درياچه پشت سدها ، قطب پنهان گردشگري

 

سدها و نیروگاههای وابسته به آنها علاوه بر اینکه یکی از منابع مهم تأمین آب و انرژی هستند، با ایجاد مناظر خاص ، ظرفیت های بزرگی نیز برای رشد و توسعه صنعت گردشگری نیز محسوب می شوند.

 

 

 

به گزارش تاسیسات نیوز ، دربسیاری ازکشورها نیز سد و دریاچه از مهمترین قطبهای گردشگری محسوب می شوند و سالانه هزاران مسافر را به خود جذب می کنند.

استفاده گردشگری ازیک سد درتمام دنیا رایج است و برای آن قوانین واستانداردهای مشخصی تدوین شده است به گونه ای که دریاچه پشت سدها به عنوان یک قطب‌ بسیار مهم گردشگری محسوب می‌شود .

سدها عمدتا quotation mark به منظور تأمین آب کشاورزی و شرب طراحی می شوند اما می توان با تغییراتی در فضای اطراف سد ازآن به عنوان یک منطقه گردشگر پذیر استفاده کرد.

آقای پارسه کارشناس گردشگری کهگیلویه و بویراحمد به واحد مرکزی خبر می گوید : ایجاد تأسیسات گردشگری و احداث مجتمع های تفریحی از مهمترین فعالیتهایی است که باید در این زمینه انجام گیرد اما نباید به گونه ای باشد که موجب آلودگی های زیست محیطی شود .

آقای داوودی کارشناس آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد هم گفت : سازمانهای گردشگری ، محیط زیست و امورآب باید در این زمینه هماهنگی داشته باشند و استاندارهای لازم را برای توسعه این بعد از گردشگری رعایت کنند تا در بلند مدت امکان ادامه فعالیت این مجتمع های تفریحی فراهم شود.

او معتقد است که در هر منطقه ای که آب ( چشمه ، رودخانه یا سد) وجود داشته باشد زمینه ایجاد تاسیسات گردشگری نیز وجود دارد زیرا این مکانها محیطی مفرح و شاد را برای مردم بوجود می آورند .

آقای قاسمی دیگرکارشناس گردشگری کهگیلویه و بویراحمد هم می گوید: نباید فراموش کرد که این استان دومین دارنده منابع آبی کشور است و تعداد رودخانه‌ها و دریاچه‌های دائم آن بسیار بیشتر از سایر نقاط ایران است.

او افزود: البته نباید از نظر دور داشت که سد ها می توانند تاثیر بسیاری بر تغییرات اکولوژیکی داشته باشند و باعث جذب گردشگر شوند و به رونق عمران وآبادنی منطقه کمک کنند .

آقای قاسمی با بیان اینکه منابع آبی از زیرساختهای گردشگری هر منطقه است می گوید:توسعه سدها می تواند باعث توسعه گردشگری آبی مثلا quotation mark در زمینه ورزش قایقرانی ، شنا ، آموزش غواصی و سایر ورزشهای آبی شود .

به گفته این کارشناس، هم اکنون در حاشیه سد شاه قاسم یک سری تاسیسات گردشگری فراهم و در کناره های سد کوثر نیز یک منطقه نمونه گردشگری پیش بینی شده است که به دلیل آب شرب منطقه و تاثیرات نامطلوب احتمالی گردشگران بر سلامت آب این سد ، فعلا quotation mark راه اندازی نشده است.

آقای قاسمی افزود: البته میزان فعالیتهای گردشگری درمحدوده سدهایی که کاربری تأمین آب شرب دارند با سدهایی که می‌توان ازآنها برای بهره‌برداری از آب کشاورزی استفاده کرد متفاوت است و دست اندارکان و برنامه ریزان حتما quotation mark باید به این امر توجه داشته باشند.

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد هم درباره فعالیت های سد سازی در این استان می گوید: هم اکنون 2 سد شاه قاسم در بویراحمد با 9میلیون مترمکعب و سدکوثردرگچساران با 580 میلیون مترمکعب وجود دارد و کار مطالعاتی 22 سدکوچک و بزرگ هم در این استان در حال انجام است که کار اجرایی تعدادی از آنها آغاز شده و میانگین پیشرفت ساخت آنها بیش از40 درصد است .

آقای امیدی پورافزود : سدهای تنگ سرخ ، سرپری ، چم شیر ، شبلیز ، شیو ، صیدون ، آب نهر ، سرگچینه ، سقاوه ، تاکسیسه ، مور زرد ، شراب گروه و سرفاریاب از مهمترین سدهای در دست اجرا یا در دست مطالعه کهگیلویه و بویراحمد است که با تکمیل و ساخت آنها تحول چشمگیری در اقتصاد استان رخ خواهد داد.

کارشناسان معتقدند وجود اراضی پهناور حاشیه سدهای کهگیلویه و بویراحمد ، چشم اندازکوه های اطراف آن ( با توجه به کوهستانی بودن بافت جغرافیایی استان ) ، وجود جنگلهای اطراف برخی از این سدها و درختان بلوط از مهمترین ظرفیتهای طبیعی برای جذب گردشگر است .

آقای نبوی کارشناس تربیت بدنی از مهمترین راهکارهای توسعه گردشگری حاشیه سدها را فعال شدن بخش خصوصی بیان کرد وگفت:آموزش ورزشهایی مانند قایقرانی، شنا ،راه اندازی کلاسهای آموزش شنا و قایقرانی و غریق نجات ، برگزاری مسابقات محلی و ملی و راه اندازی اماکن فروش تجهیزات ورزشی رشته های مرتبط در این زمینه از مهمترین مزایای توسعه گردشگری سدهاست.

مدیرعامل پیشین آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد هم می گوید : با اجرای طرحهای جدید سدسازی ، نقش سدها در توسعه استان افزایش خواهد یافت و می توان از آنها علاوه بر تامین آب و انرژی در زمینه های دیگری چون گردشگری استفاده کرد.

آقای مصلح ، اشتغالزایی ، رونق اقتصادی استان به ویژه مناطق احداث سد و روستاهای اطراف آن ، فرهنگ سازی به منظور پرکردن اوقات فراغت خانواده ها به ویژه جوانان، جذب جوانان به ورزش و تا حدودی جلوگیری از انحراف و ایجاد مناطق تفریحی و ماهیگیری را از مهمترین فواید اجتماعی رونق توسعه گردشگری سدها بیان کرد.

پایان پیام/.

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;