دبیر اجرایی سازمان نظام مهندسی ساختمان:چتر حمایتی بر سر مهندسین باید گسترانیده شود

گفتگو با مهندس هاشم زاده دبیر اجرایی سازمان نظام مهندسی ساختمان؛گزارش ۸ ماهه از اقدامات شورای مرکزی هشتم
دبیر اجرایی سازمان نظام مهندسی ساختمان با اشاره به عملکرد ۸ ماهه شورای مرکزی دوره هشتم، به تشریح اقدامات و فعالیت‌های این شورا از اواخر بهمن ماه سال گذشته تاکنون پرداخت.
به گزارش تاسیسات نیوز، مهندس جعفر هاشم زاده گفت: شورای مرکزی هشتم اگرچه به دلیل به برخی مسایل، دیر- اواخر بهمن ماه- ولی با عزم جدی فعالیت خود را آغاز کرد اما به دلیل همزمانی با شیوع ویروس کرونا در ایران، همه فعالیت‌های هیات رئیسه تحت تاثیر قرار گرفت.
وی افزود: به دلیل محدودیت‌هایی کرونایی مصوب ستاد ملی مبارزه با کرونا، بار مسئولیت هیات رئیسه سنگین تر از قبل گردید.
نخستین اقدام شورای مرکزی هشتم
دبیر اجرایی سازمان نظام مهندسی ساختمان، ابلاغ تعرفه خدمات مهندسی در اسفندماه را نخستین اقدام شورای مرکزی هشتم اعلام کرد و اظهارداشت: برای نخستین بار و قبل از پایان سال – در اسفندماه- هزینه ساخت و ساز هر متر مربع بنا برای گروه‌های چهارگانه ساختمانی، استخراج و توسط مهندس خرم، ریاست محترم شورای مرکزی به سازمانهای استانها ابلاغ شد.
دبیر اجرایی سازمان نظام مهندسی ساختمان تصریح کرد: به دلیل جهش قیمت‌ها در بخش‌های مختلف، انتظار این بود که با ابلاغ تعرفه خدمات مهندسی در اسفندماه ۹۸، مهندسین ما دچار مشکل نشوند اما یک مشکل جدید پیدا شد و وزارت شراه و شهرسازی به استناد ماده ۱۱۷ آئین نامه اجرایی، نامه ای نوشت و نسبت به این ابلاغیه، اشکال گرفت و خواستار تبیین مبانی قیمت گذاری گردید.
مهندس هاشم زاده در ادامه توضیح داد: برای رفع اشکال وزارت راه و شهرسازی، مکاتبات جلسات متعدد با مسئولان وزارتخانه انجام و نهایتا شبهه و ایراد در مردادماه رفع و تعرفه‌ خدمات مهندسی سال ۹۹ ابلاغ گردید.
دبیر اجرایی سازمان نظام مهندسی ساختمان خاطر نشان کرد: هدف ما این بود که سریعتر عمل می‌شد تا مهندسین دچار ضرر نمی‌شدند ولی با توجه به روال سال گذشته که تعرفه ها ابلاغ میگردید، بازهم اقدام شورای مرکزی هشتم یک گام رو به جلو بود.
افزایش ۳۴ درصدی تعرفه خدمات مهندسی
وی در عین حال، افزایش ۳۴ درصدی تعرفه خدمات مهندسی در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ را یکی دیگر از اقدامات درست و به جایی دانست که توسط شورای مرکزی هشتم انجام شده ؛ هر چند با توجه به تورم موجود جوابگوی حق الزحمه واقعی اعضای سازمان نیست.
برگزاری مستمر و بدون وقفه جلسات شورای مرکزی
به گفته مهندس هاشم زاده، جلسات شورای مرکزی و هیات رئیسه در سال جاری به صورت حضوری و مجازی به دلیل شیوع کرونا به صورت مستمر و بدون وقفه برگزار گردیده است.
دبیر اجرایی سازمان نظام مهندسی ساختمان، تصویب بودجه مصوب سازمان نظام مهندسی ساختمان را اقدام دیگری عنوان کرد که در سال‌جاری انجام شده است، ضمن اینکه با بحث کارشناسی و بعضا داغ، بودجه شورای مرکزی با دقت خاصی در صحن شورا برسی و به تصویب رسید که به نوعی بی سابقه بود. برهمین اساس، در حال حاضر شورای مرکزی هشتم با بودجه مصوب و قانونمند، کارهایش را دنبال می کند.
مشارکت در طرح اقدام ملی مسکن
وی، مشارکت سازمان نظام مهندسی ساختمان در طرح اقدام ملی مسکن را اقدام دیگر مهم شورای مرکزی در ۸ ماهه اخیر عنوان کرد و گفت: در این راستا، تفاهم نامه ای بین سازمان و وزارت راه و شهرسازی امضا و فضایی برای فعالیت مهندسین فراهم گردید.
مهندس هاشم زاده تاکید کرد: اگرچه ایراداتی هم به تفاهم نامه وارده شده ولی سعی کردیم همین ایرادات را با هماهنگی مسئولین وزارت راه و شهرسازی مرتفع کنیم.
دبیر اجرایی سازمان نظام مهندسی ساختمان، از ساماندهی پرسنل شورای مرکزی براساس چارت سازمانی و فعال سازی واحد آموزش در این مدت خبر داد و اظهارداشت: براساس چارت سازمانی موجود، سعی کردیم که پرسنل شورای مرکزی را ساماندهی کنیم، ضمن اینکه در سال‌جاری آموزش مجازی را هم از طریق واحد آموزش پیگیری می کنیم.
احیای روابط عمومی
وی، احیای روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور را از دیگر اقدام شورای مرکزی هشتم در هشت ماهه اخیر اعلام کرد و گفت: به اعتقاد تمامی دستاندرکاران، تحولی در بخش اطلاع رسانی و روابط عمومی شورای مرکزی را شاهد هستم و انسجام و یکپارچگی میان روابط عمومی ۳۱ استان با روابط عمومی مرکز، در شورای مرکزی هشتم اتفاق افتاده است.
مهندس هاشم زاده در ادامه خاطرنشان کرد: هماهنگی با استانها برای نحوه مواجهه با ویروس کرونا و ابلاغ دستورالعمل های ویژه توسط شورای مرکزی و رئیس سازمان از دیگر اقدامات در ۸ ماهه اخیر گزارش شده به نحوی که سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور جزو بخش‌های پیشرو در ابلاغ دستورالعمل‌های ویژه بهداشتی بوده است.
رایزنی درباره موضوع تعارض منافع
دبیر اجرایی سازمان نظام مهندسی ساختمان، «تعارض منافع» را از مشکلات عمده اکثر استانها عنوان کرد و اظهارداشت: شورای مرکزی هشتم و رئیس سازمان با وزارت راه و شهرسازی و معاون مسکن در حال مذاکره و رایزنی هستیم تا مشکلات موجود در این خصوص رفع شود.
به گفته وی، ساماندهی مجدد فعالیت اشخاص حقوقی از دیگر اقدامات شورای مرکزی هشتم در ۸ ماهه اخیر است که با همکاری و مشارکت شورا و وزارت راه و شهرسازی، هم اکنون نظام نامه آن در حال نهایی شدن است، ضمن اینکه با پیگیری های انجام شده، نظام نامه ارجاع نظارت نهایی و آماده ابلاغ است.
بازنگری کلیه نظام نامه ها
مهندس هاشم زاده، بازنگری کلیه نظام نامه ها را یکی دیگر از کارهای اساسی شورای مرکزی هشتم اعلام کرد که در دست اقدام قرار دارد و جلسات متعددی هم در این خصوص برگزار و به تدریج جهت تصویب نهایی آماده.شده است.
از دبیر اجرایی سازمان نظام مهندسی ساختمان سئوال شد که قصد ندارد از این پس گزارش فصلی و ماهانه بدهید؟ که مهندس هاشم زاده در پاسخ گفت: سئوال به‌جا و درستی است. در حال برنامه ریزی هستیم تا اگر بشود، از این پس گزارش «سه ماهه» ارائه کنیم تا همه چیز برای جامعه ۵۰۰ هزار نفری مهندسین کشور و اطلاع رسانی گردد و آنان از جزئیات اقدامات ما، اطلاع کامل داشته باشند.
دبیر اجرایی سازمان نظام مهندسی ساختمان، «تشکیل مجامع عمومی نظام مهندسی در استانها» را یکی از اصلی ترین دستور کارهای شورای مرکزی هشتم عنوان کرد و گفت: به دلیل شرایط خاص و کرونایی در سراسر کشور، برگزاری این مجامع تاکنون به تعویق افتاده ولی با وزارت راه و شهرسازی درحال رایزنی هستیم تا با بهتر شدن شرایط، مجامع را هم به سرعت تعیین تکلیف کرده و سازمان استانها از این بلاتکلیفی خلاص شوند.
به گفته مهندس هاشم زاده، فعال شدن گروه های تخصصی و کمیسیونها و … از دیگر اقدامات در حال پیگیری شورای مرکزی هشتم است،  ضمن اینکه با انتخاب اعضای آنها از مهر ماه شاهد شروع فعالیت آنها به عنوان اتاق فکر اصلی شورای مرکزی خواهیم بود.
دبیر اجرایی سازمان نظام مهندسی ساختمان تاکید کرد: با نظارت بر عملکرد استانها به هیچ عنوان دنبال مچ گیری تشکیل پرونده نیستیم ولی می خواهیم با نظارت جدی تر در استانها، کیفیت خدمات مهندسی را ارتقا داده و از تجربیات موفق استان‌های مختلف استفاده حداکثری را بنماییم.
چتر حمایتی از مهندسین
به گفته وی، چتر حمایتی از مهندسین که از افراد خدوم جامعه هستند، باید داشته باشیم و مشکلات آنان را سریع و فوری رفع کنیم، ضمن اینکه در حال پیگیری یکپارچه سازی روش‌های اجرا، نظام نامه ها و… هستیم.
مهندس هاشم زاده، « دو نقشه ای ها» را از چالش‌ها و مشکلات اساسی دانست که سیمای شهر را هم بهم ریخته است و باید هر چه سریعتر با هماهنگی نهادهای بالادستی و با ایجاد درآمد پایدار برای شهرداریهای کشور از نظام مهندسی ها رخت بر بندد.
شکل گیری فضای همدلی در شورای مرکزی
دبیر اجرایی سازمان نظام مهندسی ساختمان، فضای همدلی خوبی در شورای مرکزی شکل گرفته است؛ اگرچه اختلاف سلیفه وجود دارد و مسایل و دیدگاه های کارشناسی مختلفی هم وجود دارد. برهمین اساس، هرچه فضای همدلی بیشتر باشد، موفقیت در کارها نیز بیشتر خواهد شد، ضمن اینکه همه اعضا صرفا باید به منافع قاطبه مهندسین کشور باشند.
وی تصریح کرد: همچنین در نیمه دوم امسال هیات عمومی سازمان به عنوان بالاترین رکن سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با رعایت پروتکل های شرایط کرونایی برگزار می شود تا تصمیمات لازم برای ادامه برنامه های شورای مرکزی اتخاذ شود.
 مهندس هاشم زاده در پایان تاکید کرد: همه ارکان سازمان نظام مهندسی ساختمان باید با هماهنگی و در چارچوب قانون و آئین نامه نسبت به انجام وظایف خود اقدام نموده و انتظار به حق جامعه مهندسی کشور را برآورد نمایند، ضمن اینکه اعضای محترم شورای مرکزی فارغ از اختلاف دیدگاهها و سلایق به وظیفه قانونی خود عمل نموده و پاسخگوی انتظارات به حق جامعه مهندسی کشور باشند و در هر حال شورای مرکزی به عنوان تصمیم گیر نهایی مسئولیت سنگینی را بر عهده دارد.
منبع نظام مهندسی کشوری
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;