جایگاه خدمات مهندسی در ساخت و سازهای مهم باارزش

به گزارش تاسیسات نیوز، نقش مهم استفاده اصولی از خدمات مهندسی برای ساخت بناهای با ارزش ، الزامی است. استفاده اصولی از خدمات مهندسی برای ساخت بناهای با ارزش نقش مهمی در تولید ثروت و ارزش افزوده دارد
صنعت ساختمان یکی از بزرگ‌ترین بخش‌ های اقتصادی کشور است. این صنعت بعد از نفت بعنوان یکی از صنایع فرصت آفرین برای رشد اقتصادی و افزایش تولید ناخالص داخلی و اشتغالزایی بشمار می‌رود. صنعت ساختمان یک نقش انکارناپذیر در تولید فرصت ‌های سرمایه گذاری و تولید ثروت و ارزش افزوده در اقتصاد دارد.
سرمایه‌گذاری در صنعت ساختمان تنها زمانی می ‌تواند باعث رشد اقتصادی شود و دستاورد اقتصادی داشته باشد که تزریق سرمایه و تولید مسکن بصورت هدفمند باشد و در نهایت سبب مصرف مسکن گردد و از آن مهمتر ساخت اصولی ابنیه با بهره گیری از خدمات تخصصی مهندسان صاحب صلاحیت است چرا که در غیر این صورت ساختمان سازی میتواند به اتلاف سرمایه های جانی و مالی مردم و بهره برداران منجر گردد.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس به لزوم توجه و استفاده از مقررات ملی ساختمان در موازات خدمات جامع مهندسی در تمام فرآیندهای ساخت و ساز تاکید کرد و افزود: بی تردید استفاده از دانش مهندسان صاحب تخصص و صلاحیت، نقش موثری در حفظ سرمایه های مالی و جانی و نیز تامین ایمنی، بهداشت، سلامت و صرفه اقتصادی بهره برداران دارد.
حضور موثر مهندسان متخصص، حرفه مند و با اخلاق رشته های ۷ گانه سازمان نظام مهندسی ساختمان سبب ارتقای کیفیت و افزایش عمر مفید ساختمان ‌ها شده است.
مجتبی زوربخش گفت: حضور موثر مهندسان متخصص، حرفه مند و با اخلاق رشته های ۷ گانه سازمان نظام مهندسی ساختمان موجب ارتقای کیفیت و افزایش عمر مفید ساختمان‌ها شده است و ایجاد نظامی کارآمد در این حوزه را باعث خواهد شد.
زوربخش با اشاره به اینکه تلاش و امید ما مشاهده ردپای خدمات فنی و کارشناسانه مهندسان این سازمان در همه ساختمانها و در تمام نقاط فضای شهری است ادامه داد: بدیهی است حل مشکلات حوزه ساخت و ساز نیازمند هم افزایی و هماهنگیهای میان دستگاهی بوده و در این راستا سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس، آماده همکاری همه جانبه با تمام دستگاه های متولی حوزه ساخت و ساز است.
آمادگی نظام مهندسی برای مرمت، مقاوم سازی و تعمیر و نگه داری بناهای تاریخی و میراثی
وی هم‌چنین به فلسفه وجود ارزشمند سازمانهای نظام مهندسی ساختمان اشاره و بیان کرد: سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس با در اختیار داشتن مهندسان صاحب صلاحیت در ۷ گروه تخصصی برای مرمت، مقاوم سازی و تعمیر و نگه داری بناهای تاریخی و میراثی نیز آمادگی لازم را داراست.
وی گفت: متاسفانه امروز در بناهای جدید مفهوم خاصی دنبال نمیشود و ابنیه های ساخته شده با فرهنگ، ارزشها و هویت اصیل شهرهای ما هم خوانی ندارد؛ این در حالی است که جایگاه والا و اثرگذار مهندسی باید همواره مورد توجه معماران ، مهندسان و سازندگان ما قرار بگیرد.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس بر لزوم استفاده اصولی از خدمات مهندسی و توجه به احیاء و ترویج معماری ایرانی اسلامی در ساخت وسازهای شهری بمنظور ساخت بناهای با ارزش و نیز حفظ ارزش‌های فرهنگی جامعه و ایجاد فضای مناسب برای زندگی تأکید کرد.
وی با عنوان اینکه در عصر حاضر ، معماری ایرانی به علل متعدد از جمله تأثیرپذیری و تقلید نانسنجیده از معماری غرب، از حقیقت و اصالت خود فاصله گرفته، ادامه داد: متاسفانه امروز جای معماری فاخر و بلندآوازه ایرانی اسلامی که قدمتی هزار ساله دارد در ساخت و سازها و ابنیه های ما خالی است و در بسیاری موارد فاصله گرفتن از این سبک معماری و هویت واقعی، به ایجاد ظاهر آشفته و نامتوازن نمای ساختمان‌ها و فضاهای شهری منجر شده است.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;