حل مسائل صنعت ساختمان با اجرای ماده ۴ قانون نظام‌مهندسی

مشاور وزیر راه و شهرسازی حل بخش عمده‌ای از مسائل صنعت ساختمان را اجرای ماده ۴ قانون نظام مهندسی که در آن بر اشتغال افراد دارای صلاحیت حرفه‌ای تاکید شده، دانست و بر آموزش نیروهای شاغل در ساخت و ساز و تولید مصالح استاندارد تاکید کرد.
به گزارش تاسیسات نیوز، محمدجعفر علیزاده مشاور وزیر راه و شهرسازی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در خصوص مسئولیت اجتماعی مهندسان و تصمیم‌سازان و چالش‌های صنعت ساختمان به ارایه توضیح پرداخت.
مشاور وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه صنعت ساختمان در خیلی از کشورهای جهان، صنعت پیشرو و فرصت‌آفرین بوده و نقش مهمی در توسعه کشورها، در تولید ثروت و ارزش افزوده و تولید ارزش ناخالص داخلی دارد، گفت: سال‌ها تخریب زودرس ساختمان‌ها یک چالش بوده که قسمتی ناشی از ساخت‌و‌ساز بی‌کیفیت و بخش عمده نیز مربوط به ارزش افزوده بود. اینکه ساختمان قبل از اتمام مدت زمان بهره‌وری تنها به دلیل میل به ارزش افزوده، تخریب و به جای آن‌ها برج‌ها ساخته می‌شوند، سبب شد تا میانگین سن صنعت ساختمان در ایران پایین باشد و قابل قیاس با دیگر کشورها نباشد.
علیزاده بیشترین چالش صنعت ساخت در کشور را، مقابله با حوادث برشمرد و افزود: مقاوم‌سازی از چالش‌های دائمی صنعت ساخت است که البته بعد از وقوع زلزله‌های متعدد در کشور از جمله زلزله سال ۶۹ گیلان، قزوین و زنجان، توجه به مقاوم‌سازی در اولویت قرار گرفت و وارد ادبیات ساخت شد.
وی عوامل مهمی را در ضعف صنعت ساختمان تاثیرگذار دانست و با یادآوری اینکه وقوع زلزله‌های متعدد، موجب اصلاح در آیین‌نامه‌ها و اجرا شد، گفت: زلزله بم، در سال ۸۲ و پیش از آن زلزله ۶۹ رودبار و منجیل، توجه به طراحی، مقاوم‌سازی و اصلاح آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌های موجود را تقویت کرد و موجب اصلاحات عمده‌ای شد. در عین حال، استفاده از نیروهای ماهر نیز در صنعت ساخت بعد از زلزله بم به صنعت ساختمان ورود پیدا کرد.
مشاور وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: با انجام برخی اصلاحات شاهد کاهش میزان تخریب و میزان کشته‌ها بودیم و این نشان می‌دهد که صنعت ساختمان به مرور جایگاه خود را به دست می‌آورد.
علیزاده در خصوص مسئولیت اجتماعی مهندسان و تصمیم‌سازان در حوزه مهندسی کشور و ضرورت کیفی‌سازی، عنوان کرد: اگرچه تا موفقیت کامل، راه طولانی در پیش است اما به نظر می‌رسد این مطالبه در بین مردم و مسئولان ایجاد شده است اما تا رسیدن به حس مالکیت و تعلق برای ارتقای مسئولیت اجتماعی در حوزه ساخت‌وساز، فاصله زیاد است.
وی با اشاره به ماده ۴ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، یادآور شد: ماده ۴ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان بندی مترقی و پیشروست که در آن تاکید شده است که تنها کسانی باید به آن مبادرت داشته باشند که دارای مهارت فنی و حرفه‌ای باشند. اشتغال اشخاص حقیقی و‌حقوقی در بخش‌های ساختمان و شهرسازی توسط وزارت راه و شهرسازی، مستلزم داشتن صلاحیت حرفه‌ای است که این صلاحیت در مورد مهندسان از طریق پروانه اشتغال به کار مهندسی و در مورد کاردان‌های فنی و معماران تجربی از طریق پروانه اشتغال به کار کاردانی‌یا تجربی و در مورد کارگران ماهر از طریق پروانه مهارت فنی احراز می‌شود.
علیزاده بر آموزش مستمر کارگران ماهر  طبق ماده ۴ قانون نظام  مهندسی و کنترل ساختمان تاکید کرد و گفت: اگرچه نیاز به تولید مسکن فرصت کنترل برای اجرای ساخت و ساز توسط نیروهای ماهر را با سستی مواجه کرد اما باید آموزش در حوزه ساخت و ساز جا بیفتد و در عین حال از نیروهای ماهر برای کار ساخت و ساز استفاده شود، همانند آنچه که در سایر رشته‌ها مرسوم و متداول است.
وی همچنین بر تولید مصالح استاندارد تاکید کرد و یکی از چالش‌هایی که باید در آتی به آن رسیدگی شود را کیفی‌سازی تولید مصالح ساختمانی برشمرد.
منبع صما
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;