دغدغه های سازندگان مسکن در باب افزایش تعرفه نظام مهندسی

تاسیسات نیوز: درباره این مصوبه با تنی چند از سازندگان گفتگو کردیم و نظر آنان را در این خصوص جویا شدیم.
مسعود ارونقی، وکیل دادگستری و متخصص حقوقی سازندگان در گفتگو با صما درباره این مصوبه بیان کرد: افزایش تعرفه دستمزد ناظر ، نه تنها کمکی به رشد تولید مسکن در جهت تحقق اهداف نهضت ملی مسکن نمی کند بلکه علاوه بر افزایش نرخ تمام شده مسکن موجبات دلسردی فعالان صنعت ساختمان است.همچنین این افزایش در حالیست که تلاشی در ارتقای کیفی ناظران رخ نداده و همچنان افراد غیر متخصص با در دست داشتن برگ نمایندگی از جانب شخصیت های حقوقی (ناظر) از پروژه های ساختمانی بازدید می کنند و ‌مهندسین دارای گواهی نظام نیز اجاره پروانه های خود را دریافت می نمایند.
بنیامین شمس نیز از دیگر سازندگان تهران در این باره بیان کرد: از نظر من اگر زحمات نظام مهندسی را فراموش نکنیم که در کل سبب بهتر شدن وضعیت ساخت و ساز شده است این سازمان بهتر است ابزار نظارتی خود را بیشتر از ابزار اجرایی کند. شرکت مجری باید مسئولیت ساخت را بر عهده بگیرد و ناظران هم نظارت کنند. ظرفیت شرکت های مجری در ساخت و ساز فعال نشده است و بهتر است سازمان نظام مهندسی بیشتر در این حوزه ورود کند.
از نظر این سازنده، افزایش نرخ تعرفه سازمان نظام مهندسی ایرادی ندارد اما آن چیزی که مهم است ارتقای کیفیت ناظران و نظارت دقیق تر بر کار و اجرای پروژه توسط مجری ذی صلاح از سوی نظام مهندسی است. در بسیاری از موارد ما شاهد امضافروشی هستیم و ناظر گاهی اصلا سرپروژه حاضر نمی شود. اگر افزایش تعرفه همراه با ارتقای کیفیت خدمات رسانی باشد و سبب شود ناظران با جان و دل کار کنند، تاثیر چندانی در قیمت تمام شده مسکن ندارد. ۱۰۰ میلیون تومان تعرفه نظارت گرفتن برای نظارت پروژه ای با ارزش ۱۰۰ میلیارد تومان تناسب ندارد و مشخص است که ناظران دقت خاصی را مبذول نمی کنند. مهندس خوب، نیاز به درآمد مناسب دارد. آنچه شاهد آن هستیم این است که کسانی که از نظر سواد پایین هستند گواهی نظام مهندسی خود را به شرکت ها واگذار  و مبلغی پول در ازای آن دریافت می کنند و در نهایت شاهد ساختمان با کیفیتی نیستیم.
سازنده دیگری نیز معتقد بود نظام مهندسی به تغییر اساسی نیاز دارد تا وضعیت کیفی ناظران بهتر شود . عباس طایفه در این خصوص گفت: اگر تعرفه افزایش می یابد نظارت به شکل صوری نباشد بلکه واقعا نظارت کنند. برخی از ناظران گاهی فقط دوبار سر پروژه حاضر می شوند و گاه به گرفتن فیلم و عکس قناعت می کنند. متاسفانه برخی از ناظران هیچ اطلاعاتی درباره ساختمان ندارند و ما شاهد این هستیم که سازه ساختمان استحکام لازم را ندارد یا مهندس معمار ناظر به دلیل اینکه متبحر نیست، نقشه ای که مناسب نیست را تایید می کند و بعد ها ساکنان با مشکل مواجه می شوند . شرکت های حقوقی که کار نظارت را انجام می دهند در بسیاری موارد فقط یک اسم هستند و اینکه در کار نظارت و اجرا تبحر دارند جای بحث زیادی دارد. همچنین سازمان نظام مهندسی برای ناظران خود بهتر است دوره های آموزشی برگزار کند تا با کار نظارت صحیح بیگانه نباشند.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;