دستفروشی با روزی یک میلیون درآمد

حالا شهرداری تهران مدتی است که اقدام به جمع آوری دستفروشان کرده و قرار است مکان‌هایی که پاخور خوبی دارد، برای فعالیت این افراد در نظر بگیرد. گفته شده باید دستفروشان واقعی شناسایی شوند تا شهرداری بتوانند به آن‌ها خدمات دهد.
به گزارش تاسیسات نیوز، در این خصوص آخرین اقدامات برای جمع آوری و ساماندهی دستفروشان انجام شده. خبرگزاری فارس با سعید بیگی مدیر عامل و نایب‌رئیس هیات‌مدیره شرکت ساماندهی مشاغل شهر تهران گفت‌وگو کرده است.
مدیر عامل شرکت ساماندهی مشاغل شهر تهران گفته: طبق تجربه‌ای که ما در این مدت در شهرداری داریم و دوستان در شهرداری در گذشته داشتند؛ واضح است که عده‌ای دارند از این فضا سوءاستفاده می‌کنند، کافی است در برخی از اپلیکیشن‌هایی که آگهی اینترنتی می‌گذارند جست‌وجو کنید؛ می‌بینید درحال استخدام دست‌فروش با حقوق‌های خیلی بالا مثل روزانه ۷۰۰هزار، ۸۰۰هزار یا ۱میلیون تومان هستند و نشان می‌دهد که مراودات ناسالمی وجود دارد. ما موارد مختلفی از این قبیل داشتیم مثلا در خیابان پانزده‌خرداد، ما فردی را می‌شناسیم که ۸۰ بساط دست‌فروشی دارد؛ خب مشخص است که این کاسبی آبرومندانه‌ یک دست‌فروش معمولی نیست و درحال سوءاستفاده از این فضا است. چون این افراد در خیابان کنار یکدیگر می‌نشینند مدیریت این موضوع خیلی برای شهرداری ممکن نیست، چون ممکن است یک دست‌فروش معمولی که کارش دست‌فروشی است و از این راه کسب درآمد می‌کند در کنار همان دست‌فروش سوءاستفاده‌گر بنشیند. به‌خاطر همین است که ما اصرار داریم که بازاری در حد توان برپا شود و دست‌فروشان به آنجا بیایند و مدیریت شوند. از این طریق شناسایی دست‌فروشان واقعی و توانمند کردن آن‌ها و حتی تهیه‌کردن مغازه برای آن‌ها راحت‌تر است.
او در مورد اینکه آیا مغازه‌داران پیاده‌رو را به دست‌فروشان اجاره می‌دادند یا نه، توضیح داد که خیلی برای شهرداری شفاف نیست؛ چون ما سیستمی برای بررسی مراودات مغازه‌داران و دست‌فروشان نداریم، اما قطعا پس از پاکسازی محور، شهروندان به راحتی تردد خواهند کرد و ان‌شاءا… با اقدامات زیباسازی که برای بازپیرایی این محور در دست انجام است دیگر اجازه نخواهیم داد که سد معبر صورت بگیرد که مراوده‌ای ناسالم بین مغازه‌داران و دست‌فروشان صورت بگیرد.
بیگی در این خصوص که آیا جمع‌آوری و ساماندهی دستفروشان هزینه‌بر است هم گفت که این کار بسیار هزینه دارد. نیرو‌های شهرداری که اینجا هستند حقوق دریافت می‌کنند. یکی از وظایف شهرداری تهران جمع‌آوری سد معبری‌هاست و این کار هم هزینه بر است. از طرف دیگر ما باید حفظ‌ شأن و شئون دست‌فروشان را درنظر بگیریم تا خدایی نکرده برخورد اشتباهی صورت نگیرد و احترام به آن‌ها گذاشته شود که همه‌ این افراد در دوره‌های مختلف توسط نیرو‌های شهربان و حریم‌بان که متولی این کار هستند آموزش می‌بینند و نظارت می‌شوند و حتما مدیر عامل شرکت شهربان و حریم‌بان شهر تهران که مسئول این کار هستند برای این موضوع برنامه دارند و از طرف دیگر شرکت ساماندهی مشاغل شهر تهران در کنار مناطق بحث ایجاد جا و فضاسازی برای دست‌فروشان و تمیز دادن دست‌فروشان واقعی از سوءاستفاده‌گران و حمایت از آن‌ها را انجام می‌دهند.
اما بسیاری از دستفروشان تهرانی نیستند. گفته می‌شود که شهرداری بخشی از دست‌فروشان را ساماندهی می‌کند و دوباره عده‌ای با مهاجرت جای آن‌ها را پر می‌کنند. این سوال مطرح می‌شود که اگر همه‌ دستگاه‌ها و ارگان‌ها پای کار بیایند می‌شود از دست‌فروشان حمایت و آن‌ها را ساماندهی کرد؟
در این خصوص، این مقام مسئول شهری گفته: بسیاری از دستگاه‌ها و ارگان‌ها در همین منطقه یک، زمین‌هایی را در اختیار دارند که می‌توانند به‌صورت موقت یا دائم به این امر اختصاص دهند تا کار‌ها با سرعت بیشتری انجام شود. همه باید پای کار باشند و وقتی دست‌فروش واقعی و سوءاستفاده‌گر از هم جدا شوند و همه‌ دستگاه‌ها و ارگان‌ها پای کار بیایند می‌شود از دست‌فروشان حمایت کرد و مشکل سد معبر را حل کرد و نکته‌ مهم‌تر این است که این کار باید توسط تمام دستگاه‌های مسئول انجام شود و اینطور نباشد که شهرداری تهران بخشی از دست‌فروشان را ساماندهی کند و بعد دوباره با مهاجرت دوباره‌ دست‌فروشان از شهر‌های دیگر مواجه شویم. بسیاری از دست‌فروشان تهرانی نیستند و از شهر و شهرستان‌های اطراف می‌آیند.
از مدیر عامل شرکت ساماندهی مشاغل شهر تهران پرسیده شده چه کار کنیم که با مهاجرت دست‌فروشان از شهر‌های دیگر به تهران روبه‌رو نشویم و او گفته که مراجع قانون‌گذار مثل مجلس باید تکلیف شغل دستفروشی را از لحاظ رسمی یا غیررسمی بودن روشن کنند و اقدامات لازم به‌صورت همزمان در همه‌ شهر‌ها علی الخصوص کلانشهر‌ها به‌صورت همزمان انجام شود. یعنی با سد معبر و دست‌فروشی غیرمجاز برخورد شود و دست‌فروشانی که به‌صورت مجاز کار می‌کنند حمایت شوند. بازیگر اصلی این موضوع در تمام دنیا اتاق اصناف است که طبق قانون نظام صنفی موظف است که برای مشاغل سیار جواز کسب صادر کند. وقتی جواز کسب صادر شود و مکان‌ها توسط شهرداری و راه‌وشهرسازی مشخص شود به راحتی می‌شود بازار روز‌ها را ایجاد کرد.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;