آماده‌باش صنعت نفت ایران برای جهش

 

به گزارش تاسیسات نیوز، صنعت نفت ایران پس از افزایش تولید و بازپس گرفتن سهم خود از بازار جهانی در دوران پساتحریم برای خیز دوم خود آماده می‌شود. بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی ایران با حضور 2500 شرکت داخلی و 1500 شرکت خارجی، محل اعلام این پیام از سوی وزیر نفت ایران بود.





بزرگ‌ترین رویداد نفتی کشور که برای چهار روز محل تبادل اطلاعات فنی و تخصصی شرکت‌های داخلی با شرکت‌هایی از 37 کشور دنیا است، با توجه به قرار داشتن در آستانه دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران، محلی برای دفاع تیم نفتی دولت از عملکرد چهار سال گذشته و بحث‌های سیاسی نیز بود.





به این ترتیب عملکرد تیم نفتی دولت تدبیر و امید با سکانداری بیژن زنگنه در حالی طی هفته‌های گذشته بارها و بارها مورد هجمه منتقدان و کاندیداهای ریاست جمهوری دور دوازدهم قرار گرفت که زنگنه در مراسم آغاز به کار این رویداد بین‌المللی فرصت را برای ارائه دستاوردهای حوزه نفت، گاز و پتروشیمی و همچنین ترسیم واقعیت‌های این حوزه‌ها از سال‌های گذشته تاکنون مغتنم شمرد.





وزیر نفت با یادآوری این نکته که «وقتی در میانه سال ٩٢ وارد وزارت نفت شدم، نه فرد ناآشنایی به نفت بودم و نه در کار سطح وزارت فرد کم سابقه‌ای بودم»، گفت: آنچه در نفت دیدم مرا شگفت‌زده کرد، وضع آن روز برایم قابل تصور نبود. به‌هرحال در آن موقع جریان نابسامانی در صنعت نفت وجود داشت و ما وقت طولانی را صرف کردیم روابط را تا حدودی که امکان‌پذیر است، تنظیم کنیم.





بر این اساس وزیر نفت «با قاطعیت» اعلام کرد که پس از تحولات ایجاد شده در صنعت نفت، این نیروی پیشران اقتصادی «برای یک جهش به پیش، آماده است؛ چنانچه امروز مشاهده می‌شود، سازندگان و پیمانکاران داخلی مرتبط با صنعت نفت توانایی بالایی دارند.» وزیر نفت با اشاره به اینکه ظرفیت‌های امروز صنعت نفت ایران در زمینه سازندگان و تولیدکنندگان داخلی با گذشته قابل مقایسه نیست، اظهار کرد: این ظرفیت‌ها نه تنها می‌تواند در توسعه صنعت نفت ایران بلکه در صورت ایجاد فضای مناسب روابط بین‌المللی، در منطقه هم نقش سازنده و مناسبی ایفا کند.





«بعید می‌دانم در هیچ دورانی، این میزان منابع مالی وارد صنعت نفت شده و به نحوی ناکارآمد هم هزینه شده باشد.» زنگنه با بیان این جمله به مقطع زمانی سه ساله از سال ٨٩ تا ٩١ اشاره کرد که با اوج گرفتن قیمت جهانی نفت خام، بیشترین گشایش‌های مالی در تاریخ صنعت نفت ایجاد شده بود، اما حاصل آن برای کشور نامعلوم باقی ماند.





زنگنه با تاکید بر این نکته که «وقتی ما وارد وزارت نفت شدیم چندان منابع مالی وجود نداشت»، گفت: از عمر تحریم‌ها کمتر از یکسال گذشته بود و سقوط قیمت نفت هم بر مشکلات ما اضافه کرد، اما چاره‌ای جز ادامه کار وجود نداشت و با سرسختی و پیگیری و صرف قطره چکانی منابع بسیار محدود و همت همه همکاران و مجموعه پیمانکاران و سازندگان توانستیم به لطف خداوند متعال به موفقیت‌های بزرگی دست یابیم.





افتتاح یازده فاز در پارس‌جنوبی طی حدود سه و نیم سال، افزایش دو برابری ظرفیت تولید پارس جنوبی به 575 میلیون متر مکعب گاز در انتهای سال 95، افزایش گاز تحویلی به نیروگاه‌ها از ٣٦ میلیارد مترمکعب در سال ٩٢ به بیش از ٦٢ میلیارد مترمکعب در سال ٩٥، تبدیل شدن ایران به صادرکننده نفت گاز از واردکننده آن، افزایش 9 میلیون تولید محصولات پتروشیمی تا پایان عمر دولت یازدهم و صدور 50 میلیون لیتر نفت کوره در سال 95 از جمله دستاوردهای وزارت نفت در چهار سال گذشته است که زنگنه در سخنرانی خود به آن اشاره کرد.

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;