خام‌فروشی یا بازگشت قدرت به نفت ایران

به گزارش تاسیسات نیوز، دستاوردهای یاد شده در کنار سرعت بالای ایران در افزایش تولید نفت در دوران پسابرجام و بازگشت به بازار جهانی از جمله عواملی بود که لقب «شاگرد اول دوران پسابرجام» را به وزارت نفت داد.





صادرات نفت خام ایران در رکوردی بی‌سابقه در دوران پس از انقلاب اسلامی در مقطعی از اسفندماه سال 95 به بیش از 3‌میلیون بشکه در روز رسید که در نهایت باعث اتمام ذخایر نفتی روی آب ایران و صفر شدن آن شد.





به گفته علی کاردر، مدیر عامل شرکت ملی نفت صادرات نفت خام ایران در فروردین ماه سال جاری به 5/ 2 میلیون بشکه در روز رسید و به احتمال قوی میانگین صادرات نفت در سال جاری نیز 7/ 2 میلیون بشکه در روز خواهد بود.




در حال حاضر ایران با تکیه به توان داخلی خود موفق به افزایش ظرفیت تولید نفت خام تا سقف 4 میلیون بشکه در روز شده است که بر اساس برنامه ششم توسعه باید این میزان را به 5 میلیون بشکه در روز افزایش دهد. این میزان افزایش تولید از نگاه مسوولان نفتی کشور بدون ورود سرمایه و تکنولوژی خارجی برای صنعت نفت ایران مشکل خواهد بود، زیرا صنعت نفت کشور به علت تشدید تحریم‌ها برای سال‌ها از تزریق سرمایه و تکنولوژی محروم بوده است.





اما با این وجود برخی منتقدان عقیده دارند ایران می‌تواند با تکیه بر توان داخلی این سطح از افزایش تولید را محقق کند. زنگنه در پاسخ به این نگرش، در مراسم روز گذشته گفت: برخی تصور می‌کنند وقتی صحبت از قراردادهای جدید می‌شود به معنای تکیه بر خارجی‌ها است، اما این گونه نیست و بخش اصلی کار در قراردادهای جدید به سازندگان و پیمانکاران ایرانی داده می‌شود.





وزیر نفت با بیان اینکه تا صنعت نفت حرکت نکند، سایر بخش‌ها قادر به کار نیستند، گفت: بر اساس برنامه ششم توسعه باید 40 میلیارد دلار در صنعت پتروشیمی سرمایه‌گذاری شود.




اما زنگنه در بخش دیگری از سخنرانی خود تاکید کرد: «تولید و صادرات نفت ایران پس از اجرای برجام، بیش از یک میلیون بشکه در روز افزایش یافت و ما توانستیم سهمی را که از دست رفته بود و خطر آن می‌رفت که این سهم برنگردد، پس بگیریم.»





این دستاوردها در حالی در دوران پسابرجام رقم خورد و تعجب و تحسین تحلیلگران جهانی را به همراه داشت که برخی گروه‌های منتقد دولت در داخل کشور از این دستاورد با عنوان «خام‌فروشی» یاد می‌کنند. این اصطلاح در حالی در رابطه با افزایش تولید و صادرات نفت ایران و اقتدار کشور در منطقه و دنیا به کار برده می‌شود که صنعت نفت در دوران پسابرجام موتور محرک رشد اقتصادی کشور و عامل خروج از رشد منفی اقتصاد بود.





بر همین اساس زنگنه درباره تاثیر برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در صنعت نفت در جمع خبرنگاران گفت: اگر برجام نبود، صادرات نفت نداشتیم. وزیر نفت در ادامه با اشاره به منتقدان صادرات نفت افزود: شاید اینطور به نظر برسد که با کاهش صادرات نفت اقتصاد غیرنفتی تحقق می‌یابد بنابراین ما درخواست داریم که در برنامه خود اعلام کنند صادرات نفت را صفر خواهند کرد، تا مشاهده کنیم که آیا می‌توانند در این صورت کشور را اداره کنند یا خیر.





وزیر نفت با بیان اینکه قطع صادرات نفت، با سیاست‌های نظام انطباق ندارد، بیان کرد: این ناسپاسی است که از صادرات 5/ 2 میلیون بشکه نفت در روز استفاده کنند، اما به افرادی که زحمت کشیدند، حرف‌های بد بزنند. زنگنه در ادامه تاکید کرد: ایران مشکلی برای بازاریابی و فروش نفت ندارد.

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;