‌تر به این مساله دارد، اما باید در تعیین جامعه هدف، واگذاری تسهیلات و هزینه‌های تمام شده کاملاَ بررسی‌های لازم را انجام دهد.
وی یادآور شد:‌ یکی دیگر از تغییرات مطلوبی که می‌تواند این طرح را به شکل مطلوب‌تر و با پوشش‌دهی کیفی و کمی بیشتر اجرا کند این است که بخش اعظم تسهیلات به پیمانکاران واگذار شود تا در نهایت با شرایط بهتر و اقساط مناسب‌تر به واجدان شرایط البته با نظارت بهینه نهادهای ذیربط اعطا شود.
فاطمی همچنین خاطرنشان کرد: اما «مسکن» به راستی نیازمند برنامه‌ریزی منسجم،‌ طولانی مدت و ‌شفاف در مرحله برنامه‌ریزی و اجرا هست که البته با آمدن و رفتن مسئولان متوقف و یا تغییر نکند و سلیقه‌ای نباشد.
وی ابراز امیدواری کرد؛ طرح ملی مسکن در نهایت بار روانی حاکم بر جامعه در مسکن را کم کند و علاوه بر آن باعث ثبات نیز در بازار مسکن شود.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;