تکلیف مسکن های مهر دارای مشکل حقوقی چیست؟

معاون وزیر راه وشهرسازی اعلام کرد: آن تعداد از واحدهای دارای معارض که دارای مسائل حقوقی هستند مشکل‌شان حل شود وارد فرآیند تکمیل و تحویل می شوند اما در شرایط فعلی امکان تحویل آنها وجود ندارد.
به گزارش تاسیسات نیوز، معاون وزیر راه وشهرسازی گفت: واحدهای نیمه تعطیل مسکن مهر پردیس تا پایان سال جاری تحویل داده خواهند شد و هزینه ساخت الباقی مسکن های مهر برعهده متقاضیان و تسهیلات بانکی است.
محمود محمودزاده با اشاره به اینکه طبق قانون، تکمیل واحدهای مسکن مهر صرفاً از طریق آورده متقاضیان و تسهیلات بانکی است،گفت: اگر دولت کمکی برای زیرساخت ها یا حتی تکمیل واحدها می‌کند برای آن است که پروژه جمع شود، ولی تکلیف قانونی نیست.
وی درباره مبلغ حدود ۲۰ میلیون تومانی که شرکت عمران پردیس و پرند از متقاضیان جدید مسکن مهر دریافت می‌کنند، اظهار کرد: در خصوص اینکه آیا شورای مسکن استان تهران به شرکت‌های عمران شهرهای جدید پردیس و پرند، دستورالعملی برای دریافت تمام یا بخشی از هزینه های تکمیل مسکن مهر ارائه کرده یا خیر اطلاعی ندارم. اما بر اساس قانون باید تمامی هزینه‌های ساخت ابنیه مسکن مهر از طریق آورده متقاضیان و تسهیلات بانکی تامین شود.
محمودزاده افزود: دولت در قالب تبصره ۸ قانون بودجه به شرکت‌های عمران اجازه داده از منابع خود برای زیرساخت‌ها و خدمات روبنایی مسکن مهر استفاده کند. البته ممکن است برای اینکه پروژه جمع شود کمکی هم در بعضی موارد برای ساخت واحدها انجام شود اما در قانون بودجه پیش‌بینی خاصی برای این منظور نشده است.
وی درباره آخرین وضعیت مسکن مهر گفت: هم اکنون ۱۲۰ هزار واحد تکمیل شده که در حال نصب انشعابات است و بیش از ۶۰ هزار واحد نیز در مراحل ساختمانی قرار دارد. تلاش این است که تمامی این واحدها در نیمه اول سال جاری تحویل متقاضیان شود.
محمودزاده درباره وضعیت واحدهای دارای مشکلات حقوقی اظهار کرد: آن تعداد از واحدهای دارای معارض که دارای مسائل حقوقی هستند مشکل‌شان حل شود وارد فرآیند تکمیل و تحویل می شوند اما در شرایط فعلی امکان تحویل آنها وجود ندارد.
وی گفت: شرکت های عمران پردیس و پرند بر اساس دستورالعمل شورای مسکن استان تهران که از تیر ماه ۱۳۹۸ ارائه شده، از ابتدای خرداد ماه ۱۳۹۹ تصمیم گرفتند حدود ۲۰ میلیون تومان از ۱۰۰ میلیون تومان یارانه‌ای را که دولت برای تکمیل بعضی از واحدهای مسکن مهر هزینه کرده بود، صرفاً از متقاضیانی که از ابتدای خرداد قصد خرید و فروش دارند دریافت کنند.
محمود زاده گفت: این تصمیم با واکنش هایی در بین متقاضیان همراه بود. با این حال مدیرعامل عمران پردیس می‌گوید که این اقدام برای مقابله با دلالانی است که حدود ۲ تا ۳ هزار واحد در پردیس خریداری کرده و خالی نگه داشته اند که بر اساس اعلام شرکت عمران پردیس از ۴۳ هزار و ۵۰۰ واحد مسکن مهر افتتاح شده در پردیس حدود ۱۵ هزار واحد خالی است
وی درباره مسکن ملی گفت: فرآیند طرح اقدام ملی مسکن از ابتدا بر اساس شناسایی زمین صورت گرفت و مشکلی از این بابت وجود ندارد. البته در مرحله سوم بعضی کسانی که به صورت پیامکی ثبت نام شدند در برخی شهرها به مشکل کمبود زمین برخوردیم؛ زیرا مازاد بر ظرفیت ثبت نام شد. ما دو راه داشتیم یا آنها را حذف کنیم یا زمین تامین کنیم.
محمودزاده گفت: طبق گفته وزیر راه و شهرسازی، برای همه کسانی که ثبت نام کرده اند استان مورد نظر مکلف به تامین زمین است. این تعداد حدود ۸ هزار نفر هستند که عموما در شهرهای تحت نظر بنیاد مسکن نام نویسی شده اند. سازمان ملی زمین و مسکن کارهای تامین زمین تعدادی را انجام داده و برخی دیگر در حال انجام است. به طور کلی بیشتر از آنچه باید برای اقدام طرح ملی مسکن، زمین اختصاص یافته و مشکلی برای ۴۰۰ هزار واحد نداریم.
معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین با اشاره به انعقاد تفاهم نامه با دستگاه های دولتی برای احداث مسکن ملی گفت: مجموع تعداد واحدهایی که بر اساس انعقاد تفاهم نامه با دستگاه های دولتی باید ساخته شود مقداری بیش از ۴۰۰ هزار واحد است ولی چند تفاوت دارد؛ اولا دستگاه ها مکلفند خودشان زمین بیاورند. بعضی که زمین نداشتند ما اختصاص دادیم.
محمودزاده با اعلام این خبر که برای تامین زمین پنج سال آینده بخش مسکن برنامه ریزی کرده ایم افزود: وزیر راه و شهرسازی به همه استان ها، سازمان ها و شرکت های ذی ربط اعلام کرده که تا پایان سال کار فشرده ای برای تامین زمین به منظور تولید مسکن پنج سال آینده کشور انجام دهند. یعنی ما خیلی فراتر از عددهای تامین زمین طرح ۴۰۰ هزار واحدی اقدام ملی مسکن داریم حرکت می کنیم و آن شاءالله نگرانی از این بابت وجود ندارد
منبع تاسیسات نیوز
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;