خداحافظ سال خوب و سلام سال خوبتر

روح اله واصف

 

خداحافظ سال خوب و سلام سال خوبتر.

در واپسین لحظات سال قبل و در انتظار سال جدید هستیم. چون انتظار پدری پشت در اتاق تا صدای گریه نوزادش را بشنود. در التهاب از این تولد و نگران؛که این تازه چگونه خواهد بود. آرزوهای بزرگی که پدر و مادر برای فرزند خود دارند، وقتی به انجام خواهد رسید که کمر همت ببندند و در تربیت این هدیه خداوند بکوشند که آدمی سرشار از توانمندی هاست به شرط آن که پرورانده شوند.

و اکنون ما در انتظار این تولد نابیم. چندمین فرزندی است که به دنیا می آید و ما باید اورا بپروریم؟ تاکنون چگونه برادران و خواهران آن را به بلوغ رسانده‌ایم؟ باور کنیم یا نه، زمستان گذشته است ولی با هر گذری، بی رحمانه ردپای سپید خود را بر ما گذاشته است. موهایی که از سیاهی به سپیدی می روند نشان گذران زمستان هایند که چون چوب خطی علامت می خورند. این پدر و مادر چند کودک دیگر را خواهند دید؟

می دانیم که بهار یعنی تازه شدن و تولدی نو. بیایید این بهار را بهار عمل و تربیت کنیم. بیایید این نوزاد جدید را بهتر از همیشه بپرورانیم که:
گفت پیغمبر به اصحاب کبار تن مــپوشــانیــد از باد بهــار
آنچه با برگ درختان می کند با تن و جـان شـما آن می کنـد
راویان این را به ظاهر برده اند هم بر آن صورت قناعت کرده اند
آن خزان نزد خدا نفس و هواست عقل و جان عین بهار است و بقاست

اکنون این ماییم و این غوغای طبیعت برای یک تولد جدید.

ای خدای بزرگ، ای عزیز، ای آفریننده، ای پرورنده. اکنون این ماییم و این دست های تهی که به سوی تو دراز شده است. ناتوانیم از اشرفیت مخلوقات که حقیریم و خردیم و بی بضاعت. مگر تو روی بپوشی و فتنه بازنشانی.

در عجبیم از این همه لطف تو که آزموده ای را باز می آزمایی و هنوز امید خود از او نگسسته ای. تو یاریمان کن که خود به عجز خود واقفیم. این اسیران بلا را رها مکن که راه را نمی شناسند.

تو یاریمان کن تا این کودک تازه را بهتر از همیشه نه در دامان خود که در دامان پر مهر تو بپروریم که تو سرشاری از کرامت و ما در خواب خوش مستی.

ای کاش این بهار متبرک به نام بانوی آب و آیینه، به وصال فرزندش تحویل شود که جانمان از انتظار لبریز است. ای خداوند جان و خرد، ما را بیش از این نیازما که برای این آزمون هزار کتاب باید خواند و ما در اول وصف تو مانده‌ایم!

بیایید سال جدید را- که برکت از نامی بزرگ و بی نظیر گرفته است- سال تربیت آرزوهای خود بنامیم. نه سال تغییر که سال تغییرات خوب و بزرگ. باشد که به حق این خواسته بزرگ ما، تغییرات بزرگی اتفاق افتد که جان ما در تب و تاب آنهاست.

به یاد تمام آنهایی که کودک بهارشان، بهار امسال را ندید. خدانگهدار ای رفتگان. سفره هفت سینتان همیشه برقرار باد.

و به یاد آنهایی که کودک بهارشان را، ابراهیم وار ذبح کردند تا ما در آرامشی دایمی، تولدی تازه را انتظار کشیم. ای دلاوران، به برکت نَفَس شما،روز ما نوروز است.

همکاران عزیزم عیدتان خجسته و از خدای مهربانمان پربرکت.

یا حق تا سال بعد!

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;