دوگانه سوز کردن خودروها حلقه مفقوده بحران سوخت

تاسیسات نیوز – صدیقه بهزادپور: حسن مرادی نماینده ادوار مجلس در این باره گفت: کاهش سیاست های تشویقی دولت برای دوگانه سوز کردن خودروها باعث شد روند انجام این کار کند شود و اقبال مردم به اجرای این طرح نیز کمتر شود. هر چند تفاوت قیمت بنزین با سی ان جی در زمان خود نیز یکی از دلایل دیگر این امر برشمرده می شود و باعث شد  نه تنها سهم سی ان جی در سبد مصرف خودروداران بهینه نشده بلکه کاهشی نیز شده است. در حالی که دولت نیز به دلایل مختلف قصد افزایش قیمت بنزین را ندارد، بنابراین منطقی به نظر می رسد که طرح های توسعه ای گازسوز کردن خودروها در دستور کار قرار گیرد چرا که علاوه بر بهینه شدن مصرف بنزین، آلودگی هوا نیز به عنوان یک معضل بدون راهکار در کشور، تا حد زیادی کنترل می شود.
مرادی اضافه کرد: دوگانه سوز کردن خودروها یکی از راهکارهایی محسوب می شود که می تواند چالش کمبود بنزین در کشور را حل کند البته بدیهی است که حل معضل کمبود بنزین در کشور نیاز به فرهنگسازی مصرف بهینه دارد و در صورتی که الگوی مصرف مناسبی معرفی شود قطعاً میزان مصرف بنزین بسیار کاهش می یابد و حتی شاید ایران بازهم به جرگه صادرکنندگان بنزین قرار گیرد .
اشتغالزایی و کاهش آلودگی هوا
این کارشناس ادامه داد: توجه به سیستم حمل و نقل و بهینه سازی مصرف سوخت یکی دیگر از راهکارهایی است که می تواند سهم عمده ای در کاهش مصرف بنزین داشته باشد، چرا که خودروهای فعال در این حوزه که بخش عظیمی از ناوگان حمل و نقل را تشکیل می دهند، درصورت دوگانه سوز شدن علاوه بر کاهش آلودگی میزان مصرف بنزین را نیز کاهش می دهد.
او ضمن اشاره به تعطیلی کارگاه های دوگانه سوز کردن خودروها طی زمان اجرای این طرح گفت: در زمان اجرای طرح دوگانه سوز کردن خودروها، بسیاری از افراد با سرمایه گذاری کارگاه های دوگانه سوز کردن خودروها را راه اندازی کردند که با کاهشی شدن اجرای آن، ورشکست شده و مجبور به تعطیلی کارگاه های مزبور شدند، از این رو رونق مجدد این طرح می تواند باعث اشتغالزایی تعداد زیادی از افراد در این عرصه شود که در حال حاضر به ناچار ورشکسته شده اند، اما در حالی که دولت مرتب مردم را توصیه به مصرف بهینه بنزین می کند ولی هیچ اقدامی در زمینه توسعه طرح گازسوز کردن خودروها عملیاتی نمی شود.
این کارشناس اضافه کرد: هر چند مصرف بالای بنزین در کشور نیاز به گسترش فرهنگ مصرف در کشور دارد که در صورتی که همراه با اجرای دیگر طرح ها مدنظر قرار گیرد حتی می تواند ایران را مجدداً در جرگه صادرکنندگان بنزین قرار دهد و وضعیت توزیع بنزین در کشور نیز بدون چالشی ادامه یابد.
احیاء فرصت صادرات بنزین با تقویت گازسوز شدن خودروها
مرادی اضافه کرد: ورود بخش خصوصی به این طرح را یکی از شاخص های تسریع آن در جامعه است و در صورتی که با نظارت های دولتی نیز همراه شود نه تنها خطری برای کاربران ندارد، بلکه می تواند ایران را به جایگاه صادرکننده بنزین در شرایط فعلی برساند و منابع ارزی خوبی نیز برای کشور به همراه داشته باشد. از سوی دیگر چون صادرات گاز سی ان جی به سختی صورت می گیرد با توسعه گازسوز کردن خودروها در کشور ظرفیت های خالی بسیاری برای بنزین و صادرات آن در کشور ایجاد می شود که هوای پاک را نیز برای ایران به ویژه در کلان کشورها به ارمغان خواهد آورد و از هزینه های گزاف مقابله با آلودگی هوا نیز جلوگیری خواهد کرد و سلامتی را نیز برای مردم به ارمغان می آورد.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;