دوستی دوباره ایران و عمـــان

به گزارش تاسیسات نیوز به نقل از خبرگزاری مهر ، محمد بن حمد الرمحی وزیر نفت عمان از توافق با ایران بر سر تغییر نقشه مسیر لوله های انتقال گاز بین دو کشور که قرار است از زیر آب های خلیج فارس بگذرد خبر داد.




دلیل تغییر مسیر این خط لوله، گذشتن آن از آبهای تحت مالکیت امارات متحده عربی عنوان شده است. خط لوله مذکور قرار است گاز مایع ایران را برای مصرف به عمان انتقال دهد.





گفتنی است، دو کشور ایران و عمان با برداشته شدن تحریم های وضع شده علیه کشورمان در ماه ژانویه سال جاری، تصمیم به از سر گیری اجرای پروژه مذکور کردند. دلیل به وقفه افتادن این پروژه اما اختلاف میان دو کشور بر سر قیمت و همچنین بخشی از فشارهای واشنگتن اعلام شده که پس از برداشته شدن تحریم ها نیز پابرجا بوده است.






وزیر نفت عمان همچنین در مورد تغییر مسیر خط لوله مذکور گفت که به جای نصب لوله ها در عمق ۳۰۰ متری از کف دریا، قرار شده تا این لوله ها در عمق ۱۰۰۰ متری قرار گیرند تا از این طریق، مسیر کوتاه تر شود.





«محمد بن حمد الرمحی»، همچنین بدون اشاره به هزینه اجرای این پروژه، نسبت به دعوت از شرکت های خارجی برای اجرای بخشی از این پروژه تا پایان سال جاری میلادی ابراز امیداری کرد.





گفتنی است هزینه اجرای پروژه مذکور قرار است به صورت مساوی میان دو کشو ایران و عمان تقسیم شود.





وزیر نفت عمان همچنین با تاکید بر این موضوع که قیمت متغیر نفت و گاز ممکن است کمی اجرای این پروژه را به تاخیر بیندازد، گفت که اجرای این پروژه با توجه به هزینه آن، با توجه به قیمت امروز گاز در بازار مقرون به صرفه نخواهد بود. اما وی در عین حال زمان لازم برای انجام این پروژه را ۲ سال از زمان شروع اعلام کرد.





قرارداد انتقال گاز ایران به عمان، در سال ۲۰۱۳ توسط دو کشور امضا شد و قرار است ایران در ازای دریافت ۶۰ میلیارد دلار در ۲۵ سال، گاز این کشور را تامین کند. حجم میزان گاز انتقالی در این گزارش مشخص نشده است.






انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;