دیگر نگران نیترات های آب نباشید

به گزارش تاسیسات نیوز، مهندسان مرکز نانوتکنولوژی تصفیه آب دانشگاه رایس کاتالیزوری را ابداع کرده اند که با تبدیل نیترات های سمی به هوا و آب آنها را از آب اشامیدنی حذف می کند.


نیترات ها اساساً از روان آب های کشاورزی می آید که روی جوامع کشاورزی سراسر جهان تاثیر می گذارد. نیترات ها به دلیل سمی بودن هم یک مشکل زیست محیطی و هم یک مشکل سلامتی هستند. فیلترهای تبادل یونی وجود دارند که می توانند آنها را از آب حذف کنند، اما اینها باید هر چندماه شسته شوند تا از آنها دوباره استفاده شود و با این کار آب شسته شده دوز تغلیظ شده نیترات ها را دوباره به منبع آب بر می گرداند.


محققان به تازگی دریافته اند توپ های طلای ریز دارای نقاط پالادیوم می تواند نیترات ها را که از نظر شیمیایی سمی تر از نیترات ها هستند تجزیه کند.


نیترات ها مولکول هایی هستند که یک اتم نیتروژن و سه اتم اکسیژن دارند. نیترات ها در صورتی که یک اتم اکسیژن از دست بدهند به نیتریت تبدیل می شوند اما نیتریت ها حتی سمی تر از نیترات ها هستند.


در نهایت بهترین راه برای حذف نیترات ها، فراوری کاتالیتیک است که آنها را کاملاً به اکسیژن و نیتروژن یا در روش جدید به نیتروژن و آب تجزیه می کند. بیش از 75 درصد جو زمین نیتروژن گازی است پس در واقع با این روش نیترات به هوا و اب تبدیل می شود.


نیترات ها برای کودکان و خانم های باردار سمی است و می تواند سرطانزا نیز باشد. آلودگی نیترات در جوامع کشاورزی مخصوصاً در مناطقی که کودها مصرف زیادی دارند رایج است.


مطالعه جدید دریافته است پوشاندن حدود 40 درصد سطح یک کره پالادیوم با ایندیوم فعال ترین کاتالیزور را می دهد که 50 درصد کارامدتر از هرچیز دیگری است. تیم تحقیقاتی دریافت ایندیوم تجزیه نیترات ها را تسریع می کند در حالی که پالادیوم مشخصاً مانع از اکسیدشدن دایمی ایندیوم می شود.

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;