دید زنجان مانیتوری شد

به گزارش تاسیسات نیوز به نقل از  روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران، سید سعید عسکریان در جمع 70 نفر از روسای امور ستادی، کارشناسان و مسئولان اندازه گیری و توزیع شرکت های گاز استانی که ششمین نشست خود را به میزبانی شرکت گاز زنجان برگزار نمودند گفت: سامانه مانیتورینگ ایستگاه های تقلیل فشار گاز از راه دور، منطبق با آخرین دستورالعمل شرکت ملّی گاز ایران و کاملاً منطبق بر خصوصیّات ایستگاه های تقلیل فشار گاز طرّاحی و اجرا شده است.

 

 

وی گفت: ارتقای توان مدیریتی و اجرایی شرکت گاز زنجان در نظارت دقیق تر بر نحوه توزیع و مصرف گاز طبیعی از ویژگی های بارز و برجسته این سامانه است.

 

 

سید سعید عسگریان با اشاره به اینکه در راستای رسیدن به هدف اندازه گیری صحیح گاز طبیعی و همچنین به روز رسانی زیر ساخت های شبکه گازرسانی، این طرح با همّت مهندسان ایرانی در ایستگاه های تقلیل فشار گاز طبیعی (CGS) و ایستگاه های TBS راه اندازی شده است.

 

 

عسکریان افزود: با کمک این سامانه داده های 85 ایستگاه تقلیل فشـار به سـاختمان مرکزی شرکـت گـاز استـان زنجــان منتقل شـده و از طـریق serverدر اختیــار واحـدهای مختلف از جملــه؛ واحـدهای اندازه گیـری، بهـره برداری، مهندسـی، امـداد و مـدیریت عـامل قـرار میگیرد.

 

 

مهندس عسگریان با اعلام اینکه در حال حاضر 52 ایستگاه به صورت 100 درصد مانیتورینگ می شود، از بهره برداری کامل اتصال 33 ایستگاه دیگر به سامانه مانیتورینگ و اندازه گیری گاز طبیعی تا پایان آذر امسال خبر داد.

 

 

وی با اشاره به اینکه در این پروژه، داده های مهمّ ایستگاه ها به وسیله بستری مناسب به مرکز کنترل واقع در شرکت گاز استان زنجان ارسال می شوند، افزود: با اجرای این سامانه و تولید یک بانک اطّلاعات مستقل و قابل اطمینان از داده های اندازه گیری شده در ایستگاه های گاز، می توان رفتار شبکه گازرسانی را در شرایط مختلف مورد مطالعه و بررسی قرار داد که این موضوع از لحاظ آماری و مدیریّتی از اهمّیّت بسیار بالایی برخوردار است.

 

 

مدیر عامل شرکت گاز استان زنجان اعلام کرد: این سامانه اولین سامانه ارائه کننده آنلاین اطلاعات به مدیریت دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران تحت پروتکل IEC 104 است.

 

 

مهندس عسگریان همچنین از بومی سازی ساخت و مونتاژ ایستگاه های تقلیل فشار شرکت گاز استان زنجان خبر داد و اظهار داشت: با توانمندی دست اندرکاران و مهندسین اجرایی و به کارگیری اجناس راکد و مازاد انبار شرکت و انبار شهید طاهری شرکت ملی گاز، علاوه بر گذر از سد تحریم، شاهد کاهش 35 درصدی هزینه ها در ساخت ایستگاه ها بوده ایم.

 

 

وی اعلام کرد: با ساخت 200 ایستگاه تقلیل فشار در استان علاوه بر پاسخگویی به نیاز صنایع استان،30 میلیارد ریال صرفه جویی و 4 میلیارد تومان درآمدزایی برای شرکت گاز استان زنجان فراهم شده است.

 

 

وی اظهار امیدواری کرد، برگزاری این همایش 2 روزه جهت آشنایی هر چه بیشتر روسای امور ستادی، کارشناسان و مسئولان اندازه گیری و توزیع شرکت های گاز استانی با نحوه اجرای سیستم مانیتورینگ، گامی موثر در ارائه هر چه بهتر خدمات به ملت شریف ایران اسلامی باشد.

 

 

مجتبی شیخ بهایی معاون امور مهندسی و بهره برداری شرکت ملی گاز ایران نیز در این جلسه از جرات علمی، نوآوری و توانمندی های مدیران، مهندسان و کارشناسان گاز زنجان در راه اندازی سامانه مانیتورینگ ایستگاه های تقلیل فشار گاز از راه دور، قدردانی کرد.

 

 

مجتبی شیخ بهایی عدالت و ارائه هر چه بهتر خدمات به مشترکین گاز طبیعی را از افتخارات و مهم‌ترین وظایف شرکت ملی گاز ایران عنوان و اظهار داشت: سامانه مانیتورینگ ایستگاه های تقلیل فشار گاز از راه دور، نوید بخش اجرای گسترده و بومی سازی شده این فنّ آوری در کشور است که علاوه بر افزایش دقت و نظارت در اندازه گیری گاز طبیعی، مدیریتی دقیق تر بر نحوه توزیع و مصرف گاز طبیعی خواهیم داشت.

 

 

رئیس اندازه گیری و توزیع گاز شرکت گاز استان زنجان و مسئول این پروژه نیز از اجرای این طرح در زمستان سال 1390خبر داد و گفت: در قراردادی که با گروه فنّی و مهندسی کاگ به امضاء رسید، با توجّه به شرایط آب و هوایی و جغرافیایی منطقه، این طرح ارزشمند، در کمترین زمان ممکن به صورت استاندارد به بهره برداری رسید.

 

 

مهندس علی رضایی افزود: در این پروژه، داده های مهمّ ایستگاه ها به وسیله بستری مناسب به مرکز کنترل واقع در شرکت گاز استان زنجان ارسال می شوند.

 

 

وی ابراز داشت: با توجّه به اهمّیّت بسترهای ارتباطی، در این پروژه سعی شد بسترهایی قابل اعتماد و امن مخابراتی با کمترین وابستگی به شبکه های خارجی مانند اینترنت، GSM و GPRS ایجاد شود.

 

 

رئیس اندازه گیری و توزیع گاز شرکت گاز استان زنجان با بیان اینکه توپولوژی مخابراتی این سامانه با استفاده از بسترهای فیبر نوری پی ریزی شده است گفت: به دلیل حسّاس و آسیب پذیر بودن ایستگاه های گاز از لحاظ ایمنی، در این پروژه از تجهیزات استاندارد و مناسب برای مناطق پر خطر استفاده شده است.

 

 

مهندس رضایی خاطر نشان کرد: با اجرای این پروژه و به کار گیری این سامانه، در هزینه های بسیاری اعمّ از نیروی انسانی، هزینه سرکشی به ایستگاه ها توسّط کارکنان و هزینه های ناشی از اندازه گیری نادرست گاز طبیعی صرفه جویی خواهد شد.

 

 

وی با بیان اینکه سامانه مانیتورینگ ایستگاه های تقلیل فشار گاز از راه دور شرکت گاز استان زنجان، اولین سامانه ثبت کننده آنلاین اطلاعات مصرف ایستگاه های CGS استانی در کشور، بزرگترین شبکه وایرلسی در ایران، نخستین ارائه کننده آنلاین اطلاعات به مدیریت دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران تحت پروتکل IEC 104، ابراز داشت: نظارت آنلاین بر مصرف، فشار و دما در ایستگا ه های برداشت گاز و اعمال مدیریت بهینه در جلوگیری از قطعی گاز زنجان در سال 93 و قیدار سال 92 از دیگر ویژگی های بارز این سامانه است.

 

 

گفتنی است، رئسای امور ستادی، کارشناسان و مسئولان اندازه گیری و توزیع شرکت های گاز استانی در حاشیه این همایش 2 روزه که 26 و 27 آبان ماه در زنجان برگزار می شود, از نحوه طراحی، ساخت و مونتاژ ایستگاه های تقلیل فشار گاز نیز بازدید کردند.






انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;