خاموشی‌های اخیر ناشی از کم کاری دولت و فلج نظارتی مجلس بود

یک کارشناس انرژی عامل اصلی خاموشی‌های برق حادث شده در روزهای اخیر را کم کاری دولت و عدم استفاده از توان داخلی در ارتقای نیروگاه‌های کشور و فلج نظارتی مجلس نسبت به دولت دانست.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز،‌ مالک شریعتی، عضو کمیته اقتصادی ائتلاف ایران سربلند با بیان اینکه افزایش مصرف گاز در زمستان به دلیل برودت و سرمای هوا و اعمال محدودیت در تامین سوخت گاز واحدهای صنعتی از جمله نیرو‌گاه‌های تولید برق، موضوعی است که هر سال در زمستان مطرح می‌شود افزود: با توجه به اینکه نیروگاه‌ها قابلیت صرف سوخت مایع (غالبا گازوئیل) را دارند و امکان ذخیره‌سازی گازوئیل در مخازن سوخت نیروگاه‌ها در طول سال فراهم است، علل بی‌توجهی یا بی‌تدبیری در عدم پیش‌بینی لازم تامین سوخت نیروگاه‌ها و جلوگیری از کاهش تولید آنها باید مورد بازرسی قرار گرفته و مسئولین امر مورد بازخواست قرار گیرند و نمایندگان مجلس باید در این زمینه پیش قدم شوند.
عضو هیات علمی “پژوهشگاه نیرو” در ادامه گفت: در کشور بیش از ۵۰ نیروگاه تولید برق وجود دارد که دارای توربین‌های گاز هستند و بیش از ۳۰ درصد ظرفیت تولید برق را این واحد‌ها تامین می‌نمایند. از این تعداد نیروگاه‌ نزدیک به ۲۰ مجموعه قابلیت تبدیل به سیکل ترکیبی دارند که نتیجه آن افزایش راندمان و کاهش مصرف سوخت در کشور برای تولید مقدار مشخصی برق خواهد بود که راهکارهای قانونی و مشوقهای لازم برای این اقدام فراهم است.
*هدر رفت سالانه ۳۰۰ میلیون متر مکعب گاز در سایه غفلت از تبدیل نیروگاه گازی به سیکل ترکیبی
مالک شریعتی با اظهار تعجب از اینکه از ابتدای ریاست جمهوری آقای روحانی در کشور حتی یک مورد نیز اقدام به انعقاد قرارداد بیع متقابل جهت تبدیل نیروگاه گازی به سیکل ترکیبی نشده است، افزود: لازم است مراجع قانونی برای انجام بررسی‌های لازم و برخوردهای قانونی در این خصوص ورود کنند. چراکه محاسبات کارشناسی نشان می‌دهد تبدیل واحدهای گازی تولید شرکت مپنا به سیکل ترکیبی موجب صرفه‌جوئی سالانه ۳۰۰ میلیون متر مکعب گاز می‌شود.
وی با تاکید بر اینکه صنعت نیروگاه‌سازی کشور کاملا بومی شده و قابلیت خودکفایی داخلی را فراهم نموده اضافه کرد: امکان تامین زیرساخت‌های لازم برای صادرات برق وجود دارد ولی متاسفانه در ۶ سال اخیر شروع احداث واحدهای نیروگاهی جدید به شدت رو به افول گذاشته که لازم است این موضوع نیز دنبال شود.
شریعتی در پایان گفت: مردم ما با دولتی مواجه هستند که وزیر مسکن سابق او افتخار می‌کند یک واحد مسکونی نساخته است، وزیر نفت دولت اعتقادی به ساخت پالایشگاه ندارد، وزیر بهداشت سابقش به مردم می گوید خودت بمال تا خوب شود و در حوزه نیروگاهی هم که بیان شد. در کنار این دولت، مجلسی وجود دارد که دچار ضعف کارشناسی و فلج نظارتی است و به وظیفه خود در پیگیری اجرای قوانین عمل نمی‌کند. ان شاءالله مردم این وضع را تغییر خواهند داد و یک مجلس قوی برای پاسخگو کردن دولت سرکار خواهند آورد.
منبع خبرگزاری فارس
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;