دسترسی به اطلاعات ساختمان از رهگذر صدور شناسنامه‌های ملکی

خزانه‌دار سازمان نظام مهندسی ساختمان استان لرستان در تشریح سودمندی شناسنامه‌های ملکی برای جامعه مهندسی گفت: بحث صدور شناسنامه ملکی در ابتدا منبع درآمدی برای نظام مهندسی استان محسوب می¬شود و در دهله دوم اگر سوالی پیش بیاید مهندس مشخصات ساختمانی که تحت نظارتش بوده را ر اختیار خواهد داشت.

مهندس حمزه حیات‌­پور با اشاره به اهمیت و ضرورت وجود شناسنامه ملکی برای ساختمان، تصریح کرد: در بحث شناسنامه­های فنی فرض کنید ساختمانی خریداری می­کنید که مثلا مربوط به سال ۱۳۷۰ است؛ اگر ساختمان شناسنامه فنی و ملکی داشته باشد، شما کاملا به مشخصات ساختمان مسلط و واقف بوده و اطلاعات کافی درباره ساختمان در اختیار دارید.

وی افزود: ناظر یا طراح اگر معمار، مهندس عمران، برق یا مکانیک هم باشد از طریق شناسنامه ملکی مشخص خواهد شد. اگر زمانی ساختمان دچار نشتی یا نشست شود، مشخص است که از قبل چه مهندسی روی آن ساختمان نظارت داشته در این صورت مراجع قضایی سریع به مهندس مراجعه کرده و مسائل حقوقی را پیگیری می‌کنند.

وی در تشریح سودمندی شناسنامه‌های ملکی برای جامعه مهندسی گفت: با صدور شناسنامه ملکی درآمد ۵ درصدی وارد سرمایه­گذاری مهندسان می­شود که سازمان مظام مهندسی ساختمان کشور آن را دریافت می­کند. این درآمد وارد حوزه خزانه سازمان می‌شود و به عنوان سرمایه‌ای در نظام مهندسی استان محسوب حواهد شد. دوم این که اگر سوالی پیش بیاید مهندس مشخصات ساختمانی که تحت نظارتش بوده را در اختیار دارد.

خزانه‌دار سازمان نظام مهندسی ساختمان استان لرستان در پاسخ به این پرسش که تهیه شناسنامه ملکی نیازمند کمک و همیاری افراد با چه مسئولیت­هایی است، توضیح داد: در اصل این دستگاه­های نظارت هستند که نباید با این موضوع مخالفت کنند. دستگاه نظارت هم اداره کل راه و شهرسازی است و شاید تا حدی هم شهرداری‌ها دخیل هستند.

وی در پایان بیان کرد: شناسنامه ملکی در حال حاضر تقریبا در تمام استان­ها راه‌اندازی شده و در حال تکمیل شدن است.

گفتنی است پیش از این، مهندس خرم رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در بیاناتی بر ضرورت الزامی شدن صدور شناسنامه فنی ملکی در استان‌ها تاکید کرده بود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;