جیب خالی و وعده های عالی!

تاسیسات نیوز – صدیقه بهزادپور: با نزدیک شدن به فصل جابجایی اجاره نشینان و افزون شدن مشکلات مستاجران در تامین پول پیش یا اجاره واحدهای مسکونی باز هم وعده های عالی مسئولین و دستورهای بدون پشتوانه آنها برای حل چالش های واقعی با جیب های خالی مردم آغاز شد، در حالی که به راستی حتی تامین یک واحد اجاره ای برای مستاجران در حال تبدیل شدن به رویایی است که به زودی جای خود را به آرزوی تامین اقلام اساسی مانند مرغ و برنج و … خواهد داد.
در حالی که به تدریج به فصل جابجایی اجاره نشین ها نزدیک می شویم باز وعده ها و دستورات مسئولین برای چالش های فراوان در این خصوص رونق گرفت این در حالی است که هیچ ظرفیت عملیاتی در این خصوص در بانک ها و نه در حوزه های دیگر وجود ندارد. خرید خانه مدت هاست که از اندیشه خانواده ها خارج شده است اما به تدریج تامین مالی برای اجاره نشینی نیز به تدریج تبدیل به هیولایی می شود که مشکلات مختلف مردم را مضاعف ساخته است.
تامین مسکن یکی از وظایف اصلی دولت محسوب می شود که تا کنون در قالب های مختلف سعی در اجرای آن داشته است اما تا کنون هیچکدام از آن وعده و راهکارها جامه عمل نپوشیده است. طرح نهضت ملی مسکن در دولت سیزدهم در حالی کلید خورد که هنوز بسیاری از واحدهای مسکونی طرح مسکن مهر در دو دولت قبل به صاحبان آن تحویل داده نشده است. از سویی دیگر اجرای طرح نهضت ملی مسکن از سوی رئیسی با در نظر گرفتن آورده هایی که مصوب شده است خارج از توان مردم می باشد و به نظر بسیاری از کارشناسان مردم توان تامین آورده اولیه این طرح و یا حتی بازپرداخت تسهیلات در نظرگرفته شده را ندارند.
گسترش فقر نه تنها تامین مسکن به صورت اجاره را برای مردم از دسترس دور ساخته  بلکه به خرید اقساطی مایحتاج عمومی مانند برنج و روغن و … گسترش یافته است. جیب خالی مردمی که حتی توانِ تامین مایحتاج اساسی را ندارند به طور قطع قادر به تامین آورده اولیه برای ثبت نام کنندگان «طرح ملی مسکن» نیز نخواهد بود، از سویی دولت در صورت واریزی آورده های اولیه در بسیاری از مناطق نیز هیچ اقدام عملیاتی و نهایی شده را در این زمینه صورت نداده است. وعده ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی در روزهای آغازین دولت سیزدهم در حد همان وعده باقی ماند و اصرار رستم قاسمی وزیر مرحوم راه و شهرسازی نیز ره به جایی نبرد و همراه با وی رخ در خاک کشید و به این ترتیب تقابلات بخش های مختلف دولت در مسیر اجرای طرح ها و مصوبه ها گوی رقابت را از یکدیگر می ستانند و به سرگردانی و گلایه های بی پایان مردمی منتهی می شود.
مردم معتقدند؛ اگر اجاره نشینان توانِ پرداخت ماهی ۴۰ میلیون تومان را داشتند دیگر منتی برای ثبت نام در طرح اقدام ملی را نداشتند.متقاضیان مسکن ملی می گویند: طبق برنامه اعلام شده پس از واریز آورده اولیه به مبلغ ۴۰ میلیون تومان ثبت نام کننده وارد طرح می شود و ادارات مربوطه باید زمین اعلامی را برای ساخت آماده سازی کنند و واریزی دوم را برای پی کنی و فوندانسیون از متقاضیان دریافت کنند، درخواست واریز ۲ مرحله از آورده های مردم در حالی است که مسکن و شهرسازی اردبیل برای آماده سازی شهرک طی جلسه ای که با بذر باش در بهمن ماه ۱۴۰۱ داشتند هیچ گونه آماده سازی انجام نشده است. مسئولان پاسخ دهند دلیل این آورده مرحله دوم متقاضیان از بابت چیست و اداره مسکن و شهرسازی به استناد چه قانونی کسی را که آورده دوم خود را واریز نکند حذف خواهند کرد در حالی که سازمان های مربوطه به تعهد و وظیفه خود عمل نکرده اند.
این گروه ناباورانه می گویند: چطور می شود در کمتر از یک ماه ۸۰ میلیون آورده از متقاضی طلب می کنند در حالی که به گفته خود اداره مسکن و شهرسازی هنوز زمین برای ساخت مسکن مشخص نیست این مبلغ ها را برای چه طلب می کنند؟ مگر نه اینکه قرار بود بر حسب پیشرفت کار مبالغ را دریافت کنند الان دریافت این آورده ها از متقاضی برای چیست؟
برای ثبت نام در طرح نهضت ملی مسکن آورده مالی اولیه مردم باید حدود ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان باشد که به صورت چند قسط در حدود دو الی سه سال به حساب دولت ریخته می شود. طبق بررسی ها و همچنین نظرات کسانی که ثبت نام کرده اند هنوز رقم اصلی آورده اولیه مشخص نیست و این اختلاف ۲۰۰ میلیونی خود حاکی از سرگردانی مسئولین این نهضت است! پس از تحویل خانه به مردم که حتی آن هم مشخص نیست چه زمانیست، وامی به مردم تعلق می گیرد که گفته شده از ۶۰۰ میلیون تا یک میلیارد و دویست میلیون تومان است و باز هم این بازه درست مشخص نشده است، وقتی این سرگردانی در متولیان دیده می شود مردم حس می کنند هیچ مدیریتی پشت این پروژه وجود ندارد. طبق اعلام دولت به طور متوسط برای بازپرداخت این وام مردم باید ماهیانه هفت تا ده میلیون اقساط پرداخت کنند که این مبلغ اوایل دولت تعیین شده و مشخص نیست این مبلغ در زمان تحویل ساختمان چقدر باشد؟ اگر فرضا اقساط وام ملی مسکن ۱۰ میلیون باشد، آیا توان پرداخت این وام را دارید؟
با توجه به توضیحات و گفته های مسئولان متولی ساخت مسکن ملی این پروژه همچنان روند عادی ساخت و ساز خود را طی می کند اما مردم همچنان نگران پرداخت آورده های خود برای این طرح هستند.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;