تولید همزمان انرژی و آب در نیروگاه پیل‌سوختی

به گزارش تاسیسات نیوز، مدیرگروه پژوهشی انرژی‌های تجدیدپذیر پژوهشگاه نیرو با بیان این‌که سیستم‌های نیروگاه بخار و حرارتی در مقایسه با فناوری‌های انرژی‌های تجدیدپذیر دارای مصرف آب بالاتری هستند اما در پیل سوختی، علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف آب، می‌توان آب نیز تولید کرد، گفت: در کشور هنوز به صورت تجاری و صنعتی به نقطه‌ای مطلوب در حوزه پیل سوختی نرسیده‌ایم.





شهریار بزرگمهری با بیان اینکه در کشور هنوز به صورت تجاری و صنعتی به نقطه‌ای مطلوب در حوزه پیل سوختی نرسیده‌ایم، اظهار کرد: به صورت آزمایشگاهی تحقیقات خوبی در زمینه پیل‌های سوختی اکسید جامد انجام شده است و در دنیا نیز این فناوری جزء بخش‌های در حال توسعه است؛ بنابراین اگر بودجه و برنامه‌های تدوین شده به صورت صحیح در کشور مدیریت شود، می‌توانیم در منطقه و آسیا این فناوری را بعنوان یک کشور پیشتاز توسعه دهیم.





وی ادامه داد: مزایایی همچون راندمان بالا و جلوگیری از انتشار آلاینده‌های محیط‌زیستی نتیجه کاربرد و استفاده از پیل‌های سوختی نوع اکسید جامد است؛ همچنین سیستم‌های نیروگاه بخار و حرارتی در مقایسه با فناوری‌های انرژی‌های تجدیدپذیر دارای مصرف بالای آب در کشور هستند. پیل سوختی، علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف آب، می‌تواند آب نیز تولید کند و این یکی از موارد مهم برای کشور به شمار می‌رود.






بزرگمهری همچنین عنوان کرد: البته با تدوین برنامه‌ای 10 ساله از سال 84 تا 94 توسعه فناوری پیل‌های سوختی مدنظر قرار گرفت و فعالیت‌هایی در این راستا با تخصیص بودجه انجام شد؛ اما هنوز نقشه راه بازنگری شده، تصویب نشده است. توسعه فناوری پیل سوختی نیازمند حمایت دولت است، چنانکه در اروپا و ژاپن با حمایت دولت پیل‌های سوختی کوچک در منازل و آپارتمان‌ها نصب شده است.





بر اساس اعلام روابط عمومی معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری، وی تصریح کرد: البته با توجه به اهمیت این فناوری برای کشور ستاد توسعه فناوری انرژی‌های تجدیدپذیر معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری نیز این موضوع را جزء اولویت‌های خود قرار داده است و توسعه سامانه‌های تست عملکردی تک سل و استک پیل سوختی اکسید جامد، تسلط بر فناوری طراحی و ساخت پیل سوختی اکسید جامد و اجزای آن با اولویت و طراحی و اجرای سیستم‌های نمونه کاربردی و توسعه‌ای هیدروژن و پیل سوختی را در دستور کار خود دارد و امید است که با اقدامات محققان کشور و حمایت از آنها در این زمینه نیز موفق‌های چشمگیری برای کشور حاصل شود.

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;