تولید گازوئیل یورو ٥ در شـــــبریز

به گزارش تاسیسات نیوز، واحد جدید پالایش نفت تبریز که طی یک هفته گذشته به‌طور آزمایشی تولید داشته، قادر است روزانه معادل ٣٠ هزار بشکه گازوئیل یورو٥ تولید و به بازار عرضه کند. به این ترتیب با تکمیل فرآیند بهره‎برداری در آینده‎ای نزدیک، ۶ میلیون لیتر به ظرفیت تولید روزانه گازوئیل یورو ۵ در کشور افزوده می‎شود.


مدیر‌عامل شرکت پالایش نفت تبریز (شبریز) در نشست خبری با اصحاب‌رسانه در محل سالن کنفرانس شرکت، ضمن بیان مطلب فوق با اشاره به اینکه پالایش نفت تبریز مکلف به کیفی‌سازی محصولات است، گفت: در پروژه اخیر گوگردزدایی نفت‌گاز به منظور ارتقای بهره‌وری و سوددهی اقدام به تغییراتی در خطوط تولید قدیمی کرده و توان تولید شرکت را به سمت تولید گازوئیل منطبق بر استاندارد یورو ٥ ارتقا داده‌ایم.


غلامرضا باقری‌دیزج، درخصوص قیمت تمام‌شده گازوئیل با استاندارد یورو٥ در مقایسه با محصول تولیدی معمولی اظهار کرد: قیمت‌ها تا پایان سال ٩٨ قرار است یکسان باشد اما برای واحدهایی نظیر ما معادل ٥ تومان روی EPS هر سهم اثرگذار خواهد بود. در حقیقت به ازای هر بشکه گازوئیل یورو۵، معادل ٥ دلار اختلاف نرخ است.


وی گفت: تکنولوژی این واحد جدید از نظر تجهیزات، بیشتر ساخت داخل است که میزان گوگرد موجود در گازوئیل را به زیر ١٠ پی‌پی‌ام می‌رساند و بر این اساس پالایش نفت تبریز می‌تواند بر مسوولیت اجتماعی خود که حفظ محیط زیست است، متعهد بماند.


وی همچنین گفت طرح گوگردزدایی به سرمایه‌گذاری بالغ بر ٤٢ میلیون یورو و٧٨٧ میلیارد ریال نیاز دارد که این طرح نیز در راستای کیفی‌سازی گازوئیل تولیدی در این پالایشگاه به اجرا در‌آمده است.


باقری با اشاره به این مطلب که تمام تلاش ما بر استفاده از امکانات ساخت داخل و بومی‌سازی بوده، از اجرای پلت‌فرم طرح ایزومراسیون با کاتالیست جدید خبر داد و گفت: قرار بود برای تولید بنزین به سراغ خط تولید دست دوم در کشور تایوان برویم اما با شکل‌گیری موانعی این رویداد رخ نداد، از این‌رو با تکیه بر دانش ایرانی و توان متخصصان داخلی خط تولید یاد‌شده مورد مطالعه قرار گرفت و توانستیم در پالایش نفت تبریز ایزومراسیون را به شکل ساخت داخل به انجام برسانیم. به دنبال این اقدام کاتالیست مورد‌نیاز برای این خط تولید که قرار بود با بیش از ٣٠ میلیون یورو ارزبری از تایوان وارد شود را با حداقل هزینه از داخل کشور تهیه کردیم.


مدیرعامل شرکت پالایش نفت تبریز در پاسخ به این پرسش که تحریم‌ها چه اثری بر پالایش نفت خواهد داشت، تصریح کرد: عوامل اثرگذار بر سوددهی شرکت، نرخ جهانی نفت و نرخ تسعیر ارز است و از این‌رو با برنامه‌های تکمیلی که در فرآیند تولید محصولات این شرکت با مطالعات زمانبر طراحی شده، انتظار سهامداران برآورده خواهد شد.


وی با اشاره به این مطلب که مذاکره قبلی شرکت با کره‌ای‌ها درخصوص اخذ فاینانس به نتیجه نرسید و با چینی‌ها و روس‌ها وارد مذاکرات جدید شده‌ایم، خاطر‌نشان کرد: با وجود تحریم‌ها، تمامی روش‌های جایگزین روش‌های سنتی را مورد مطالعه قرار دادیم و برای تامین تجهیزات مشکلی نخواهیم داشت. با مطالعات جدید و تکیه بر توان متخصصان داخل کشور مبلغ فاینانس از ١/ ٦ میلیارد یورو به ١/ ٥ میلیارد دلار کاهش خواهد یافت.


باقری همچنین خبر داد که روز شنبه بحث مربوط به اختلاف عرضه محصولات با دلار ٤٢٠٠ تومانی و ارز ثانویه خاتمه یافت و مصوب شد که عرضه محصولات در بورس کالا بر پایه ارز ثانویه انجام شود. پالایشگاه تبریز سالانه ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تن محصول تولید می‌کند که ٩٠ درصد آن به سوخت تبدیل می‌شود.


همچنین تولید ال‌پی‌جی ٣ درصد از کل محصولات شرکت پالایش تبریز را شامل می‌شود که معادل روزانه ٣٠٠ هزار لیتر است. در این نشست، رقم کنونی تولید بنزین این پالایشگاه ۵/ ۳ میلیون لیتر در روز اعلام شد که نیمی از آن بنزین یورو ۴ و نیمی دیگر نیز بنزین پاک است که تا پایان امسال تولید بنزین یورو ۴ این شرکت افزایش می‌یابد. یک میلیون لیتر نفت سفید و ۴ میلیون لیتر نفت کوره نیز از دیگر تولیدات این شرکت محسوب می‌شود.

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;