ثبت رکوردی تازه برای دما در ژانویه

 

به گزارش تاسیسات نیوز، تقویم به سال 2016 رسیده اما دما هنوز در حد 2015 است. به گفته اطلاعات منتشر شده ناسا ژانویه باز رکورد تازه ای از گرما به جا گذاشته است.

 

 

سال گذشته گرم ترین سال جهان بود و دسامبر گذشته هم عنوان گرم ترین دسامبر و گرم ترین ماه را نیز به خود اختصاص داد.

 

 

این ژانویه با حاشیه ای بزرگ گرم ترین ژانویه و در عین حال عنوان گرم ترین ماه در 135 سال گذشته اعلام شده است. این ماه 1.13 درجه سانتیگراد یاکمی بییش از 2 درجه فارنهایت بالاتر از حد طبیعی بوده است.

 

 

در نمودار بالا مناطق بزرگی از جهان با گرما قرمز شده اند تا جایی که صحبت در مورد جایی که گرم نبوده (اسکاندیناوی، شرق آفریقا و چند جای روسیه) ساده است. نشانه گرمای ال نینو در اقیانوس آرام همچنان قابل توجه است اما این استواست که به عنوان گرم ترین محل زمین شناخته می شود.

 

 

طبق اطلاعات ناسا، این ماه دما در بعضی مناطق استوایی حدود 23 درجه فارنهایت بالاتر از حد طبیعی بوده است.

 

 

گرمای بیش از حد در منطقه یخ ها را ذوب کرده و رکورد جدیدی از این رویداد برای ژانویه به جا گذاشته است. طبق داده های مرکز ملی اطلاعات یخ و برف، گستره یخ دریا 402000 مایل مربع کمتر از حد میانگین بوده که معادل کاهش سطح دریا به میزان چهار برابر اندازه کلرادو می باشد.

 

 

 

از سال 1979، گستره یخ دریای زمستان 3.2% در این دهه کاهش یافته که این میزان در تابستان با نرخ 13.4 درصد در دهه چشمگیرتربوده است.

 

 

 

غرب ایالات متحده که نقطه ای داغ در ژانویه بوده همچنان روند گرمای غیرطبیعی خود را در فوریه حفظ می کند.

 

 

گرمای جهانی تا اندازه ای نشانه ای از ال نینو است. پدیده آب و هوایی اب گرم در شرق منطقه گرمسیری استوایی از اوج خود عبور کرده اما هنوز محدوده کمی برای دماهای جهانی است.

 

 

طبق تحلیل مرکزی آب و هوا، علت اصلی اما همچنان تغییرات آب و هوایی به دلیل فعالیت های انسانی است.

 

این احتمال تقویت شده است که سال 2016 باز رکورد جدیدی از سال های گرم به جا خواهد گذاشت. پیش بینی می شود جهان اگر گرم تر از 2015 هم نشود اما گرم باشد.

 

 

حتی اگر 2016 رکورد جدیدی هم به جا نگذارد، بعضی دانشمندان فکر می کنند جهان وارد دوره جدیدی از گرم شدن جهانی شده است. این بدان معنا نیست که هر سال یک رکورد جدید خواهد بود اما ما گام بعدی به سطح جدید را برداشته ایم.







انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;