حلقه‌های نازک شده!

روح اله واصف

 

به گزارش تاسیسات نیوز، یادداشتی که مطالعه می کنید سرمقاله شماره 178 هفته نامه تاسیسات نیوز می باشد.

 

همکاران عزیز سلام و خداقوت


حادثه تلخ زلزله بازهم اتفاق افتاد و بازهم جان‌های گرانقدری را با خود برد. این قطار نه به‌صورت مرتب که گاه‌گاه می‌آید و در ایستگاهی در ایران عزیزمان می‌ایستد. بزرگی و کیفیت ایستگاه تفاوتی ندارد. منجیل یا بم یا بویین‌زهرا و این بار در سرپل ذهاب و شاید بار بعد در تهران و یا اصفهان و یا شیراز.

 

تلخی این خشم طبیعت وقتی دو چندان می‌شود که ساختمان‌هایی که می‌خواست مِهر دولت مهرورز باشد و می‌خواست خانه‌ای دنیایی برای ساکنین آن باشد به‌راحتی وا داد و آن‌ها را به خانه‌ای ابدی تبدیل کرد! سال‌ها تورم شدید، میلیون‌ها تومان هزینه و هزاران مشکل عدیده شهرسازی حال باعث یک مشکل بزرگ دیگر شده است: مقاوم‌سازی.



از فردا باید هزاران ساعت وقت صرف شود و دعوایی بی‌پایان که این ساختمان‌های نیمه خراب را چه کسی تعمیر کند و چه کسی و چگونه مقاوم سازد و این داستانی تازه است!

 

ساختمان‌هایی که از بتن و تیرآهن و در همین سال‌ها در سطح شهرها ساخته‌شده است نیز اوضاعی بهتر ندارد. آن‌ها نیز به تلی از خاک بدل شده‌اند. به دفعات در همین فیلم‌های کوتاهی که از شهرهای زلزله زده مشاهده می‌شود این ساختمان‌ها را می‌بینیم. این ساختمان‌ها چگونه ساخته‌شده است و کدام مهندس زیر برگه‌های آنان را امضاء کرده است؟

 

مسجد آقا بزرگ کاشان، منارجنبان و بسیاری بناهای دیگر در کشور ما از زلزله‌های مهیبی گذر کرده‌اند. چگونه است که معماران فرمول ندیده ما چنین دستاوردهایی داشته‌اند و ما با این‌همه شهرداری و نظام‌مهندسی ساختمان و مهندسان خبره و جوشکاران و سازندگان دوره دیده و دانشگاه‌های عالی داخلی و خارجی و مصالح فناناپذیر پولاد و بتن و در عصر رایانه و طراحی سه‌بعدی و مدل‌سازی، قافیه را باخته‌ایم؟


شیخ بهایی چه کرده است که ما نکرده‌ایم؟ در این زنجیر سخت حلقه یا حلقه‌هایی نازک شده‌اند. در سال‌های دور وقتی پهلوانی می‌خواست زنجیر پاره کند، حلقه‌ای از زنجیر را چنان نازک می‌کرد که با فشاری پاره شود. اکنون نیز این زنجیر ساخت ما حلقه مفقوده ندارد که اگر داشت کار به اتمام نمی‌رسید.



همه‌چیز در ظاهر خوب و سالم است. پای هر صفحه از نقشه‌های این ساختمان‌های خراب امضاء و مهر چندین نفر مانند من و شما نشسته است. اما این مهرها هستند و آدم‌هایی که برای گرفتن هریک از آن‌ها صدها ساعت دویده‌اند و ده‌ها میلیون تومان پول خرج کرده‌اند دیگر نیستند. دوباره از فردا همه تقصیرها را به گردن هم می‌اندازند و سرانجام مردگان مقصر می‌شوند و پرونده‌ها بسته خواهد شد.



اما حلقه‌های زنجیر نازک و نازک‌تر خواهد شد. حلقه تعهد، حلقه شرافت، حلقه عقل و حلقه انسانیت شاید چنان نازک شده است که با بادی تند هم پاره شدنی است. قطار زلزله این بار آهنگ کدام شهر را دارد؟ بیاییم حداقل ما این زنجیرها را نازک نکنیم. شاید خدا خواست و بازهم به ما فرصتی دیگر داد!

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;